O tym wciąż trzeba przypominać i mówić głośno: NIE PIJ W CIĄŻY. Nawet mała ilość alkoholu może być przyczyną FAS – jednego z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Dlatego po raz drugi Fundacja „Dom w Łodzi” przy wsparciu Kompanii Piwowarskiej rusza z kampanią społeczną FASOFF.
„Świadomość zagrożenia i dramatycznych skutków picia alkoholu w czasie ciąży jest niestety nadal bardzo mała – ciągle pokutuje przekonanie, że jeden kieliszek nie zaszkodzi dziecku. A to nieprawda. Skutki oddziaływania alkoholu na układ nerwowy i narządy wewnętrzne dzidziusia mogą się okazać dramatyczne. Wiemy to doskonale, bo wśród naszych podopiecznych są dzieci obarczone FAS.” – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes Fundacji „Dom w Łodzi”.
Czym jest FAS?
FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy, to jedno z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Alkohol spożywany w czasie ciąży uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne płodu. Dzieci z FAS zwykle przychodzą na świat przedwcześnie, z niską masą urodzeniową, wadami serca i wzroku, z wyraźnymi dysmorfiami twarzy. Efekty uszkodzeń układu nerwowego dają się we znaki na każdym etapie – od zaburzeń naturalnych odruchów, po opóźnienie rozwoju, które uniemożliwi samodzielne dorosłe życie.
Wśród podopiecznych domu dziecka dla dzieci chorych Fundacji „Dom w Łodzi” są maluchy, które w wyniku FAS urodziły się z zagrażającą życiu wadą serca, bez odruchu ssania i odruchu moro. To dzieci, które na skutek działania alkoholu w życiu płodowym, były skazane na ciężkie operacje, wielomiesięczne pobyty w szpitalach, karmienie za pomocą sondy. To dzieci, które – pomimo codziennej rehabilitacji i intensywnego leczenia – być może nigdy nie będą w stanie żyć samodzielne.
„FAS nie jest chorobą, bo nie można jej wyleczyć. To tragiczny wyrok na całe życie. Dlatego musimy wszyscy głośno przypominać: nie pij w ciąży. Bardzo liczymy na zaangażowanie społeczne. Cieszymy się, że w akcję włączają się influencerzy i osoby znane. Razem możemy zmienić los dzieci” – mówi Jolanta Bobińska.
Na czym będzie polegać kampania?
Kampania FASOFF ruszyła 9 września – w Światowym Dniu FAS. Organizatorzy chcą w działania zaangażować społeczność internetową – tradycyjnie chodzi o wstawienie na swoim profilu zdjęcia z odwróconym kieliszkiem i komentarzem: nie pij w ciąży / ciąża bez alkoholu.
Powstanie też spot – a nawet jego kilka wersji – z udziałem influencerów i znanych blogerów.
Partnerem projektu FASOFF jest Kompania Piwowarska – firma odpowiedzialna społecznie, która od wielu lat przypomina, by w ciąży nie pić alkoholu, nigdy nie jeździć po alkoholu i nigdy nie podawać i sprzedawać alkoholu nieletnim.
„Nasze stanowisko w sprawie spożywania alkoholu jest jasne – nigdy w ciąży. Bardzo zależy nam, aby piwo było spożywane tylko w bezpiecznych warunkach, bez szkody dla siebie i innych. Nasze działania edukacyjne prowadzimy już od wielu lat. Staramy się przy tym prowadzić je we współpracy z innymi podmiotami, aby zwiększać ich skuteczność i zasięg. Stąd nasza współpraca z „Domem w Łodzi” – placówką, która doskonale wie jak wiele złego wyrządza spożywanie alkoholu w ciąży i jak bardzo trzeba jeszcze przestrzegać przed tego rodzaju zachowaniem.” – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.
Źródło: Kompania Piwowarska