Zarówno zarządzanie środowiskowe, społeczne i korporacyjne (ESG), jak i społeczna odpowiedzialność biznesu, (CSR) to strategie, dzięki którym firmy mogą wykazać swoje zaangażowanie w zrównoważone praktyki biznesowe. Chociaż bywają używane zamiennie, CSR można postrzegać jako prekursora ESG. W ujęciu ogólnym to właśnie on określa idealistyczną perspektywę zrównoważonego rozwoju, wykorzystywaną często do działań wizerunkowych. ESG jest natomiast rozumiane jako praktyczna, zorientowana na szczegóły perspektywa. Dziś staje się także jednym z najważniejszych wyznaczników, którym mogą posługiwać się firmy.
Pomimo rosnącego znaczenia m.in. kwestii środowiskowych dość powszechne jest minimalistyczne podejście do tematu ESG. Firmy często ograniczają się do niezbędnych działań, zmniejszając tym samym potencjał wynikający z optymalnego wykorzystania danych. Jednak niezależnie od preferencji wymagania systematycznie rosną.
Jak pokazuje m.in. historia pięciu aktów prawnych „Gotowi na 55” – państwa UE nieustannie pracują nad nowymi przepisami, które pozwolą UE ograniczyć emisje gazów cieplarnianych w głównych sektorach gospodarki. Już teraz największe giełdowe spółki są zobowiązane do składania raportów pozafinansowych, a niebawem ten obowiązek będą musiały spełniać także pozostałe firmy. Warto więc, by zbieranie danych o ESG nie było wyłącznie przykrym obowiązkiem do odhaczenia. Kwestię można w końcu postrzegać kompleksowo, wykorzystując konieczność ich zbierania np. do rozwoju firmy, jej pozycji na rynku oraz budowania pozytywnego wizerunku w oczach klientów.
ESG to źródło wiedzy o firmie, które można wykorzystać
Chociaż korporacje produkują coraz więcej danych, to niestety nie zawsze wiedzą, jak z nich skorzystać. Te niezapisane znikają na zawsze, zebrane pozwalają natomiast zmierzyć kluczowe aspekty ich działalności oraz prześledzić i zoptymalizować niemal wszystkie procesy biznesowe. Dzięki temu, po odpowiednim przefiltrowaniu oraz prawidłowo przeprowadzonej analizie, dane mogą mieć istotny wpływ na rozwój firmy, osiąganie wyznaczonych celów, a także sam sposób, w jaki do nich dążymy.
Informacje gromadzone w ramach strategii ESG mogą także stanowić podstawę do przygotowania raportów i sprawozdań oraz komunikatów prasowych i materiałów informacyjnych. Wykorzystując zebrane dane, firmy mogą przedstawiać swoje osiągnięcia związane z aspektami środowiskowymi, społecznymi i zarządzaniem w celu przekonania inwestorów, klientów i interesariuszy o zaangażowaniu w zrównoważony rozwój.
W końcu informacje o strategii ESG mogą także pomóc firmie w tworzeniu własnego wizerunku. Troska o społeczeństwo i środowisko naturalne oraz przejrzystość w zakresie działań są dziś bowiem niezwykle istotnym aspektem w oczach klientów świadomych zagadnień zrównoważonego rozwoju, którzy preferują firmy podejmujące odpowiedzialne działania.
Dane ESG mają wpływ także na „twarde” obszary
Oprócz kwestii wizerunkowych analiza danych dotyczących ESG może również pomóc firmom w identyfikacji obszarów, w których można wprowadzić ulepszenia i osiągnąć większą efektywność operacyjną. Z pomocą sztucznej inteligencji dane zebrane np. w wymiarze rocznym mogą pomóc w określeniu m.in. sezonowych fluktuacji zużycia energii i emisji CO2, co w konsekwencji może przyczynić się do identyfikacji sposobów zmniejszenia ich śladu węglowego oraz oszczędności kosztów.
Przykładem takich praktyk może być np. niemiecka firma technologiczna ZF, która dzięki analizie zużycia energii elektrycznej unika wysokich szczytów zużycia prądu, wpływając pozytywnie nie tylko na rachunki, lecz także na środowisko.
Ponadto analiza informacji ESG może posłużyć firmom w zidentyfikowaniu potencjalnego ryzyka związanego z czynnikami środowiskowymi i społecznymi oraz pomóc w zarządzaniu. Na podstawie zebranych informacji przedsiębiorstwa mogą podjąć odpowiednie działania w celu minimalizacji (ryzyka) oraz zabezpieczenia długoterminowej stabilności i zyskowności.
Jak wprowadzać w życie strategię ESG opartą na danych?
Takie działania najlepiej przeprowadzać za pomocą specjalnego systemu informatycznego, który zbiera, filtruje i analizuje dane, a dzięki samouczącym się algorytmom, pomoże także w określeniu najważniejszych zmian. Jego przygotowanie warto zlecić nie globalnym korporacjom, lecz wybrać do tego zwinniejszych, doświadczonych partnerów jak np. GFT, który dane ma w swoim DNA.
Wybrany w ten sposób partner będzie mógł lepiej odpowiedzieć na potrzeby klienta, przygotowując rozwiązania idealnie dopasowane do potrzeb firmy. Doświadczenie – zdobyte m.in. dzięki współpracy z firmami podlegającymi ścisłym regulacjom jak np. banki, z którymi GFT pracuje od lat – sprawia, że firma doskonale wie jak wdrażać ESG w najbardziej wymagających środowiskach i sektorach.
– Firmy przemysłowe mają ogromny wpływ na otaczającą rzeczywistość. Posiadanie jasno określonej strategii ESG pokazuje, że są tego świadome i chcą, by ten wpływ był jak najmniej szkodliwy. A to jedna z cech dojrzałej i odpowiedzialnej organizacji, w którą warto inwestować – mówi Andrzej Harbicki, Head of Industry, GFT. – Jeśli zdecydujemy się wprowadzić w życie strategię ESG opartą na danych warto, by przedsiębiorstwo agregowało takie informacje. Pozwala to bowiem wyprzedzać ruchy regulatora, dzięki czemu firma może pozostać bardziej konkurencyjna na wymagającym rynku – dodaje Harbicki.
Realny wpływ ESG
ESG to obecnie nie tylko zbiór wskaźników, którymi potencjalni inwestorzy interesują się przed podjęciem decyzji, to również dane, których wykorzystanie może realnie wpłynąć na efektywność działania, postrzeganie oraz wycenę spółki. W końcu – z informacji o aspektach ESG często mogą skorzystać inwestorzy podczas podejmowania istotnych decyzji.
Coraz częściej biorą oni także pod uwagę czynniki ESG, aby ocenić potencjał firmy do długoterminowego sukcesu i minimalizacji ryzyka, a co za tym idzie, mogą one posłużyć do wyceny kosztu kapitału dla analizowanego przedsiębiorstwa. Ponadto dane dotyczące działań ekologicznych, społecznych i zarządzania mogą pomóc inwestorom ocenić zgodność firmy z zasadami zrównoważonego rozwoju.
– ESG to dużo więcej niż tylko modny skrót. Dziś od biznesu oczekuje się wzięcia realnej odpowiedzialności za wpływ ich decyzji i działań operacyjnych na środowisko i społeczeństwo. Czas, kiedy w ocenie kondycji firmy liczyły się wyłącznie wskaźniki finansowe to już przeszłość – podkreśla Kamila Wosińska, Head of Global ESG/CSR Governance, GFT.
Posiadanie jasno ustalonej strategii ESG i jej przestrzeganie jest dziś jednym z kluczowych obszarów działalności firmy. Wpływa ona na jej wycenę giełdową czy plany inwestorów, ale także jest etycznym i świadomym działaniem na rzecz wspólnej przyszłości w świetle zmieniającego się świata.
O GFT
GFT jest pionierem transformacji cyfrowej, który tworzy zrównoważone rozwiązania wykorzystując najnowsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy blockchain/DLT. Oferuje modernizację podstawowego systemu i jego migrację do platform w otwartej chmurze, jak również wdrażanie kodowania uwzględniającego emisję dwutlenku węgla.