12-ty finał „Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka” już 15 maja

Instytut Humanites, wyprzedzając trendy ESG w zakresie podejścia do kapitału społecznego, z globalną akcją dla pracodawców – przeciwdziała kryzysowi więzi i samotności wśród pracowników w dobie pracy hybrydowej i rozwoju nowych technologii automatyzujących procesy pracy! Działa na rzecz kultury dobrostanu, pozwala wygrywać walkę o przyciąganie i utrzymanie talentów, dobre relacje w firmach oraz wysoki poziom zaangażowania w pracę.

Już kilka tysięcy polskich i międzynarodowych firm i instytucji wspiera swoich pracowników wraz z ich rodzinami dołączając do akcji „Dwie Godziny dla Rodziny/ dla Człowieka”, która w ostatnich latach osiągnęła globalny zasięg docierając z Polski do 59 krajów na świecie. Kulminacja akcji została ustalona na 15 maja, w Międzynarodowy Dzień Rodzin.

Zaangażowani pracodawcy – uczestnicy akcji, której autorem jest Instytut Humanites – Człowiek i Technologia, inspirują swoich pracowników, aby przekazane im w tym dniu 2 godziny z czasu pracy przeznaczyli na tworzenie nowych rytuałów budowania dobrych i bliskich relacji z najbliższymi. Tegoroczna 12-ta edycja tego polskiego programu upłynie pod hasłem Z Pasjami przez Pokolenia. Ogólnym celem kampanii jest przeciwdziałanie kryzysowi więzi i samotności oraz zmiana kultury pracy i życia.

Pracodawco nie zwlekaj – dołącz do akcji #2h4family – to się więcej niż opłaca!

Innowacyjność przedsiębiorstwa oprócz zdolności połączenia idei, nowych technologii i sytuacji rynkowej, zależy od talentów zatrudnionych w nim osób: zaangażowanych i zmotywowanych pracowników, którzy wierzą w sens tego, co robią w pracy, chcą się rozwijać i uczyć nowych rzeczy, podkreśla, Zofia Dzik, wieloletnia przedsiębiorczyni, innowatorka i strategiczna myślicielka łącząca od lat trendy humanizmu i nowych technologii  w ramach Instytut Humanites – Człowiek i Technologia, – a nowe regulacje ESG kładą bardzo duży nacisk na odpowiedzialność – także społeczną – biznesu. Dlatego coraz więcej firm buduje na tym przewagę konkurencyjną nie tylko wizerunkową, ale również pod kątem inwestorów, dla których spójność danej firmy w zakresie filozofii ESG staje się coraz ważniejszym kryterium decyzyjnym.

Dziś, na co wskazują liczne badania, wiele zatrudnionych osób jest w złej kondycji psychicznej, co wpływa na jakość wykonywanych obowiązków, a różnice pokoleniowe i hybrydowy tryb pracy mają dodatkowo negatywny wpływ na pracę zespołową. To stanowi duże wyzwanie dla firm. Dane mówią same za siebie – zaledwie 28% pracowników dużych firm ma wysokie poczucie sensu w pracy (średni wynik to 37%) takie dane płyną z najnowszej edycji Raportu Dobrych Praktyk #WELLBEING Instytutu Humanites Człowiek i Technologia. Obserwujemy już nie tylko zjawisko „quiet quitting”, ale i falę absencji – z powodu zgłaszanych L4. Aż 93 proc. ankietowanych odczuwa presję, żeby przedkładać pracę nad życie prywatne. Tylko 20 proc. pracowników i pracownic uważa, że ich przełożona/y to wzór do naśladowania, według raportu Well-Working 2022.

Ruch #2h4family/#4human to odpowiedz na globalny problem samotności, depresji i kryzysu więzi. Także złej kultury pracy, w której człowiek sprowadzany jest bardziej do zasobu, gdzie ciągle jedną z najbardziej brakujących wartości jest szacunek. Celem akcji jest włączenie w tę przemianę biznesu, bo to właśnie on jest istotną siłą wpływu społecznego. Kampania 2h4family wzmacnia rodziny i zespoły w firmach, ma pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne ludzi, a w efekcie działa na całe społeczeństwo zmieniając kulturę pracy i życia.

Akcja Dwie Godziny dla Rodziny / Człowieka wpisuje się nie tylko w działania z obszaru HR czy CSR, ale także o blisko dekadę wyprzedziła trendy objęte nową dyrektywą CSRD. W przyszłym roku coraz większa liczba spółek będzie miała obowiązek raportowania działań w obszarze ESG, czyli środowiska naturalnego, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ang. Environmental, Social and Corporate Governance). W wielu firmach środkowy komponent „S” (social), dotyczący wpływu społecznego, wydaje się być najtrudniejszym do zaraportowania elementem. 

Społeczeństwo, rodzina i praca to system naczyń połączonych

15 maja 2023 roku będzie miała swój finał 12 edycja akcji. Przystąpiło do niej już kilka tysięcy firm, które od wielu lat uczestniczą w akcji, są to zarówno wielkie międzynarodowe korporacje jak i średnie i małe przedsiębiorstwa: m.in. Alior Bank, ANVIL, Aviva, AVON, Basf, Bank BPH, BNP Paribas, Colliers, Dohler, Enea, Enel-Med., Erbud, GFK, K2, Mostostal, Oracle, Orlen, Pentacomp, Signify, Shell, Tauron, Ultimo, Yellow, Zwae i wiele innych. Każdego roku przybywa nowych uczestników. Sekretem jest prostota akcji – aby wziąć w niej udział, wystarczy zarejestrować firmę na stronie i zobowiązać się, że w okolicach 15 maja zachęci się zatrudnione osoby do lepszego poznania się w ramach firmy oraz spędzenia czasu w gronie bliskich, rodziny, najlepiej międzypokoleniowo. Podarowanie czasu wolnego od pracy nie jest obowiązkowe, ale większość firm biorących udział w akcji decyduje się na ten ruch.

Dwie godziny podarowane pracownikom nie są obowiązkowe, ale mają swoje głębokie uzasadnienie. Nie tylko moralne. Również czysto biznesowe. Dowody? Już 14 lat temu w niemieckich salonach Toyoty wprowadzono 6-godzinny system pracy, co spowodowało zwiększenie zysków i poprawę wydajności. Imponującym przykładem z naszego podwórka jest polski oddział Tradedoubler. Od 2019 roku skrócono czas pracy do 6 godzin. To przełożyło się na przekroczenie kluczowych celów polskiego oddziału, m.in. wzrosły: sprzedaż, satysfakcja partnerów biznesowych i zaangażowanie pracowników. Może to nieintuicyjne, ale pracując krócej, pracujemy więcej i lepiej, co wygląda, jak spełnienie marzeń przedsiębiorczyń i przedsiębiorców o wydajności, redukcji kosztów i zwiększaniu zysków.

Każda wielka zmiana zaczyna się od jednej kostki domina

Co roku akcja Instytutu Humanites ma swoje motto, wyłonione w czasie konkursu. W tym roku tym hasłem jest „Z pasjami przez pokolenia”. Fundacja każdego roku przygotowuje szereg inspiracji, a także specjalną grę karcianą, o nazwie ASK ME, która zawiera pytania w duchu aktualnego hasła. Można w nią grać w gronie pracowników, przyjaciół czy rodziny. Karty, zbliżają, inspirują do rozmów: znajdziemy w nich szereg pretekstów, aby zapytać naszych najbliższych o ich marzenia, wspomnienia i pasje. Porozmawiać o tematach, które wychodzą poza codzienne pytania o to jak było w pracy, co było zadane w szkole, kto zrobi zakupy.

O mocy dobrych pytań mieli się okazję przekonać tegoroczni ambasador i ambasadorka #2h4family. Aktorka Stanisława Celińska wspomina, że jej dziecięcą pasją był taniec. Międzypokoleniowa pasja w jej rodzinie to muzyka. Z kolei fizyk, dziennikarz naukowy i popularyzator nauki, Tomasz Rożek, odpowiedzią na każde pytanie udowadnia, że jego prawdziwą pasją jest nauka. O co poprosiłby złotą rybkę, gdyby chciała spełnić jego trzy życzenia? O to, żeby mógł zrozumieć, jak działa ludzki mózg!

Gra w ASK ME to tylko jedna z wielu możliwości celebrowania #2h4family/#4human. Firmy, które dołączyły do akcji, prześcigają się w pomysłach na integrację pomiędzy swoimi pracownikami i ich rodzinami. Webinaria dla rodziców, rodzinne pikniki, wspólna zbiórka na rzecz schroniska dla zwierząt, konkursy z nagrodami – to tylko ułamek atrakcji, jakie czekają na pracowników w okolicach 15 maja. Dla tych, którzy potrzebują gotowych pomysłów na organizację akcji, Instytut Humanites przygotował szereg materiałów i inspiracji dostępnych na stronie www.2godzinydlarodziny.pl.

Najważniejsze, to poruszyć pierwszy klocek. Wydawać by się mogło, że takie akcje, jak #2h4family/4human to niewiele, jeśli chcemy lepszej kultury życia i pracy. Przeczą temu przykłady firm, które kilka lat temu z pewną rezerwą dołączały do akcji, a następnie, wiedzione wyniesionymi z niej doświadczeniami, pierwszy raz w swojej historii przeprowadziły ewaluację wśród pracowników albo zatrudniły osoby odpowiedzialne za tzw. miękki HR. Projekty Instytutu Humanites, bazując na wiedzy i badaniach, w sposób systemowy wspierają transformację społeczną i miejsce człowieka w dobie Rewolucji Technologicznej. Akcja 2h4family to właśnie taka kostka domina, mikro-zmiana, która daje makro-efekt.

Źródło: Instytut Humanites