Podróże kształcą, kolej przyciąga

Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

Siła każdej marki – oczywiście dotyczy to również czołowych marek polskich – opiera się na dwóch filarach: jakości i renomie. Czym jest jakość, tłumaczyć nie trzeba. Renoma zaś to nie tylko dobra opinia ekspertów i konsumentów bądź użytkowników. To także tradycja i historia. Akurat w przypadku polskiej kolei jest ona niezwykle barwna i związana z polskimi dziejami. Pytanie – jak o tę tradycję dbać? – zastanawia się Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Tak już się dzieje, że na fali wolnorynkowych przekształceń na dalszy plan schodzą kwestie zachowania dziedzictwa kulturowego. Przykładem tego jest nasza kolej. Przez długie lata o zachowanie zabytków kolejowych na ziemiach polskich, a także o popularyzację wiedzy o nich dbało PKP Cargo. Spółka jest właścicielem Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Otacza znajdujące się w nim eksponaty stałą i fachową opieką konserwatorską. Organizuje w skansenie i w kilku parowozowniach w Polsce „Lato z parowozami”. To cieszący się dużą popularnością cykl imprez edukacyjnych popularyzujących kolej zwłaszcza wśród młodego pokolenia, z których najbardziej znana jest wieńcząca ten cykl „Parowozjada”.

I właśnie najbardziej zaangażowanie w ochronę i promowanie dziedzictwa Cargo wspólnie z Senatem i Instytutem Historii Nauki PAN zorganizowało w budynku parlamentu konferencję pt. „Ochrona dziedzictwa kolejowego w Polsce – historia, zasób, problemy i perspektywy”. Uczestniczyli w niej m.in. wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz, wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, prezes Zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński, członek Zarządu PKP Cargo Zenon Kozendra oraz samorządowcy, naukowcy, eksperci z branży kolejowej i miłośnicy kolei z organizacji społecznych z całej Polski.

Podczas wydarzenia zgłoszono kilka rozwiązań, które mają pomóc w ochronie zabytków kolejowego dziedzictwa w Polsce. Senator Robert Gaweł, przewodniczący senackiego zespołu ds. zabytków kolejnictwa, który wspiera i popularyzuje inicjatywy dotyczące zabytków kolejowych, przedstawił petycję do premier w sprawie utworzenia w setną rocznicę odzyskania niepodległości Narodowego Muzeum Kolejnictwa w hołdzie polskim kolejarzom. Muzeum ma przechowywać i restaurować zabytki kolejnictwa oraz prowadzić nad nimi badania naukowe. Kolejna inicjatywa zakłada utworzenie międzyresortowego zespołu ds. dziedzictwa kolejowego w Polsce, którego zadaniem będzie przygotowanie regulacji prawnych w sprawie ochrony zabytków i usystematyzowanie potrzeb w tym zakresie w skali kraju.

Wszystkie wspomniane powyżej inicjatywy są rzeczywiście potrzebne. Jednak tak, jak najtęższe urzędnicze głowy nie wymyślą nic dobrego dla przedsiębiorców bez rozmowy z przedsiębiorcami, tak i nie pomogą miłośnikom kolei bez dialogu z nimi. Bardzo dobrze, że do udziału w senackiej konferencji zaproszono przedstawicieli stowarzyszeń i klubów miłośników kolei, których pasją są zabytki kolejnictwa. To osoby, które społecznie prowadzą skanseny, są aktywne w cyberprzestrzeni, uczestniczą w akcjach ratowania zabytkowego taboru. Mają niejednokrotnie olbrzymie doświadczenie i praktykę, która znakomicie może przełożyć się na konkretne rozwiązania. Także dla promocji turystycznej Polski.

Skoro setki widzów z wielu krajów świata co roku goszczą na wolsztyńskiej „Parowozjadzie”, to mogą być ich tysiące, gdy skutecznie zachęcimy do podróży szlakiem historii polskiej kolei. A może być to podróż niezwykła!

Źródło: http://krzysztofprzybyl.natemat.pl/208023,podroze-ksztalca-kolej-przyciaga

Zapisz