Konsorcjum Platformy Zaawansowanej Wspieranej Mobilności utworzyły firmy: Alps Alpine Co. Ltd. Ltd., OMRON Corporation, Shimizu Corporation, IBM Japan, Ltd. oraz Mitsubishi Motors Corporation.
Konsorcjum opracuje zintegrowane rozwiązania techniczne, które będą wspierały transport ludzi i komunikację ze sztuczną inteligencją oraz przeprowadzi pilotażowe eksperymenty i pokazy w celu skutecznego upowszechnienia opracowanych rozwiązań. Poprzez swoją działalność konsorcjum dąży do osiągnięcia społeczeństwa eliminującego wykluczenia, w którym ludzie, bez względu na jakąkolwiek niepełnosprawność, mogą żyć razem, z wzajemnym szacunkiem dla swojej indywidualności.
W ostatnich latach liczba osób z upośledzeniem widzenia wzrasta w związku z pogorszeniem się wzroku związanym z wiekiem i pojawieniem się chorób oczu, takich jak jaskra. W badaniu przeprowadzonym przez Japońskie Towarzystwo Okulistyczne oszacowano, że w Japonii jest 1,64 miliona osób z upośledzeniem wzroku, z czego 188 tys. to osoby całkowicie niewidome. Niektóre wyniki badań sugerują, że na całym świecie liczba osób z dysfunkcją wzroku potroi się do 2050 roku, co prowadzi do narastania problemów związanych z tak gwałtownym wzrostem liczby osób niedowidzących.
Osoby z upośledzeniem wzroku stoją przed szeregiem wyzwań – jedną z największych przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w życiu społecznym jest brak możliwości swobodnego poruszania się po mieście. Na przykład osobom niedowidzącym niezwykle trudno jest wykonywać codzienne czynności, takie jak sprawdzanie trasy na mapie i dostawanie się do celu podróży, chodzenie po ulicy bez wpadania na ludzi i przedmioty, odnajdywanie sklepów poprzez sprawdzanie znaków i szyldów, ustawianie się w odpowiednich kolejkach na stacjach kolejowych i w sklepach, czy zauważanie kogoś, kogo znają i witanie się z tą osobą.
Od czasu wprowadzenia w życie nowej ustawy o transporcie bez barier w czerwcu 2006 roku i ustawy o niedyskryminacji osób niepełnosprawnych w kwietniu 2016 roku, w Japonii wdrożono kolejne działania na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym likwidowanie schodów i zastępowanie ich windami w celu poprawy dostępności dla osób na wózkach. Jednak osoby z upośledzeniem wzroku, które nie są w stanie rozejrzeć się dookoła, by poznać swoje otoczenie, nadal stoją przed wyzwaniami w życiu społecznym, w tym podczas dojazdów do pracy i szkoły.
Aby rozwiązać te problemy, konsorcjum będzie pracować nad stworzeniem Teczki SI, zintegrowanego rozwiązania, które pomoże osobom niedowidzącym samodzielnie poruszać się po mieście, uzupełniając informacje wizualne poprzez połączenie najnowszych możliwości SI z robotyką. Taka Teczka SI będzie składać się z urządzenia przeznaczonego do noszenia na sobie, niczym ubranie i robotem nawigacyjnym w kształcie walizki, przeznaczonym dla osób niedowidzących; można ją będzie łatwo zabierać ze sobą i korzystać z niej, eliminując stres w codziennym życiu. W ramach konsorcjum wiele firm z różnych dziedzin biznesu połączy swoje doświadczenia techniczne i wiedzę, aby stworzyć Teczkę SI. Poprzez eksperymenty pilotażowe firmy zidentyfikują wymagania potencjalnych użytkowników i będą dążyły do osiągnięcia rozwiązania, które złagodzi problemy transportowe i komunikacyjne osób niedowidzących.
Konsorcjum zostało zainspirowane badaniami, które pracujący w IBM Chieko Asakawa przeprowadził na Carnegie Mellon University (USA) w zakresie nawigacji dla osób niedowidzących. Konsorcjum przystąpi do współpracy z uniwersytetami, w tym Carnegie Mellon, a także odpowiednimi organizacjami wspierającymi osoby niedowidzące w celu opracowania nowych rozwiązań dostępności.