B Lab publikuje nowe standardy B Corp, podnosząc poprzeczkę dla firm na świecie

B Lab to organizacja non-profit, która przekształca globalną gospodarkę, aby przynosiła korzyści wszystkim ludziom, społecznościom i planecie. Fot. Gudrun Drexler/B Lab

8 kwietnia organizacja B Lab ogłosiła nowe standardy certyfikacji B Corp, które mają na celu zainspirowanie firm do podejmowania zdecydowanych działań wobec kluczowych problemów społecznych i środowiskowych na świecie. To najważniejsza zmiana w 19-letniej historii tej organizacji non-profit.

Odpowiedź na wyzwania naszych czasów

W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego i rosnących nierówności społecznych nowe standardy oferują firmom jasne wytyczne, jak mogą podejmować realne i mierzalne działania na rzecz ludzi i planety. Podnoszą one poprzeczkę dla wszystkich przedsiębiorstw, przy czym firmy z certyfikatem B Corp mają odgrywać rolę liderów. Standardy te stanowią otwarty plan działania dla odpowiedzialnych liderów biznesu i są bezpłatnie dostępne w aplikacji B Impact.

Ruch B Corp rośnie w siłę

To już siódma odsłona standardów B Lab, bazująca na sukcesie globalnego ruchu B Corp. Nowe wytyczne motywują firmy do zwiększania pozytywnego wpływu w kierunku wspólnych celów społecznych i środowiskowych. Społeczność B Corp znajduje się obecnie na progu przełomowego etapu — niemal 10 000 firm w 100 krajach, zatrudniających blisko milion pracowników w 160 branżach — co daje ogromny potencjał do wprowadzania pozytywnych zmian w gospodarce.

Nowy model: 7 Obszarów Wpływu

Po wieloletnim procesie konsultacji z udziałem różnych interesariuszy B Lab wprowadza wymóg, aby wszystkie firmy B Corp spełniały kryteria w siedmiu kluczowych obszarach wpływu (Impact Topics), rezygnując jednocześnie z dotychczasowego systemu punktowego. Podejście to ma na celu zapewnienie holistycznego zarządzania wpływem oraz większej przejrzystości i zrozumiałości dla opinii publicznej.

Co obejmują nowe standardy?

Firmy B Corp będą musiały spełniać standardy wydajności w siedmiu „Obszarach Wpływu”:

  • Cel i zarządzanie interesariuszami – Działanie zgodnie z określonym celem i wdrożenie systemu zarządzania uwzględniającego interesariuszy przy podejmowaniu decyzji; tworzenie struktur monitorujących realizację celu oraz wyniki społeczne i środowiskowe.

  • Działania klimatyczne – Opracowanie planu działań wspierających ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C; w przypadku większych firm – uwzględnienie emisji gazów cieplarnianych i zatwierdzonych celów opartych na nauce.

  • Prawa człowieka – Analiza potencjalnego negatywnego wpływu działalności i łańcucha wartości na prawa człowieka oraz podejmowanie działań zapobiegających i łagodzących te skutki.

  • Godna praca – Zapewnienie wysokiej jakości miejsc pracy i pozytywnej kultury organizacyjnej, wdrażanie uczciwych praktyk płacowych oraz uwzględnianie opinii pracowników w procesie decyzyjnym.

  • Odpowiedzialność środowiskowa i cyrkularność – Ocena wpływu na środowisko i podejmowanie znaczących działań w celu jego minimalizacji w działalności operacyjnej i całym łańcuchu wartości.

  • Sprawiedliwość, równość, różnorodność i włączenie społeczne – Tworzenie integracyjnych i zróżnicowanych miejsc pracy oraz aktywny wkład w budowanie sprawiedliwych społeczności.

  • Polityka publiczna i działania zbiorowe – Zaangażowanie w inicjatywy zbiorowe prowadzące do systemowych zmian, wspieranie polityk mających pozytywne skutki społeczne i środowiskowe; w przypadku największych firm – publiczne ujawnianie raportów podatkowych z podziałem na kraje.

Odpowiedź na presję i złożone otoczenie regulacyjne

W obliczu rosnących wymagań regulacyjnych i presji na wycofywanie się z inicjatyw klimatycznych i społecznych, nowe standardy B Lab wytyczają jasną ścieżkę do utrzymania zaangażowania firm. Uwzględniają one dane i metodyki z innych systemów certyfikacji, ram zrównoważonego rozwoju i standardów raportowania, takich jak GRI, SBTi czy Fairtrade, umożliwiając firmom skupienie się na tym, co najważniejsze: działaniu na korzyść wszystkich interesariuszy.

Certyfikacja to dopiero początek

Choć certyfikat B Corp potwierdza, że firma spełnia wysokie standardy w zakresie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej, to zobowiązanie do postępu nie kończy się na tym etapie. Ciągłe doskonalenie jest fundamentem nowych standardów — firmy będą musiały wykazywać poprawę efektów działań w czasie, m.in. osiągając konkretne kamienie milowe po 3 i 5 latach, co ma wzmacniać pozycję liderów w ich dalszej drodze jako B Corps.

Głos liderów ruchu B Corp

– W czasie, gdy inni liderzy się wycofują, to biznes musi przejąć stery – mówi Clay Brown, współdyrektor wykonawczy B Lab Global. – To nie jest tylko aktualizacja – to całkowite przeobrażenie podejścia do wpływu biznesu, by odpowiedzieć na wyzwania naszych czasów. Nowe standardy B Lab mogą stać się mapą drogową przywództwa w sprawach społecznych i środowiskowych wtedy, gdy jest to najbardziej potrzebne.

– Po czterech latach, dwóch rundach konsultacji publicznych i 26 000 uwag od firm, społeczeństwa i ekspertów, jesteśmy przekonani, że nowe standardy są jasne, ambitne i naprawdę zdolne do podnoszenia poprzeczki dla firm na całym świecie – mówi Judy Rodrigues, dyrektorka ds. standardów w B Lab Global. – Cieszymy się na współpracę z naszą społecznością, gdy będą wdrażać te standardy i budować impuls do systemowych zmian.

– Europejskie firmy były i nadal są zaangażowane w przewodzenie w wykorzystaniu biznesu jako siły czyniącej dobro – zauważa Juliette Caulkins, dyrektorka zarządzająca B Lab Europe. – Te nowe standardy wyznaczają jasną i wiarygodną ścieżkę dla firm, zgodną z globalnymi ramami i oczekiwaniami – przekuwając ambicję w działanie i torując drogę ku bardziej integracyjnej i zrównoważonej gospodarce.

O B Lab

B Lab to organizacja non-profit, która przekształca globalną gospodarkę, aby służyła wszystkim ludziom, społecznościom i planecie. Jest liderem w zakresie zmiany systemów gospodarczych – tworzy standardy, polityki, narzędzia i programy dla firm oraz certyfikuje przedsiębiorstwa, znane jako B Corps, które wyznaczają kierunek działania. B Lab Europe jako część tej sieci promuje ruch B Corp i działa na rzecz legislacji zwiększającej odpowiedzialność firm oraz wpływ na gospodarkę europejską.

Obecnie globalna społeczność B Lab obejmuje 950 000 pracowników w ponad 9 600 firmach B Corp – w tym ponad 2 200 w Europie – działających w 102 krajach i 161 branżach.

O certyfikacie B Corp

Certyfikowane firmy B Corp to przedsiębiorstwa, które spełniają standardy B Lab w zakresie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej, przejrzystości oraz odpowiedzialności. Standardy te są oparte na opiniach interesariuszy, badaniach i najlepszych praktykach, stanowią podstawę dla wymagań certyfikacyjnych oraz narzędzi zarządzania wpływem B Lab, a także kierunkują programy i wspólne inicjatywy sieci. Wszystkie Certyfikowane B Korporacje na świecie można znaleźć w publicznym katalogu B Lab.

Źródło: B Lab