Spółka Arcus po raz pierwszy opublikowała raport środowiskowy, podsumowujący działania prowadzone w 2015 r. na rzecz ochrony środowiska. Firma wprowadza na rynek co roku dziesiątki tysięcy urządzeń elektronicznych oraz materiałów eksploatacyjnych do drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, dlatego kwestia ekologii jest dla firmy szczególnie istotna.
Notowany na warszawskiej giełdzie Arcus jest jednym z największych na polskim rynku dostawców zintegrowanych systemów zarządzania dokumentem i korespondencją masową. W skład oferowanych systemów wchodzą zarówno urządzenia – drukarki i urządzenia wielofunkcyjne Kyocera oraz oryginalne materiały eksploatacyjne do nich, jak i urządzenia do obsługi korespondencji firmy Pitney Bowes (adresarki, kopertownice, otwieraczki i składarki) a także specjalistyczne oprogramowanie.
– Co roku za pośrednictwem naszej firmy oraz partnerów handlowych na rynek trafiają dziesiątki tysięcy urządzeń. Dlatego zależy nam, aby dostarczany przez nasz sprzęt był energooszczędny i ekologiczny, a cały proces jego obecności na rynku, od zakupu, poprzez użytkownie, po utylizację – maksymalnie bezpieczny dla środowiska. W tym roku po raz pierwszy podsumowaliśmy te działania w raporcie środowiskowym – mówi Michał Czeredys, prezes zarządu Arcus SA.
Obrót sprzętem elektronicznym w Polsce reguluje szereg przepisów, ale kluczowa jest tzw. Ustawa o WEEE – Waste of Electrical and Electronic Equipment, nazwana tak w związku z nazwą dyrektywy Unii Europejskiej. Zgodnie z prawem firma Arcus jest zarejestrowanym Wprowadzającym w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska (GIOŚ) od początku obowiązywania Ustawy o WEEE. Z prowadzonych działań firma składa coroczne raporty do GIOŚ oraz do Marszałków Województw (raporty są składane tam, gdzie firma posiada biura handlowo-serwisowe).
Arcus nie tylko sprzedaje, ale również wydzierżawia urządzenia drukujące. – Dbamy o to, żeby użytkownicy urządzeń, które formalnie należą do nas korzystali z nich w sposób bezpieczny dla środowiska. Dlatego zbudowaliśmy własny system odbiorczy zużytych tonerów (bezpłatny dla użytkownika dzierżawiącego nasz sprzęt) i ich wymiany na nowe. Klient ma więc zapewnioną ciągłość operacyjną użytkowanego sprzętu, a powstające odpady są przetwarzane w zgodny z prawem i bezpieczny dla środowiska sposób – wyjaśnia Czeredys.
W 2015 r. klienci dzierżawiący urządzenia wygenerowali ok. 13,5 tony odpadów tonerowych, które zostały w bezpieczny sposób przetworzone.
Szef Arcusa zwraca też uwagę, że urządzenia firmy Kyocera są bardziej ekologiczne od produktów konkurencji ze względu na zastosowane rozwiązania techniczne. – Ceramiczny bęben wykorzystywany w urządzeniach Kyocera jest niezwykle trwały – jego powierzchnia bębna pod względem twardości ustępuje tylko diamentowi. Dzięki temu gwarantowany okres przydatności bębnów wynosi minimum 100 000 stron lub trzy lata eksploatacji. Trwałe urządzenia KYOCERA mają mniejszy wpływ na środowisko, w odróżnieniu od dominującego na rynku awaryjnego sprzętu, który wymaga napraw i częstszej wymiany wielu podzespołów, które stają się odpadami – tłumaczy Czeredys.
Jak możemy przeczytać w raporcie, kwestie ochrony środowiska są istotnym elementem strategii Grupy Arcus. W nadchodzących latach koszty te jeszcze się zwiększą, zwłaszcza po roku 2017, gdyż w 2018 r. zaczną obowiązywać jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy środowiskowe. Wpływ na to, ma też zmiana modelu sprzedaży sprzętu biurowego – wyraźnie wzrosła ilość dzierżawionych maszyn, co przekłada się na kilkukrotny wzrost masy odpadów tonerowych i stale rosnące koszty obsługi systemu odbioru i utylizacji zużytych tonerów.
Przemysław Gruz