Audi stawia na innowacyjne pomysły swych pracowników

Skuteczność dzięki pomysłowości: w roku 2018 pracownicy Audi zgłosili ponad 25 tysięcy pomysłów racjonalizatorskich, na podstawie których firma wdrożyła około 13 500 ulepszeń. Dzięki nim, w ubiegłym roku w fabrykach w Ingolstadt i w Neckarsulm cztery pierścienie zaoszczędziły 109,1 milionów euro. Część z tych pieniędzy – 8,1 miliona – wróciła do pracowników w postaci premii.

 

W zarządzaniu nowymi pomysłami, Audi opiera się na ustalonych procesach. Eksperci pracujący w specjalistycznych departamentach oceniają sugestie pracowników w sposób zdecentralizowany i bezpośrednio decydują o ich wdrażaniu. Internetowe narzędzia informują pracowników o postępach procesu, zapewniając jego maksymalną transparentność. Wewnętrzny Bank Idei Audi również doradza pracownikom w tych kwestiach.

„Każdy zatrudniony może dołożyć swą cegiełkę do programu idei Audi. W ten sposób nie tylko na bieżąco pomaga firmie przystosować się do wyzwań przyszłości, ale tworzy również swój wkład w budowę bardziej wydajnego, zrównoważonego i po prostu lepszego przedsiębiorstwa” – mówi Marcus Schulte, szef Banku Idei Audi. Klaus Mittermaier, przewodniczący rady zakładowej AUDI AG dodaje: „Nasze koleżanki i nasi koledzy muszą osobiście odczuwać korzyści z tego, że zgłaszają racjonalizatorskie pomysły. To dla nas jako członków rady zakładowej niezmiernie ważne, ponieważ pomysły pracowników wpływają na zrównoważony sukces Audi. Firma musi zatem odpowiednio wynagradzać wyjątkowe zaangażowanie zatrudnionych.” Za wdrożone pomysły pracownicy otrzymują premie. Tylko w roku 2018 była to kwota ponad ośmiu milionów euro.

Zakres ulepszeń i w niektórych przypadkach duży potencjał zgłoszonych propozycji, ilustrują trzy przykłady. Dwaj pracownicy fabryki w Neckarsulm zajmujący się lakierowaniem aut na tzw. „kolory specjalne”, zgłosiło sugestię zmiany systemu zamówień na bardziej wydajny, przez co znacznie zmniejszyło się zużycie lakieru. Audi co roku na kolory specjalne lakieruje około 1100 aut i dzięki wdrożeniu tego racjonalizatorskiego pomysłu zaoszczędziło 280 tysięcy euro. Inny przykład z linii produkcyjnej w Neckarsulm: w przeszłości na elementy z tworzyw sztucznych musiał być przyklejany dodatkowy kod kreskowy, ponieważ poprzednia technika odczytu kodów pozwalała na czytanie jedynie kodów czarno-białych. Pomysłem pracownika działu planowania było zastosowanie specjalnej kamery mogącej odczytywać kod matrycy danych umieszczony na formie wtryskowej. Wyeliminowało to konieczność stosowania dodatkowych naklejek. Oszczędności Audi: 21 tysięcy euro rocznie. Kolejne 40 tysięcy rocznie firma oszczędza dzięki pomysłowi trzech pracowników działu nadwozi w Ingolstadt. Zasugerowali oni podłączenie dodatkowego strumienia powietrza do laserowej głowicy lutowniczej robota łączącego dwie części klapy bagażnika Audi Q2. Dysza ze sprężonym powietrzem wydmuchuje wszelkie pozostałości powstające podczas lutowania. W ten sposób w przyszłości pracownicy nie będą musieli ręcznie czyścić tych części. Ten etap pracy zostanie zredukowany, a dodatkowo firma nie będzie musiała kupować specjalnych ściereczek czyszczących.

Audi wsłuchuje się w pomysły swoich pracowników od ponad 50 lat, a oficjalny program zgłaszania racjonalizacji funkcjonuje od roku 1994. Grupa Audi wdrożyła go również w innych fabrykach europejskich. Zatrudnieni w Győr i w Brukseli w roku 2018 zgłosili 11 890 sugestii, dzięki którym koncern zaoszczędził ponad 34 miliony euro.