Historia Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha sięga roku 2011, kiedy odbyła się jego pilotażowa edycja. Idea programu, którą jest m.in. zainteresowanie gimnazjalistów przedmiotami ścisłymi spotkała się z dużym uznaniem nauczycieli, dyrektorów szkół i rektorów uczelni technicznych.
W ciągu sześciu lat trwania programu wzięło w nim udział 7500 uczniów, którzy uczestniczyli w ponad 300 warsztatach kreatywnych. To one stanowią siłę programu. Każdego roku studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej przygotowują zajęcia podczas których gimnazjaliści poznają m.in. tajniki konstrukcji mostów, przeprowadzają doświadczenia z miareczkowania, budują roboty, drukują w technologii 3D, uczą się zasad funkcjonowania dronów, a także biorą udział w zajęciach z aerodynamiki.
Zajęcia mają w dużej mierze charakter praktyczny, a biorący w nich udział uczniowie mogą doświadczyć tego czym jest praca przy projekcie i jak ważna jest współpraca. Wiedzę i umiejętności zdobyte na warsztatach gimnazjaliści wykorzystują podczas tworzenia wynalazków w drugim etapie programu. Wśród 400 projektów zgłoszonych do konkursu znalazły się m.in. nóż na baterię, samojezdna walizka, but z chowanym w podeszwę obcasem, torebka damska z wbudowanym światłem, pionowa szuflada dla osób niepełnosprawnych czy inteligentny system ochrony osób pozostawionych w samochodzie. Wynalazki, które powstają w trakcie trwania programu są doskonałym dowodem na nieograniczoną pomysłowość i zapał młodych ludzi.
Łukasz Kałucki
Koordynator Akademii Wynalazców im. Roberta Boscha