AkzoNobel wspiera Muzeum Narodowe w przygotowaniu wystawy „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880-1910”

Albert Edelfelt, Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haikko. Źródło: Artykuł Agnieszki Bagińskiej i Wojciecha Głowackiego pt. „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”, katalog, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2022/skan strony Muzeum Narodowego.

AkzoNobel, jedna z wiodących firm na rynku produkcji farb i powłok, kontynuuje długofalową współpracę z Muzeum Narodowym w Warszawie. W ramach przygotowania jego najnowszej wystawy „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880-1910”, do muzeum przekazano ponad 900 litrów farby Dulux Professional, z której użyciem odmalowane zostały ściany we wszystkich salach wystawowych. Odmalowana powierzchnia ma łącznie ponad 1500m². Eksperci AkzoNobel wspierali także merytorycznie wykonawców w procesie malowania.

Nowa wystawa Muzeum Narodowego tworzy spójny projekt, w którym obrazy oraz ich otoczenie uzupełniają się wizualnie. Składa się na niego nie tylko podzielony na siedem sekcji zbiór dzieł z krajów Północy, ale też kompleksowy koncept oświetlenia i odmalowania ścian, identyfikacji eksponatów za pomocą specjalnych tabliczek, a nawet zaaranżowania specjalnych drewnianych ławek nawiązujących do motywów przewodnich wystawy. Płaszczyzna kolorystyczna wszystkich siedmiu sal, w których znajdować się będą obrazy, przygotowana została we współpracy z AkzoNobel.

Dodawanie życiu kolorów leży u podstaw naszych marek farb dekoracyjnych, co sprawia, że instytucje kultury są szczególnie ważnym obszarem naszych działań społecznych – mówi Kathryn Ledson, General Manager Central Europe North w AkzoNobel. – Nasza współpraca z Muzeum Narodowym to flagowy projekt w regionie Europy Środkowej, pokazujący, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą stawać się partnerami w aktywnym wspieraniu promocji kultury – dodaje.

„Przesilenie. Malarstwo Północy 1880-1910” to pierwsza w Europie Środkowo-Wschodniej wystawa ukazująca przekrojowo twórczość malarek i malarzy ze Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii i Islandii. Wystawę tworzy 105 dzieł, które dotarły do Muzeum Narodowego z 22 muzeów i galerii w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Islandii. Wśród pokazywanych prac znalazła się m.in. kultowa „Melancholia” autorstwa Edvarda Muncha.

Jak podkreślają organizatorzy, zjawisko przesilenia letniego to ważny element kultury krajów nordyckich. Głównymi wątkami wystawy są emocjonalny wymiar malarstwa, relacja człowieka z naturą, a także tytułowe przesilenie – jako przejście w malarstwie od realizmu do symbolizmu. Dlatego właśnie koncept oświetlenia wystawy i osadzenia obrazów w kolorystyce naturalnych pejzaży Północy to element współtworzący narrację ekspozycji i pogłębiający ją o dodatkowy wymiar.

Jesteśmy zadowoleni, że nasze wsparcie przyczyniło się do powstania tej niezwykłej wystawy – dodaje Kathryn Ledson. – Wierzymy, że ta piękna koncepcja estetyczna wpłynie pozytywnie na jej całokształt, i mamy nadzieję, że bywalcy muzeów zapamiętają ją na długo.

Wystawę można będzie oglądać w dniach 18 listopada 2022 – 5 marca 2023. Jej kuratorami są Agnieszka Bagińska i Wojciech Głowacki. Instytucją partnerską jest Gothenburg Museum of Art. Patronatami honorowymi wystawę objęły Ambasada Królestwa Danii, Ambasada Finlandii, Ambasada Królestwa Norwegii, Ambasada Królestwa Szwecji i Konsulat Honorowy Republiki Islandii.

Współpraca z Muzeum Narodowym to już kolejna inicjatywa partnerska AkzoNobel. Producent farb i powłok regularnie wspiera swoimi produktami przedsięwzięcia aranżacyjne i renowacyjne podejmowane przez rozmaite instytucje. W 2021 r. firma dostarczyła farby, którymi namalowano mural promujący wystawę „Anna Bilińska 1854-1893”. Wcześniej w tym roku AkzoNobel przekazał swoje produkty także m.in. placówkom edukacyjnym.

Odmalowywanie ścian w salach wystawienniczych. Źródło: AkzoNobel

O AkzoNobel

AkzoNobel dostarcza powstałe w sposób zrównoważony innowacyjne farby i powłoki, na których w coraz większym stopniu polegają klienci, lokalne społeczności i środowisko. Firma deklaruje, że wszystko co robi zaczyna się od jej celu People. Planet. Paint. Portfolio AkzoNobel zawiera światowej klasy marki, takie jak Dulux, International, Sikkens i Interpon, które cieszą się zaufaniem klientów na całym świecie. Prowadzi działalność w ponad 150 krajach i stawia sobie za cel osiągnięcie pozycji światowego lidera w branży. „Właśnie tego możesz oczekiwać od wiodącego producenta farb, który swoje cele opiera o uznane na świecie wskaźniki naukowe i podejmuje rzeczywiste działania mające na celu sprostanie globalnym wyzwaniom i ochronę przyszłych pokoleń” – podkreśla firma.

AkzoNobel Polska otrzymało tytuł Etycznej Firmy (2018) oraz Solidnego Pracodawcy (2019). W 2021 firma znalazła się w grupie 300 Najlepszych Polskich Pracodawców w rankingu przeprowadzonym przez Forbes (1 miejsce w branży). Więcej na Poland | AkzoNobel

Źródło: AkzoNobel/Muzeum Narodowe w Warszawie.