Sieć sklepów, która czyta dzieciom

Konkurs Piórko 2017, zorganizowany przez sieć sklepów Biedronka, został wyróżniony w XXXV edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu za propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych.

 

Tylko w ciągu ostatnich 5 lat za pośrednictwem sklepów sieci Biedronka do domów Polaków trafiły 24 mln publikacji dla najmłodszych. W ostatnim czasie do sprzedaży trafiła również książka „Nieustraszony Strach na Wróble”, która zwyciężyła w konkursie „Piórko 2017”.

Szeroka paleta działań CSR realizowanych przez Biedronkę obejmuje zarówno propagowanie zdrowej diety, działania wspierające ochronę środowiska, odpowiedzialne dostarczanie towarów, wspieranie działań społecznych a także propagowanie kultury i sztuki.

W ramach walki z deficytem czytelnictwa, zwłaszcza wśród dzieci, Biedronka już kilka lat temu wprowadziła książki jako stały element sklepowej oferty. Można wśród nich znaleźć zarówno nowości i pozycje popularne, jak i książki nagradzane (w 2014 i 2015 roku w ofercie znalazły się książki nominowane do Literackiej Nagrody Nike). Niezwykle ważne miejsce w tym zestawieniu zajmują pozycje dla dzieci. Biedronka pokazuje w ten sposób najmłodszym, że książka stanowi nieodłączny element życia, jest również produktem dostępnym dla każdego.

Rezultaty tych działań przekładają się na konkretne liczby – w ciągu ostatnich 5 lat dzięki Biedronce do domów Polaków trafiło ponad 48 mln książek, z czego ponad 24 mln to publikacje dla najmłodszych.
Kolejnym krokiem Biedronki była organizacja konkursu. – Pojawił się pomysł na nagrodę literacką dla najlepszej książki dla dzieci, napisanej i ilustrowanej przez amatorów. Często mają oni w swoich szufladach naprawdę wartościowe rzeczy, które warto pokazać światu – mówi Anetta Rutkowska-Jaworska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR, Jeronimo Martins Polska S.A. Tak oto w 2015 roku narodziło się „Piórko” czyli nagroda Biedronki za książkę dla dzieci. Konkurs realizuje różnorakie cele społeczne – wspiera początkujących autorów i ilustratorów, którzy mogą zdobyć nagrodę w wysokości 100 tys. zł, natomiast do dzieci trafiają ciekawe i atrakcyjne graficznie opowieści, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Rezultat? Wydane w ramach poprzednich edycji konkursu książki – „Szary domek” i „Córka bajarza” – sprzedały się w liczbie ponad 65 tys. egzemplarzy. Warto podkreślić również, że do konkursu „Piórko 2017” zostało zgłoszonych ponad 4 tys. prac co pokazuje skalę przedsięwzięcia, jak również niezwykle pozytywny odzew wśród twórców.

Laureat tegorocznej edycji, Grzegorz Majchrowski, debiutując w roli pisarza udowodnił, że warto spełniać marzenia i dzielić się z innymi swoją twórczością, pisaną dotąd „do szuflady”. W książce „Nieustraszony Strach na Wróble” podjął się tematyki istotnej z punktu widzenia prawidłowego rozwoju osobowości dziecka. Stworzył pracę wyjątkową, która przełamuje stereotypy, uwrażliwia na potrzeby innych, pokazuje, czym jest dojrzałość i ukazuje prawdziwą potęgę przyjaźni. Dzięki malowniczej oprawie, którą wykonała Maria Giemza, laureatka konkursu w kategorii „Ilustracje”, książka przemawia do wyobraźni dziecka i rozbudza w nim ciekawość otaczającego je świata. Na rezultaty tegorocznej edycji „Piórka” nie trzeba będzie długo czekać – wielotysięczny nakład bajki pod koniec listopada trafił do sklepów Biedronka w całym kraju.

Przemysław Gruz