Debata na temat roli Internetu w życiu młodzieży z dr hab. Jackiem Pyżalskim, Tomaszem Zalasem stypendystą Rochester Zen Center i Tatianą Mindewicz–Puacz autorką kampanii i psychoterapeutką, w ramach kampanii „Wyloguj się do życia… a robi się to TAK!”.
Mediator sądowy, mistrz Zen oraz psychoterapeutka i autorka kampanii społecznych spotkają się podczas otwartej debaty połączonej z warsztatami 29 kwietnia w Poznaniu przy ul. Zwierzynieckiej 3 (Concordia Design) o godz. 18. Spotkanie organizuje Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych – FIRST, w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Wyloguj się do życia… a robi się to TAK!”. Debatę będzie można zobaczyć w całej Polsce dzięki transmisji na www.wylogujsie.org.
FIRST zaprasza rodziców, opiekunów, pedagogów i młodych ludzi, którzy do 28 kwietnia wyślą maila
na adres: debata_poznan@wylogujsie.org i zadeklarują chęć uczestnictwa (na sali jest 200 miejsc). Podczas warsztatów organizowanych w całym kraju, fundacja pokazuje zagrożenia, jakie wynikają z nadmiernego i niekontrolowanego korzystania z sieci przez nastolatków. Równocześnie prezentowane są sposoby zachowania równowagi, połączenia aktywność w realu z atrakcjami dostarczanymi przez sieć. Organizatorzy kampanii przekonują, że problemem nie jest Internet i nowoczesne technologie, lecz sposób, w jaki się z nich korzysta.
Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Jacek Pyżalski zapowiada, że przyjrzy się nie tylko temu, jak długo młodzi ludzie przebywają online, ale też, jakości tego, co robią w sieci. Bo można korzystać z Internetu krótko i robić rzeczy, które są szkodliwe, nie mają sensu dla użytkownika i żadnej wartości społecznej. Można też wykorzystywać sieć przez długi czas w sposób wartościowy jak np. uczestniczenie w działaniach forum internetowego, na którym pogłębiamy zainteresowania. Inne wartości niesie ze sobą wolontariat online, gdy ktoś rozmawia przez Internet z osobami, które są chore i nie mogą ruszać
się z domu. A czymś innym jest oglądanie teledysków ulubionych zespołów. Wykorzystanie sieci do rozrywki nie jest złe, ale warto stymulować inne zastosowania.
Tymczasem Tomasz Zalas – trener, psycholog, terapeuta – będzie przekonywał, że to nasze potrzeby są motywacją do organizowania życia. Ludzie dzielą te same potrzeby, jednak znajdują inne metody ich zaspokojenia. Dla młodych osób Internet może zaspokajać wszystkie potrzeby. Zazwyczaj nie są to optymalne możliwości ich zaspokojenia. Podobnie jak duża paczka chipsów zaspokoi głód, lecz nie odżywi właściwie organizmu.
Za najistotniejsze w organizowanej przez siebie kampanii Tatiana Mindewicz–Puacz uważa pokazanie ryzyka, jakie niesie nadmierne i niekontrolowane korzystanie z sieci. Chciałaby zachęcić młodych ludzi do szukania wartościowych rzeczy poza Internetem. Żeby potrafili łączyć jedno z drugim w konstruktywny i mądry sposób. Bo nastolatkowie szukają w sieci silnych wrażeń, adrenaliny i przeżyć. Ale dzięki kampanii, zachęcając ich do wylogowania się z sieci, fundacja pokazuje to, co wzbudza wśród młodych ludzi pozytywne emocje i stanowi konkurencję dla Internetowych atrakcji. Według prezeski FIRST, psychoterapeutki i ekspertki ds. kampanii społecznych, są to przede wszystkim sport i muzyka.
W trakcie spotkania uczestnicy będą mogli zobaczyć nagrane sondy uliczne z młodymi ludźmi, którym zadawane będą pytania: „Czy za pomocą Internetu zrobiłeś coś dobrego dla innych ludzi?”, „Czy jakiś nauczyciel miał pomysł na ciekawe wykorzystanie telefonów komórkowych w trakcie lekcji?”. Na podstawie tej sondy będzie można poznać, jakie działania młodzi ludzie uważają za pozytywne. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się też, jak można nastolatków zainspirować. Kolejnym krokiem będzie pokazanie jak sprawić, by to nie były działania incydentalne, ale trwałe.
W trakcie debaty będą zaprezentowane trzy takie sondy. Widzowie za pomocą sieci będą mogli przesyłać pytania do prelegentów i w ten sposób interaktywnie uczestniczyć w spotkaniu.
„Wyloguj się do życia… a robi się to TAK!” to kontynuacja rozpoczętej w 2013 roku akcji pt. „Wyloguj się do życia”. Kampania skierowana jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz ich opiekunów. Od początku na rzecz kampanii działają sportowcy światowego formatu jak Robert Lewandowski i Wojciech Szczęsny oraz raperzy Sokół, Ten Typ Mes, Stasiak, Pjus. Dlaczego sportowcy i muzycy? Bo największą szansę konkurowania z atrakcjami w sieci ma sport i muzyka. Te dwie dziedziny życia są oceniane przez młodych ludzi, jako wzbudzające najbardziej pozytywne emocje.
Debata odbędzie się 29 kwietnia o godz. 18. w Concordia Design ul. Zwierzyniecka 3 w Poznaniu. Oglądaj on-line na stronie Wylogujsie.org.