„Gazeta Wyborcza” wraz z Telewizją Polską, fundacją Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej oraz Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy zainicjowała kampanię społeczną „DługoWIECZNI”. Działania mają pomóc osobom w podeszłym wieku, schorowanym i samotnym, które czują się niepotrzebne czy odstawione na boczny tor.
Nasze społeczeństwo się starzeje. W 1990 roku co dziesiąty Polak miał 65 lat i więcej, obecnie tyle lat ma już ponad 14 proc. spośród nas. Według prognoz Eurostatu w 2060 r. w tym wieku będzie co trzeci mieszkaniec naszego kraju. Żyjemy też coraz dłużej, przeciętny Polak – niemal 73 lata, przeciętna Polka – 81 lat. To o mniej więcej sześć lat dłużej niż 20 lat temu i niemal 20 dłużej niż w połowie zeszłego stulecia.
Większość ludzi po sześćdziesiątce cierpi na przynajmniej jedną chorobę przewlekłą. Statystyczny 70-latek – na trzy. Tymczasem w Polsce mamy tylko 300 geriatrów, w szpitalach jest jedynie 47 oddziałów geriatrycznych, w dwumilionowej Warszawie są dwa – dla 20 pacjentów. Brakuje profilaktyki zdrowotnej, wykwalifikowanych opiekunów, zakładów opiekuńczo-wychowawczych, domów dziennego pobytu, a te działające nie mają sprzętu. Mimo że podstawowe potrzeby starszych oraz ich najbliższych coraz częściej przebijają się do świadomości rządzących, wciąż jest problem z ich zaspokojeniem.
Twórcy kampanii „DługoWIECZNI” chcą, by starość stała się ważnym i stałym tematem debaty publicznej. By ludzie w jesieni życia mieli nie tylko należytą opiekę, poczucie bezpieczeństwa, ale także – na równi z młodymi – szansę na realizację pasji, aktywności, by mogli korzystać z dóbr kultury: kina, teatru.
Dlatego w publikacjach na łamach „Gazety Wyborczej” i na Wyborcza.pl, w programach Telewizji Polskiej, a także poprzez działania fundacji Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy organizatorzy akcji będą przedstawiać problemy, którymi żyją seniorzy i ich najbliżsi, wspierać ich, pokazywać i promować służące im wartościowe inicjatywy oraz zachęcać do ich podejmowania.