Rośnie PR

Głównie politycy często, a przy tym przeważnie bezmyślnie, mówią, że coś jest „piarem”. Sądzę, że większość wyborców nie rozumie tych wypowiedzi, ponieważ nie wie, że chodzi o PR, które to litery są skrótem od public relations co w przekładzie na język polski oznacza komunikację społeczną. Dotyczy ona nie tylko aktywności w obszarze polityki, ale w zasadzie wszystkich aktywności nie tylko gospodarczych, ale wszystkich innych, dla których wiedza szerszych grup może mieć znaczenie – tłumaczy Juliusz Bolek, Przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

 

Według Wikipedii „public relations (PR) (z ang.relacje publiczne, kontakty z otoczeniem), imagistyka społeczna to kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji”. Jednak to samo źródło przyznaje, że definicji jest ponad 2.000.  Osobiście sądzę, że znacznie więcej. Jednak ich analiza z pewnością przekonałaby, że politycy nie rozumieją tego pojęcia. Szkoda, bo okazuje się, że to coraz bardziej poważny i znaczący rynek.

W polityce komunikacja społeczna jest ogromnie ważna. Jednak jeszcze bardziej istotna jest w relacjach pomiędzy przedsiębiorstwami i konsumentami. Wszystkie wielkie korporacje bardzo poważnie podchodzą do aktywności z zakresu komunikacji społecznej. Doceniają to też coraz mniejsze przedsiębiorstwa, nawet takie, które nie posiadają budżetów na reklamę! Świadome są tego również organizacje społeczne, fundacje a nawet związki wyznaniowe. Tę sferę zaczynają nawet poważnie traktować państwa, które zabiegają o dobrą reputację światowej opinii publicznej.  Dziś, bez dbania o dobrą komunikację z otoczeniem, trudno jest istnieć w przestrzeni publicznej, a jak działać i prosperować bez tego?

Według rankingu przygotowanego przez magazyn „Press” łączne przychody 22 wiodących agencji zajmujących się public relations wyniosły 206.600.000 zł w 2016 roku. Dane zebrano na podstawie ankiet przesłanych przez agencje, a zweryfikowano na podstawie sprawozdań finansowych złożonych przez zarządy firm do Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentów skarbowych. Pięć największych agencji – Partner of Promotion , MSLGroup, 24/7Communication, 38PR & Content Communication, AM Art-Media Agencja PR – odnotowało łącznie prawie 114.000.000 zł przychodów. To doskonale pokazuje, że  wiele przedsiębiorstw bardzo poważnie podchodzi do spraw komunikacji społecznej, bo przecież przedsiębiorcy wydają pieniądze tylko na rzeczy, które są powiązane z zyskiem.

Wyniki 22 agencji to jednak wierzchołek góry lodowej, albowiem usługi z zakresu public relations  realizują obecnie tysiące podmiotów gospodarczych. Do tego należałoby też doliczyć wydatki na działania podejmowane samodzielnie przez organizacje. Według Grzegorza Jarosza wiceprezesa agencji 38PR & ContentCommunication: „Jest coraz większy popyt na działania, które zapewnia klientom bardziej bezpośrednie, angażujące, stałe dotarcie do wybranej grupy odbiorców ze swoim komunikatem”. Ignacy Krasicki prezes AM Art-Media Agencja PR przekonuje, że „duże agencje dysponują narzędziami i możliwościami, by nie tylko realizować krótkie kampanie, lecz kompleksowo umacniać pozytywny wizerunek firm i chronić ich markę”.

Jakie znaczenie ma dobra komunikacja społeczna wyjaśnia najlepiej rozmowa chomika ze szczurkiem:

– Chomiku, jak to jest, że ciebie ludzie lubią, przytulają, karmią i trzymają w domach, a mnie nienawidzą i prześladują?
– Cóż, szczurku, masz fatalne public relations…..

Źródło: http://blogi.polskatimes.pl/zyskiistraty/2017/11/10/rosnie-pr/