Procter & Gamble – jedna z największych firm FMCG oraz jeden z najważniejszych inwestorów zagranicznych w Polsce – świętuje ponad ćwierć wieku swojej obecności na polskim rynku. P&G od początku swojej obecności angażuje się w działania społeczne. Wolontariat pracowniczy, wsparcie dla osób w potrzebie, liczne programy edukacyjne dla młodzieży to kilka przykładów działań firmy w tym zakresie.
Jesteśmy dumni z tego, że Polska odgrywa istotną rolę w globalnej strukturze naszej firmy. Stworzyliśmy nie tylko tysiące miejsc pracy w naszych fabrykach, centrach usług biznesowych oraz planowania i logistyki, ale przez ponad ćwierć wieku obecności w Polsce wprowadziliśmy na rynek szeroki portfel innowacyjnych produktów, z których przynajmniej jeden można znaleźć w 9 na 10 polskich gospodarstw domowych. – powiedziała Geraldine Huse, Prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej.
Procter & Gamble w Polsce
Koncern zainwestował dotychczas w Polsce blisko 4 miliardy PLN i utworzył ponad 3800 miejsc pracy, rozwijając nie tylko produkcję, ale też wprowadzając wiele innowacyjnych rozwiązań i projektów.
W Warszawie ulokowane jest Biuro Główne P&G, fabryka pieluszek Pampers, Globalne Centrum Usług Biznesowych (GBS) oraz Europejskie Centrum Planowania i Logistyki (PSC). W województwie łódzkim zlokalizowane są kolejne 2 fabryki firmy Procter & Gamble: fabryka Gillette w Łodzi oraz fabryka kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim. Produkty wyprodukowane w trzech polskich fabrykach P&G trafiają do 90 krajów na całym świecie.
Zaczynaliśmy w 1991 roku od otwarcia biura w Warszawie, które obecnie jest centralą dla Europy Centralnej i służy 80 milionom konsumentów w 9 krajach regionu. Trzy lata później na Targówku otworzyliśmy fabrykę pieluszek Pampers, aby następnie naszej działalności w Polsce nadać jeszcze większego rozmachu – dodaje Geraldine Huse.
Gratulacje od Prezydenta RP
Ćwierć wieku temu wiedza naszych zagranicznych partnerów o tym, kim jesteśmy oraz świadomość tego, jak wielki jest potencjał polskiej pracowitości, zaradności i kreatywności, nie była powszechna. Inwestycje nad Wisłą uważano za ryzykowne. Dlatego trzeba było przenikliwości, umiejętności przewidywania oraz wiary w Polskę i Polaków, aby inwestując tutaj nie ograniczać się jedynie do niezobowiązującej gry na rynkach finansowych, ale przeznaczać duże środki na długofalowy rozwój zakładów produkcyjnych. Wśród tych, którzy zdecydowali się na ten krok i postawili na Polskę znalazł się amerykański koncern Procter & Gamble – list od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy został odczytany podczas uroczystej gali przez Ministra Andrzeja Derę, Sekretarza Stanu.
Fabryka pieluszek Pampers na warszawskim Targówku od 25 lat jest jednym z największych na świecie zakładów produkujących pieluszki tej marki. Każdego dnia z pieluszek wytwarzanych na Targówku korzysta 3 miliony dzieci – od Władywostoku po Kapsztad, w tym na wszystkich rynkach europejskich. Fabryka powstała w 1994 roku, była wówczas jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce po transformacji, dając ważny sygnał innym potencjalnym inwestorom.
P&G uwierzyło w gospodarczy potencjał niepodległej Polski
Początki P&G w Polsce, zbiegają się z momentem trudnej transformacji polskiej gospodarki i pierwszych kroków Polaków na wolnorynkowym gruncie. Firma P&G już w 1991 roku otworzyła Biuro Główne w Warszawie, rozpoczynając tu swoją działalność. Dzięki temu na wystawach i sklepowych półkach pojawiły markowe produkty P&G – proszki do prania Ariel i Vizir, szamponyPantene Pro V i Head & Shoulders, płyny do płukania Lenor, pieluszki jednorazowe Pampers, środki do ochrony kobiecej marki Always.
„Z pewną taką nieśmiałością…”
Wejście P&G na polski rynek to również ważny rozdział w historii polskiego rynku reklamowego. W telewizji zaczęły się pojawiać reklamy sztandarowych produktów P&G, a wiele powiedzeń z reklam weszło szybko do języka potocznego.
P&G i akcja „Podaruj dzieciom słońce”
Pod koniec lat 90 P&G rozpoczął w Polsce projekt „Podaruj dzieciom słońce”. Była to pierwsza na tak dużą skalę akcja marketingu społecznego. Połączono sprzedaż z darowizną na cele charytatywne. Beneficjentami byli podopieczni fundacji Polsat. Firma prowadzi też wiele innych działań społecznych – od wolontariatu pracowniczego, przez programy edukacyjne, po pokoje dla mam w szpitalach pediatrycznych.
Działalności biznesowej P&G towarzyszy szczególna troska o środowisko naturalne. Polska była drugim krajem na globalnej mapie P&G, w którym wszystkie zakłady produkcyjne osiągnęły status „zero odpadów produkcyjnych trafiających na wysypiska”, co oznacza, że wszystkie powstałe w nich odpady produkcyjne są przetwarzane lub poddawane recyklingowi. Także wyroby P&G pomagają na co dzień konsumentom dokonywać odpowiedzialnych wyborów, np. kapsułki ariel pozwalają uzyskać doskonałą jakość prania, już w temperaturze 30 st. C.], co z kolei przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii podczas prania nawet o 50 %.
Polityka równych szans
Firmę P&G wyróżnia również konsekwentnie prowadzona polityka równych szans rozwoju dla pracowników – kobiet i mężczyzn. Niemal co druga osoba zatrudniona na stanowisku menadżerskim (47%) to kobieta. Wśród kadry kierowniczej odsetek ten wynosi 55% i jest wyraźnie wyższy niż obecnie w polskiej gospodarce oraz – co równie istotne – od lat utrzymuje się na wysokim poziomie.
P&G chce nadal być ważnym inwestorem i partnerem dla polskiej gospodarki, a Polska pozostaje dla firmy jednym z kluczowych centrów rozwoju innowacyjnych rozwiązań na świecie.