Firma doradztwa personalnego BIGRAM S.A. oraz Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK opublikowały raport pt. „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy”. Raport odpowiada na pytania dotyczące roli kobiet zajmujących kierownicze stanowiska na rynku pracy.
Wedle autorów, polskie menadżerki i liderki odważnie sięgają po swoje. Są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Dysponują wachlarzem cech, które predysponują je do efektywnego zarządzania projektami zarówno w domu, jak i w pracy. Aż 83 proc. badanych przyznało, że rola kobiet na rynku pracy rośnie. Coraz częściej docenia się ich kompetencje i kwalifikacje do pełnionych stanowisk.
– Większy udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwami przynosi wymierne korzyści. Rzetelne wykształcenie, pracowitość, odpowiedzialność, dobra samoorganizacja, empatia – to cechy, które kobiety zazwyczaj wnoszą do swoich organizacji. Badania pokazują, że osoby o takich cechach – bez względu na płeć – podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata, co czyni instytucje, którymi kierują lepszymi miejscami do pracy – komentuje dr Małgorzata Bonikowska, Prezes ośrodka THINKTANK.
Doświadczone, elastyczne, pomnażające kompetencje
Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (71 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (55 proc.) oraz proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (55 proc.).
Kobiety aktywniej niż panowie inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wyksztalcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia i kursy. Ma to ogromne znacznie w czasach, w których dokonuje się bezprecedensowa rewolucja technologiczna i naukowa, a wiedza zdobyta wczoraj dziś często staje się nieaktualna – zauważa Piotr Wielgomas, Prezes BIGRAM S.A.
Według respondentów kobiety w biznesie już coraz śmielej podejmują ryzyko (54 proc.), ale przede wszystkim dużą wagę przywiązują do wykształcenia (52 proc.) i to daje im coraz większe szanse na rynku pracy.
Niższe płace, praca na dwa etaty, stereotypy
Zarazem kobiety nadal odczuwają dodatkowe bariery. Okazuje się, że utrwalone przez setki lat stereotypy w dalszym ciągu mają się świetnie, szczególnie w zmaskulinizowanych branżach. Nadal też występują różnice w płacach pomimo konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w celu ich wyrównania.
Dodatkowo, większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem rodziny w dalszym ciągu częściej spoczywa na barkach kobiet, co powoduje, że pracują na dwa etaty – w pracy i w domu. Zdecydowana większość respondentów (72 proc.) jako czynnik utrudniający awans kobiet wskazała właśnie stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej.
Podołały pandemicznym wyzwaniom i podbijają cyfrowy świat
Ostatnie dwa lata pokazały, że kobiety potrafią skutecznie stawiać czoła dynamicznym zmianom i nowym wyzwaniom. I to pomimo konieczności łączenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, w tym pomocy w nauce zdalnej dzieciom. Badanie THINKTANK i BIGRAM pokazuje, że kobiety-menedżerki efektywnie wykorzystują czas pandemii na rozwój swoich kompetencji zawodowych i umiejętności cyfrowych. Np. wykorzystują szkolenia online czy poszukują nowych możliwości zawodowych.
Prawie połowa kobiet objętych badaniem THINKTANK i BIGRAM w ostatnich dwóch latach rozwinęła swoje kompetencje w posługiwaniu się mediami społecznościowymi. Niemal dwie piąte – w obszarze cyfrowym. Kobiety mają pełną świadomość tego, że transformacja cyfrowa dzieje się tu i teraz. Pandemia okazała się trudnym doświadczeniem. Z badań wynika, że jednak polskie menedżerki nie tylko sobie z nim poradziły, ale wychodzą z niego jeszcze silniejsze.
Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie BIGRAM i THINKTANK.
Partnerami badania są firmy: Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz ERBUD. Partnerem medialnym jest dziennik „Rzeczpospolita”.
Pełny raport jest do pobrania TUTAJ
Źródło: BIGRAM i THINKTANK