Rozmawiamy z Leszkiem Kurnickim, dyrektorem wykonawczy ds. marketingu PKN ORLEN.
Dla wielu PKN ORLEN i sport, to prawie jedno słowo. Dlaczego w swojej strategii CSR postawiliście właśnie na tę dziedzinę?
Sport od wielu lat jest jednym z głównych kierunków działalności sponsoringowej Koncernu. Wśród naturalnych obszarów naszej aktywności znajdują się dyscypliny, które kreują pozytywne emocje Polaków, a jednocześnie najlepiej oddają wartości naszych marek – lekkoatletyka, siatkówka i sporty motorowe. Jako największa Polska firma czynnie angażujemy się również w promowanie sportu wśród dzieci i młodzieży oraz zdrowego i aktywnego stylu życia w społeczeństwie. Jest to wyraz społecznej odpowiedzialności, mającej na celu systematyczną poprawę kondycji naszego społeczeństwa, w szczególności młodzieży. Wśród projektów skierowanych do najmłodszych warto wymienić idee „Czwartków lekkoatletycznych”, innowacyjny program specjalistyczny „Lekkoatletyka dla każdego”, „Lekcja z Mistrzem” organizowany przy udziale zawodników Grupy Sportowej ORLEN oraz autorski program „Akademia ORLEN Team” skierowany do utalentowanych zawodników motocross.
Stworzyliście grupę sportową ORLEN, która składa się z najwybitniejszych polskich lekkoatletów. Wasze wsparcie przyniosło korzyść całej Polsce, czy to przekłada się na korzyści ekonomiczne dla spółki?
W ramach prowadzonych projektów sponsoringowych już od kilkunastu lat zapewniamy swoim podopiecznym profesjonalne warunki do rozwoju i kontynuowania kariery sportowej. Dzięki wsparciu i determinacji nasi zawodnicy z sukcesami startują na arenach międzynarodowych osiągając rewelacyjne wyniki, czego potwierdzeniem są np. sierpniowe Mistrzostwa Świata w Pekinie. Poprzez aktywne propagowanie sportu mamy szansę na dłużej zaistnieć w świadomości konsumentów. Komunikacja kierowana do klientów pozwala nam w pełni identyfikować się z osiągnięciami naszych sportowców na arenie międzynarodowej. Korzystamy tutaj z naturalnego transferu emocji, czego bezpośrednimi beneficjentami są nasze marki własne. Ponadto, dzięki optymalnemu zestawieniu portfolio sponsoringowego, komunikujemy wartości Koncernu – odpowiedzialność, rozwój, ludzi, energię i niezawodność. Wizerunek w zarządzaniu marką jest niezwykle ważny, ale nam udaje się jeszcze więcej. Wewnętrzne badania pokazują, że nasza aktywność sponsoringowa ma istotny wpływ na sprzedaż. Wiemy, że osoby, które znają naszych sportowców wydają więcej na stacjach paliw. Tym samym możemy mówić o aktywnościach sponsoringowych PKN ORLEN jako projektach kompletnych.
ORLEN Team, to kolejna inicjatywa, która ma na celu wyróżnienie Polski na arenie międzynarodowej. Czy spółkę można dziś traktować w charakterze mecenasa polskiego sportu za granicą?
Można zaryzykować tezę, że utworzony na początku 2000 roku przez Koncern ORLEN Team – pierwszy profesjonalny polski zespół rajdowy, to najlepsza wizytówka polskiego motosportu na świecie. Jako jedyni w Polsce nieprzerwanie od 16 lat startujemy w legendarnym rajdzie Dakar, nasi zawodnicy z powodzeniem rywalizują z najlepszymi załogami cross country we wszystkich kategoriach (auto/moto/quad), a doświadczenie zdobyte podczas starów w rajdach terenowych przekazujemy młodym pokoleniom zawodników. Możemy być szczególnie dumni z faktu, że przez te lata ORLEN Team stał się synonimem dla hasła „Reprezentacja Polski w sportach motorowych”. Co więcej, mamy ambitne plany rozwoju. Wypracowaliśmy autorski program promocji młodych talentów – Akademia ORLEN Team, której absolwent Kuba Piątek został po raz drugi z rzędu Mistrzem Świata w kategorii juniorów w rajdach cross country. Jesteśmy dumni z naszego wkładu w rozwój motostportu w Polsce i liczę na dalsze sukcesy naszych zawodników na zbliżającym się Dakarze.
Wasze „sportowe” portfolio działań CSR jest ogromne, czy realizujecie też projekty skierowane do pracowników?
Jesteśmy nastawieni na dialog społeczny i potrzeby naszych pracowników. Jako świadomy pracodawca tworzymy warunki do harmonijnego łączenia wyzwań zawodowych z rolą członka rodziny. Poprzez charytatywne akcje sportowe motywujemy do empatii i wrażliwości społecznej, integrując pracowników wokół ważnych celów społecznych (ORLEN Warsaw Marathon). Na uwagę zasługuje również program „Wiem co jem”, gdzie czynnie wdrażamy program świadomej konsumpcji żywności na stacjach ORLEN i promujemy zdrowy styl życia wśród dzieci i dorosłych Polaków. Zmiany najlepiej zacząć do siebie, dlatego poprzez unikatowy projekt ORLEN Olimpiada rokrocznie mobilizujemy tysiące naszych pracowników do podejmowania wysiłku fizycznego i sportowej rywalizacji. Wierzymy, że uda nam się zaszczepić w nich miłość do sportu, a to przecież pracownicy są najlepszymi ambasadorami wartości firmy na zewnątrz organizacji.