„Oddaj i zyskaj” – nowa usługa IKEA wpisująca się w koncepcję gospodarki cyrkularnej

Fot. IKEA

IKEA wprowadziła nową usługę „Oddaj i zyskaj”. Umożliwia ona klientom oddanie już używanych mebli IKEA i zyskanie karty refundacyjnej na zakup nowych. Jest to kolejna akcja firmy wpisująca się w filozofię gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).

Wedle informacji firmy, przyjęła ona strategię, która ma jej umożliwić stanie się do 2030 r. biznesem w pełni cyrkularnym oraz pozytywnie oddziałującym na klimat. Usługa „Oddaj i zyskaj” jest kolejnym działaniem mającym służyć realizacji tego celu.

W ramach usługi „Oddaj i zyskaj” używane meble IKEA, nie starsze niż pięcioletnie i wytypowane w katalogu towarów, można przywieźć do sklepu i odsprzedać w Dziale Obsługi Klienta. Przed wizytą w sklepie należy odwiedzić dedykowaną usłudze stronę internetową IKEA, aby otrzymać wycenę mebla. Po akceptacji wyceny można przyjechać z meblem do sklepu, gdzie zostaje sprawdzony pod kątem zgodności z wcześniej złożoną ofertą. Za mebel otrzymuje się kartę refundacyjną na zakupy w sklepie stacjonarnym bądź internetowym. Natomiast używane produkty trafiają do działu circular hub, gdzie można je kupić po okazyjnej cenie.

Kwestia ceny za zrównoważone życie

– Z badania Climate Action Research, które IKEA prowadzi od kilku lat wspólnie z GlobeScan wynika, że znacząca większość konsumentów i konsumentek, także w Polsce, oczekuje wsparcia od biznesu w podejmowaniu na co dzień bardziej przyjaznych dla planety działań. Jedną z najważniejszych barier, powstrzymujących ich od tego jest przekonanie, że zrównoważone życie jest zbyt drogie – mówi Agata Czachórska, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail w Polsce. – Z drugiej strony to, co motywuje nas do eko-zachowań, to przede wszystkim oszczędność. Na tegoroczny Black Friday postanowiliśmy uruchomić usługę „Oddaj i zyskaj”, która wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. W ten sposób dokładamy wspólnie cegiełkę do ograniczania zużycia zasobów naturalnych. Zyskują klientki i klienci oraz planeta.

Gospodarka cyrkulacyjna przyda się na dłużej

IKEA już realizowała projekty z zakresu GOZ. Zachęcała klientów do przemyślanych zakupów w Black Friday. Proponowała im kolekcję „Przyda się”, złożoną z rzeczy, które już mieli w domu – często nieużywanych, skrzętnie ukrytych. W kampanii „Na dłużej” marka podkreślała, że większa dbałość o meble i akcesoria jest sposobem na dłuższe użytkowanie. Edukowaniu o sposobach przedłużania życia mebli i akcesoriów służyła specjalnie przygotowana kolekcja obrazów.

Jak informuje koncern, w roku finansowym 2020, w sklepach IKEA na całym świecie udało się uratować ponad 39 mln produktów. Odbyło się to poprzez przepakowanie (8,4 mln) i ponowną sprzedaż, w tym w działach circular hub. Firma podkreśla, że przywiązuje dużą wagę do stosowania w artykułach materiałów odnawialnych oraz pochodzących z recyklingu. Przykładem są przetworzone butelki PET, wykorzystywane do produkcji niektórych frontów kuchennych.

Źródło: Ikea