Biedronka aktywna w debacie o zdrowym stylu życia najmłodszych

IV Narodowy Kongres Żywieniowy Instytutu Żywności i Żywienia, organizowany w dniach 25-26 stycznia br., będzie okazją do zaprezentowania zmodyfikowanej Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dzieci i młodzieży. Pierwszego dnia odbędą się wykłady eksperckie, a drugiego praktyczne debaty dla szkół i rodzin. Biedronka na specjalnym stoisku będzie zapraszać do degustacji swoich produktów dla najmłodszych, opracowanych z ekspertami ds. żywienia. W sobotę wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Biedronka jest partnerem kongresu IŻŻ od samego początku jego istnienia, współpracując blisko z Instytutem. – Efekty współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia są widoczne na półkach sklepów Biedronka. Stosując się do zaleceń IŻŻ, konsekwentnie udoskonalamy skład naszych produktów. Od 2014 r. zapobiegliśmy wprowadzeniu na rynek 188 ton soli, 670 ton cukru oraz 1708 ton tłuszczu. Z uwagi na to, że edukacja żywieniowa rozpoczyna się już w wieku dziecięcym, w naszej strategii reformulacji istotną rolę odgrywają produkty chętnie i często jedzone przez dzieci. Udoskonaliliśmy m.in. skład produktów dla dzieci Miami – w jogurcie truskawkowym o 18% zmniejszyliśmy zawartość cukru, a paluszki serowe zawierają obecnie 13% soli mniej – mówi dr inż. Justyna Szymani, dyrektor działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w sieci Biedronka.

Oferta skierowana dla dzieci

Naczelną zasadą Biedronki jest, aby produkty dla najmłodszych posiadały odpowiednie walory odżywcze, a rodzicom umożliwiały skomponowanie zbilansowanej diety. Łatwo znaleźć je na półkach sieci pod takimi markami jak: Miami, Pastani Kids, Madero Junior, Polaris Kids, Vital Fresh, czy Głodniaki. Miami to m.in. paluszki serowe o wysokiej zawartości białka oraz bezglutenowe chrupki kukurydziane zawierające 20% kaszy jaglanej, bez dodatku soli. Bezglutenowe są również makarony Pastani Kids i ketchup Madero Junior, który dodatkowo nie zawiera substancji konserwujących. Musy owocowe Vital Fresh to produkty ekologiczne dla niemowląt i małych dzieci po 6. miesiącu, stanowiące owocową przekąskę lub dodatek do kaszek.

Wśród produktów mięsnych sieć proponuje szeroką linię Głodniaków, obejmującą wiele rodzajów kabanosów, parówek, szynek i polędwic z mięsa drobiowego lub wieprzowego o wysokiej mięsności. Są to artykuły bezglutenowe, bez dodatku glutaminianu monosodowego, fosforanów i substancji konserwujących.

– Aby dziecko mogło się prawidłowo rozwijać, potrzebuje białka. To główny materiał budulcowy dla kości i mięśni młodego organizmu. Ma także znaczenie dla rozwoju mózgu. Organizm potrzebuje wtedy najwięcej białka na 1kg masy ciała na dzień, tj. 2 gramy. Osoby dorosłe potrzebują go znacznie mniej, ponieważ niecały 1g/kg/dzień. Aby dostarczyć dziecku w diecie pełnowartościowego białka, w codziennym jadłospisie powinny znajdować się produkty odzwierzęce. Ważne jednak, by były one wysokiej jakości, zawierały znaczne ilości białka, a jednocześnie minimalną ilość tłuszczu. Istotna jest też ilość soli w produkcie. Przy komponowaniu diety należy pamiętać, że najlepiej, aby w pierwszej kolejności dzieci spożywały chude mięso drobiowe, np. pierś, podudzie z kurczaka lub z indyka lub chude mięso cielęce. Z mięsa wieprzowego najlepsze są produkty na bazie szynki lub polędwicy. Świadomi rodzice powinni też szukać produktów bez dodatku barwników, glutaminianu monosodowego, czy fosforanów – mówi Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia współpracująca z producentem Głodniaków, firmą Sokołów.

Kampanie edukacyjne

Ponieważ kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych ma znaczenie już od najmłodszych lat, Biedronka uczestniczy w kampaniach edukacyjnych związanych z tym tematem. W ramach Partnerstwa dla Zdrowia prowadzona jest kampania „Śniadanie daje moc”, która już od 8 lat uczy dzieci w klasach 1-3 szkół podstawowych, jak ważny jest ten pierwszy posiłek w ciągu dnia, zachęca do tworzenia Klubów „Śniadanie Daje Moc” oraz do obchodzenia Dnia „Śniadanie Daje Moc” 8 listopada. Z kolei „Zielona Kraina” to cykl warsztatów edukacji żywieniowej dla uczniów klas czwartych szkół podstawowych i ich nauczycieli. Program prowadzony jest wspólnie z wieloletnim partnerem handlowym Biedronki – firmą Green Factory, producentem świeżych, umytych i pociętych warzyw – i objęty jest patronatem merytorycznym Instytutu Żywności i Żywienia. Dotychczas odbyło się ponad 1 000 warsztatów zorganizowanych w 18 miastach, w których wzięło udział już ponad 21 000 uczniów i ok. 1 000 nauczycieli.

Więcej: www.kongres-zywieniowy.waw.pl