Długo pokutowała opinia, że zbudowane na Euro 2012 stadiony nie będą w stanie się utrzymać. Tymczasem zysk operacyjny PGE Narodowego za rok 2017 wyniósł około 8 mln zł . Takiego wyniku mogłyby pozazdrościć inne obiekty zbudowane na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Ale biznes, to nie wszystko. – Realizujemy rokrocznie od 200 do 300 wydarzeń z zakresu CSR – mówi Jakub Opara, prezes zarządu Spółki PL.2012+, operatora PGE Narodowego, z którym rozmawiamy tuż, po 6 urodzinach stadionu.
Jakub Opara, prezes zarządu Spółki PL.2012+, operatora PGE Narodowego: Jesteśmy ewenementem na skalę światową. Kolejny rok z rzędu nie trzeba dokładać do utrzymania PGE Narodowego. Trzeba pamiętać, że bez nowoczesnych stadionów rozwój sektora rozrywkowego byłby znacznie ograniczony – odpowiednia widoczność, akustyka, bezpieczeństwo i pojemność powodują, że jesteśmy w stanie organizować najbardziej wymagające wydarzenia przyciągnąć na trybuny tysiące widzów. W 2017 r. zrealizowaliśmy ponad 20 wydarzeń całostadionowych, odwiedziło nas ponad 2 mln osób. Poza meczami polskiej reprezentacji w piłce nożnej, organizowaliśmy też inne cykliczne wydarzenia takie jak Grand Prix Polski w żużlu. Nie zabrakło też spektakularnych koncertów zagranicznych gwiazd jak Coldplay czy Depeche Mode. Ogromną popularnością cieszył się koncert muzyki rozrywkowej, czyli Roztańczony PGE Narodowy.
Wielkim sukcesem była Gala KSW Colloseum, największe tego typu wydarzenie w Europie i drugie na świecie oraz ekstremalny bieg Spartan Race. Dbamy także o dostarczanie innych stałych atrakcji, stąd właśnie takie projekty jak Zimowy Narodowy, Międzynarodowa Wystawa Budowli z Klocków LEGO, wcześniejsza Wielka Makieta Kolejowa a także Piknik Naukowy czy Warszawskie Targi Książki.
Mamy kilka linii biznesowych i zarabiamy nie tylko na organizowaniu widowisk sportowych czy kulturalnych, ale także wynajmując loże, powierzchnie biurowe, konferencyjne czy handlowe na których organizujemy rocznie ponad 300 wydarzeń biznesowych oraz CSR-owych. Stale zgłaszają się do nas potencjalni najemcy biur, których niestety na stadionie zaczyna brakować. Dlatego analizujemy możliwości przekwalifikowania wybranych części stadionu na biura. Przyglądamy się tym, które pracują mniej efektywnie – na przykład wielka sala balowa. Koncentrujemy się także na współpracy z partnerami oraz pozyskiwaniu nowych, takich jak chociażby New Balance. Jednak wynik finansowy w przypadku stadionu to nie wszystko. Najważniejsze jest, żeby zapewnić sprawne funkcjonowanie obiektu.
Czyli czarne scenariusze o nierentownym stadionie to już przeszłość?
Patrząc na ostatnie lata funkcjonowania stadionu widać, że PGE Narodowy żyje przez cały rok i ma idealne warunki do organizacji wielkich eventów. Dla mnie miniony rok działalności był wzorcowy. Co prawda rok 2016 zakończyliśmy znacznie lepszym wynikiem finansowym, jednak wówczas stadion był głównym miejscem obrad szczytu NATO w Warszawie, co przyniosło spółce przychody z wynajmu powierzchni. W 2017 r. nie było tak wielkiego wydarzenia o randze międzynarodowej, a i tak osiągnięty wynik finansowy jest bardzo zadowalający co zawdzięczamy ciężkiej pracy zespołu i optymalizacji kosztów.
Czym PGE Narodowy przyciągnie na trybuny w 2018 r.?
Jednym z wydarzeń będzie nowy format czyli Narodowa Gala Boksu łącząca sportową rywalizację z akcentem patriotycznym. Podczas Boxing Night 14 „Narodowej Gali Boksu” zobaczymy zmagania najbardziej utytułowanych i znanych pięściarzy. Oprócz emocji sportowych, organizatorzy gwarantują występy artystyczne na najwyższym poziomie.
Gwiazdą wieczoru będzie diva polskiej sceny muzycznej – Edyta Górniak. Dodatkowo na scenie wystąpi zespół Kombi i raper Liroy. Patronat nad wydarzeniem objęła minister Anna Maria Anders. Ponadto w nowym roku czekają nas dwa koncerty Eda Sheerana, Koncert Niepodległościowy związany z obchodami rocznicowymi oraz mecz Reprezentacji Polski tuż przed wylotem do Rosji na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Nie zabraknie także cyklicznych wydarzeń, takich jak Mecz Finałowy Pucharu Polski, zawody żużlowe 2018 PZM Warsaw FIM SGP of Poland czy Roztańczonego PGE Narodowego. Zagoszczą u nas także Piknik Naukowy czy Warszawskie Targi Książki. Będzie też kilka niespodzianek światowego formatu, w tej chwili kończymy negocjacje. Planujemy także budowę strzelnicy, która będzie jedną z najnowocześniejszych w Polsce, a już na pewno w Warszawie. Na ok. 10 torach strzeleckich będzie można ćwiczyć z broni długiej i krótkiej, chcemy także stworzyć przestrzeń do strzelania dynamicznego oraz symulacyjnego opartego na technologii komputerowej.
A co z zapowiadaną halą sportową?
Plan zabudowy błoń stadionu jest na etapie przygotowań. Przeprowadziliśmy niezbędne analizy, sporządziliśmy biznes plan i wspólnie z Ministerstwem Rozwoju chcemy obrać najwłaściwszą drogę do stworzenia takiej konstrukcji finansowej, która zapewni maksymalnie efektywną realizację inwestycji o budżecie 1 mld zł. i możliwość co najmniej samofinansowania się tego obiektu.
Jakie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu realizuje spółka PL.2012+ ?
Realizujemy rokrocznie od 200 do 300 wydarzeń z zakresu CSR. Jednym z najbardziej spektakularnych była akcja BohaterON, której celem jest wzmacnianie postaw patriotycznych oraz poczucia tożsamości narodowej. W tą wyjątkową ogólnopolską kampanię o tematyce historycznej zaangażowało się ponad 120 tys. osób, które upamiętniły uczestników Powstania Warszawskiego wysyłając im bezpłatne kartki dystrybuowane na terenie całego kraju. Finałowa Gala projektu odbyła się właśnie na PGE Narodowym.
Realizujemy także projekty edukacyjne, sportowe, warsztaty rolkowe czyli te inicjatywy, których ideą jest propagowanie zdrowego stylu życia, edukacji czy czytelnictwa. Ogromną popularnością cieszą się warsztaty Ogarnij Inżynierię czy Wiosenna Piątka, czyli biegi organizowane razem z New Balance i Radiem Eska. Działania CSR są mocną stroną naszej marki. Dzięki nim chcemy zwiększyć dostępność PGE Narodowego dla podmiotów i inicjatyw dedykowanych odbiorcom ceniącym sobie aktywne spędzanie wolnego czasu. Stawiamy na sport i zdrowy tryb życia. Staramy się stale tworzyć ofertę dla wszystkich osób, również dla tych, które nie stać na udział w najbardziej kosztownych formatach takich jak koncerty światowych sław sceny muzycznej. Dzięki realizacji bezpłatnych projektów z zakresu CSR chcemy, aby każdy był uczestnikiem życia stadionowego. Te projekty budują okołostadionową więź.
Naturalnie zabiegamy o zysk aby utrzymać stadion i inwestować w nowe przedsięwzięcia, ale liczy się także misja dzielenia się potencjałem PGE Narodowego. Chcemy współtworzyć wyjątkowe miejsce, zarówno w wymiarze społecznym jak i biznesowym co realizujemy również poprzez działalność CSR.