Z badań wynika, że Polacy obawiają się sztucznej inteligencji (AI), ale upatrują w niej też korzyści i codziennych ułatwień. Jak zrozumieć zjawisko sztucznej inteligencji i jej wpływ na nasze życie? Fundacja Orange wesprze nauczycielki i nauczycieli w poszerzaniu wiedzy o AI i w krytycznym podejściu do technologii. Rusza bezpłatny kurs online, który pokaże, jak działa sztuczna inteligencja i pobudzi do refleksji o tym, jakie niesie ona korzyści i zagrożenia w kontekście społecznym.
Wśród głównych zagrożeń związanych z AI Polacy wymieniają: utratę prywatności (60,5%), wzrost bezrobocia (40,1%) i zwiększoną liczbę cyberataków (37,7%). Ale upatrują też w AI poprawy komfortu życia (34%), lepszej personalizacji produktów i usług (30,3%) i wzrostu poziomu cyberbezpieczeństwa (33%)*.
Sztuczna inteligencja (AI – ang. artificial intelligence) jest już częścią codziennego życia. Odgrywa ważną rolę choćby w funkcjonowaniu mediów społecznościowych, serwisów streamingowych, translatorów. Coraz bardziej przydatna staje się zatem wiedza o tym, gdzie i jak działa, jakie konsekwencje powoduje i może powodować, a także jakie decyzje możemy podejmować np. jako użytkownicy social mediów, aby zadbać o swój dobrostan i dobór treści, które są nam wyświetlane.
Fundacja Orange w rozwoju wiedzy na ten temat wesprze nauczycieli i nauczycielki szkół podstawowych. Właśnie startuje z projektem pod nazwą #BurzaMózgów. Jest to kurs e-learningowy o tym, jak działa sztuczna inteligencja i jak wpływać może na ludzi.
– Projekt ten kierujemy do nauczycielek i nauczycieli, aby wspierać ich w kształtowaniu krytycznego podejścia do świata cyfrowego. Są oni nie tylko jedną z najważniejszych grup w systemie edukacji, ale też „sercem całego społecznego krwiobiegu”. Ich kompetencje, świadomość nowoczesnych zjawisk, poczucie pewności, podmiotowości i ogólny dobrostan są niezbędne dla tworzenia lepszej szkoły i wzmacniania społecznego zaufania – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
– Jak większość dynamicznie rozwijających się technologii, sztuczna inteligencja ma wpływ na społeczeństwo, nawet jeśli nie wszyscy z niej korzystają lub nie mają świadomości, że towarzyszy ich aktywnościom. Wiedza o niej i o tym, jakie niesie możliwości i zagrożenia, to ważny element edukacji i higieny cyfrowej. To też szansa na lepsze rozumienie świata. – powiedział dr Tomasz Rożek, dziennikarz, popularyzator nauki, założyciel Fundacji „Nauka.To Lubię” na inauguracji projektu #BurzaMózgów.
Kurs Fundacji Orange pokazuje zastosowania AI, tłumaczy zjawiska i mechanizmy, w których uczestniczymy, kiedy korzystamy z różnych narzędzi cyfrowych. Zagadnienia prezentuje od bardziej społecznej niż technologicznej strony. Aby wziąć w nim udział, nie trzeba mieć technologicznych umiejętności. Mogą realizować go nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów, szczególnie ci, którzy rozmowy o bezpieczeństwie w internecie i higienie cyfrowej wplatają w zajęcia z młodzieżą. Współorganizatorem projektu jest LOFI Robot.
Kurs ma przyjazną i przystępną formułę, zagadnienia tłumaczone są prostym językiem w krótkich filmach, pogrupowanych w 7 bloków tematycznych. Forma online pozwala na realizowanie kolejnych kroków w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Nauczyciele, którzy przejdą cykl szkoleniowy, otrzymają zaświadczenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Mogą też wykorzystać gotowe materiały – scenariusze zajęć i pomysły na ćwiczenia, aby rozmawiać z uczniami o sztucznej inteligencji i pobudzić młodzież do refleksji, uważności i krytycznego myślenia o środowisku cyfrowym. Zapisy do pierwszej edycji #BurzyMózgów trwają do 18 grudnia br. Aby się zgłosić, wystarczy założyć konto na: www.burzamozgow.com Kurs ruszy w styczniu 2023.
Razem z zapisami do projektu, rusza kampania edukacyjna Fundacji i LOFI pod hasłem „To nie przypadek, że…”, która zwraca uwagę na to, w jak wielu aspektach codziennego życia jest już obecna sztuczna inteligencja. Pokazując konkretne przykłady jej zastosowania, kampania zachęca do poszerzania wiedzy i refleksji nad swoją relacją z technologiami.