Wywiad z Mariuszem Przybylskim, rzecznikiem PKP CARGO S.A. dla raportcsr.pl. W wywiadzie m.in – jakie korzyści płyną z CSR i czego mali i średni mogą się nauczyć od tych największych.
Jakie korzyści płyną z CSR?
CSR to idea prowadzenia biznesu z uwzględnieniem wpływu na poszczególnych interesariuszy, na których wpływ ma firma. Dzięki właściwej współpracy z partnerami społecznymi można uzyskać np. akceptację społeczności lokalnych dla projektów inwestycyjnych czy zminimalizować rotację pracowników. Są to wymierne korzyści zarówno dla przedsiębiorstw, jak i interesariuszy.
W jaki sposób zacząć? Jakie są sprawdzone metody, z których szczególnie ci mali i średni mogą korzystać – wzorować się na nich?
Warto przyjrzeć się firmom, które już rozpoczęły wdrażanie zasad CSR, a także skorzystać z pomocy instytucji pozarządowych, które specjalizują się w tym zagadnieniu. Takie instytucje często prowadzą np. internetowe szkolenia z zakresu CSR czy audytują przedsiębiorstwa w tym obszarze, które często finansowane są ze środków unijnych. Nie trzeba więc ponosić wielkich kosztów aby zdobyć wiedzę. A z taką wiedzą warto zacząć od jakiegoś obszaru działalności firmy, a nie całości jej funkcjonowania. Dobrym pomysłem są relacje z pracownikami albo społecznościami lokalnymi.
Czy istnieje możliwość współpracy pomiędzy korporacjami a małymi firmami?
Oczywiście, taką formą współpracy była np. konferencja w KIG, gdzie wielkie firmy dzieliły się doświadczeniami z małymi. Poza tym bierzemy udział w kongresach dla pracodawców, podczas których dzielimy się z innymi firmami doświadczeniami w obszarze CSR. Jeśli chodzi o bieżące kontakty sądzę, ze warto rozmawiać przede wszystkim z wyspecjalizowanymi instytucjami pozarządowymi, które na co dzień zajmują się CSR.
Czego mali i średni mogą się nauczyć od tych największych?
Tego samego, co duzi od małych i średnich. Mam na myśli dobre projekty i konsekwencje w ich realizacji. Duzi nie zawsze muszą być lepsi, często uczą się od mniejszych.