Nauczyciel ma być przewodnikiem dla uczniów po cyfrowym świecie, pokazywać jak nowoczesne technologie mogą pomagać im w nauce, ale też uwrażliwiać na niebezpieczeństwa – mówi w wywiadzie z okazji Dnia Nauczyciela Jolanta Okuniewska, która znalazła się w finałowej pięćdziesiątce nominowanych do tegorocznej edycji Global Teacher Prize – zwanego nauczycielskim noblem. Okuniewska w programie „Mistrzowie Kodowania” uczestniczy od samego początku jego istnienia.
Co inspiruje Panią do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowych, niestandardowych metod?
Nowe i niestandardowe metody pracy z uczniami pozwalają mi na zachowanie świeżości w tym, co robię. Zawsze interesowało mnie to, co nowe i chętnie wykorzystywałam wszystkie nowinki w pracy. Bardzo szybko w mojej pracowni pojawiła się tablica multimedialna, a dzięki realizacji międzynarodowych projektów eTwinning moje kompetencje cyfrowe szybko wzrosły i mogłam jeszcze pełniej wykorzystywać potencjał nowoczesnych technologii. Inspirowali mnie wtedy nauczyciele z Europy, dla których narzędzia ICT to była codzienność. Podglądałam z zainteresowaniem, w jaki sposób je wykorzystują i starałam się częściowo przenosić ich doświadczenia do swojej klasy.
Jak zaczęła się Pani przygoda z programem Mistrzowie Kodowania?
O programie usłyszałam od innych nauczycieli w grupie Superbelfrzy RP na Facebooku. Zachęciłam do udziału w szkoleniu moje dwie koleżanki matematyczki ze szkoły. Obie wróciły ze szkolenia zafascynowane możliwościami, jakie daje nauka programowania, ale też usatysfakcjonowanie wysokim poziomem szkolenia. Ucieszyłam się, że nauką programowania objęły moich uczniów – wtedy trzecioklasistów. Do tej pory w naszej szkole działa prężnie zespół Scratch, uczniowie chętnie przychodzą na zajęcia. Jedna z koleżanek jest trenerem Mistrzów Kodowania i autorką scenariuszy do zajęć.
Często podkreśla Pani znaczenie zdolności do pracy zespołowej wśród uczniów już na etapie klas 1-3. Czy programowanie sprzyja rozwijaniu tego typu kompetencji u dzieci?
Tak, dzieci pomagają sobie nawzajem, podpowiadają. Dzięki temu nawiązują bliższe relacje dyskutują, spierają się. Te kompetencje potrzebne są w pracy nad wspólnym projektem, więc „wprawki” podczas zabawy z programowaniem bardzo pomagają dzieciom te kompetencje społeczne doskonalić.
Czy zgadza się Pani z poglądem, że wraz z rozwojem nowych technologii rośnie rola nauczyciela?
Nie wydaje mi się, że rośnie rola nauczyciela, raczej zmienia się jego rola. Nauczyciel ma być przewodnikiem dla uczniów po cyfrowym świecie, pokazywać jak nowoczesne technologie mogą pomagać im w nauce, ale też uwrażliwiać na niebezpieczeństwa. We współczesnym świecie uczniowie zdobywają wiedzę nie tylko w szkole, Internet jest też źródłem wiedzy. Nauczyciel wykorzystujący nowoczesne technologie musi pamiętać, że aby były one skuteczne ich wykorzystanie ma być transparentne. Mają wspierać rozwój uczniów, pomagać w zdobywaniu wiedzy, w jej budowaniu, dzieleniu się nią, a nie być celem samym w sobie.
Czego życzyłaby Pani sobie i innym nauczycielom?
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej życzę sobie spokoju i wolności w pracy na dalsze lata. Moim kolegom i koleżankom życzę tego samego oraz bycia dostrzeżonym i docenianym.