IWitness to program dla pracowników IKEA, którzy pragną na własne oczy zobaczyć w jaki sposób wykorzystywane są środki zbierane w ramach kampanii, w które angażują się klienci IKEA na całym świecie. Po raz pierwszy w podróż szlakiem pomocy IKEA Foundation wyruszyli Polacy. Pięciu pracowników różnych sklepów i Centrali IKEA w Polsce odwiedza obecnie Kambodżę, aby zobaczyć, doświadczyć, a następnie opowiedzieć swoim współpracownikom i klientom, że ich wspólna praca ma ogromny sens.
Kambodża jest jednym z 46 krajów, objętych pomocą IKEA Foundation. To kraj, w którym połowa mieszkańców ma mniej niż 20 lat. Z danych IKEA Foundation wynika, że 96% dzieci w tym kraju zaczyna szkołę, jednak mniej niż 50% ją kończy. Wpływ na to mają różne czynniki, ale najważniejsze z nich to brak dostatecznej liczby szkół i nauczycieli, brak dostępu do edukacji dla dzieci niepełnosprawnych oraz przyzwolenie na ciężką pracę dzieci, w czasie, kiedy powinny się uczyć. Właśnie te problemy pomaga rozwiązać IKEA Foundation, przy współpracy z organizacjami partnerskimi. Dzięki pomocy nas wszystkich.
Jak to możliwe?
Wszyscy możemy pomóc. I rzeczywiście pomagamy. Rokrocznie bowiem wielu z nas włącza się w przedświąteczną kampanię „Pluszaki dla Edukacji”. Z każdego zakupionego przez nas pluszaka, 1 euro przeznaczane jest na programy wspierające edukację dzieci, w krajach takich jak Kambodża. W ubiegłym roku, we wszystkich sklepach IKEA na całym świecie, dzięki zaangażowaniu klientów i pracowników, zebrano łącznie ponad 10 mln euro. Środki te trafiają do organizacji partnerskich IKEA Foundation, czyli UNICEF i Save the Children. O ile pierwsza z nich jest doskonale znana w Polsce, o tyle druga nieco mniej. Dlatego polscy pracownicy IKEA, wyjechali do Kambodży, aby na własne oczy zobaczyć jak działają programy pomocowe Save the Children i po powrocie opowiedzieć o tym swoim współpracownikom i klientom.
IWitness – program uczący empatii
Od kilku lat IKEA Foundation organizuje wyjazdy swoich pracowników do krajów, do których dociera jej pomoc.
„Każdego roku, na co dzień pracownicy IKEA uczestniczą w różnych akcjach organizowanych przez swoje sklepy, takich jak np. kampania Pluszaki dla Edukacji. W dużej mierze od ich zaangażowania zależy jak wiele środków finansowych zostanie zebranych i przekazanych organizacjom partnerskim, takim jak Save the Children. Wyjazd z pewnością pozwoli im jeszcze lepiej zrozumieć sens ich pracy i docenić zaangażowanie współpracowników oraz klientów, włączających się w akcje. Cel jest taki, by zobaczyli, doświadczyli, a następnie podzielili się swoimi spostrzeżeniami z innymi – za pośrednictwem bloga, którego będą pisać w trakcie podróży, a po powrocie z współpracownikami i klientami, w swoich sklepach” – powiedziała Katarzyna Balashov, Zastępca Dyrektora Komunikacji Korporacyjnej IKEA Retail.
Nietypowa współpraca
Save the Children współpracuje z IKEA Foundation od 2003 roku. W swojej codziennej pracy niesie pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom z krajów takich jak Azja, Afryka, Ameryka Południowa czy Europa Wschodnia. Pomaga zwalczać głód i niedożywienie wśród dzieci, a także udziela wsparcia w trakcie kryzysów humanitarnych wywołanych kataklizmami czy konfliktami zbrojnymi. Przy współpracy z IKEA Foundation organizuje także programy edukacyjne. Obie organizacje współpracują na zasadach pełnej synergii. IKEA nie tylko przekazuje partnerowi środki finansowe, ale aktywnie uczestniczy w projektowaniu programu pomocy. Jej przedstawiciele na miejscu, w danym kraju ustalają jakie są najważniejsze potrzeby mieszkającej tam społeczności i starają się na te potrzeby odpowiadać. Przykładem takiego działania jest przekazanie mieszkańcom małej kambodżańskiej wioski rowerów dla dzieci, które nie chodziły do szkoły, bo była ona znacznie oddalona od ich domów.
„Inwestowanie w edukację jest najbardziej skutecznym sposobem, pozwalającym dzieciom wyjść z kręgu ubóstwa. Dostęp do edukacji pozwala bowiem stworzyć lepszą przyszłość dla nich i ich rodzin. Dzięki naszej dotychczasowej współpracy z organizacjami Save the Children i UNICEF, byliśmy w stanie poprawić edukację ponad 11 milionów dzieci na całym świecie” – powiedział Per Heggenes, dyrektor zarządzający IKEA Foundation.
IKEA Foundation angażuje się w długofalowe akcje i programy pomocowe. Reaguje także w nagłych sytuacjach kryzysowych. Przykładem takiej inicjatywy jest chociażby ostatnie wsparcie dla rodzin, które doświadczyły trzęsienia ziemi w Nepalu. Organizacja przekazała na ten cel 3 mln euro.
Praca z misją
Agata, Asia, Magda, Grzesiek i Tomek – pracownicy IKEA z Polski – przekonają się na własne oczy jak wygląda współpraca IKEA Foundation i Save the Children. W trakcie swojej kilkudniowej podróży po Kambodży odwiedzą dwie prowincje Koh Kong i Pursat. Pojadą także do stolicy Phnom Penh. Zwiedzą szkoły, które objęte zostały programem pomocowym. Spotkają się z mieszkańcami kambodżańskich wiosek i miast. Porozmawiają z nauczycielami, rodzicami i dziećmi. Podczas wyprawy pisać będą bloga, na którym podzielą się swoimi refleksjami, przeżyciami, spotkaniami oraz zdjęciami i filmami. Następnie wrócą do swoich sklepów i współpracowników, by podzielić się z nimi tym wszystkim co zobaczyli i czego doświadczyli, a przede wszystkim powiedzieć im, że ich wspólna praca ma ogromny sens.
Więcej na temat IKEA Foundation: www.IKEAfoundation.org