Rok 2023 wyznacza półmetek na drodze realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs). Jak co roku, we wrześniu obchodzony jest na świecie Międzynarodowy Tydzień Działania, który ma skupić uwagę świata na postępach i wyzwaniach związanych z tą globalną agendą. Z tego powodu również Kampania 17 Celów, której Stena Recycling jest partnerem, organizuje w Polsce szereg spotkań dedykowanych biznesowi, aby intensyfikować działania firm na rzecz tych celów. W tym roku głównym punktem zainteresowania jest Cel 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja.
Cel 12 Zrównoważonego Rozwoju (SDG), który dotyczy między innymi przejścia w kierunku gospodarki cyrkularnej, zachęcania do zmiany nawyków konsumenckich i biznesowych na bardziej odpowiedzialne oraz do zrównoważonego zarządzania zasobami naturalnymi. Efektywne wykorzystanie zasobów, ograniczenie generowania odpadów i promowanie odpowiedzialnych praktyk są tu kluczowe.
Echo społeczne: Czy Polacy są gotowi na odpowiedzialną konsumpcję?
Badanie „The Circular Voice” , zlecone przez Stena Recycling, ujawnia, że 65% respondentów na pięciu rynkach (Polska, Szwecja, Norwegia, Dania, Finlandia) jest gotowych zmienić swoje wzorce zakupowe, by zmniejszyć wpływ na środowisko. W Polsce badanie wykazało, że blisko 80% konsumentów uważa za ważne, aby producenci korzystali z materiałów pochodzących z recyklingu. 8 na 10 uważa, za istotne umieszczenie informacji na opakowaniu, że produkt został wykonany z materiałów z recyklingu. Taka postawa jest konsekwentnie wspierana przez unijne regulacje, które wymagają od firm wdrażania praktyk zrównoważonego rozwoju.
Za szczerymi chęciami i optymistycznymi deklaracjami konsumentów nie zawsze podążają ich realne zmiany zachowań, tych „w duchu zrównoważonego rozwoju”. „Nasze coroczne analizy w ramach badania Kantar Sustainability Sector Index pokazują, że luka między deklaracjami i faktycznymi pro środowiskowymi i prospołecznymi zachowaniami Polaków pozostaje znaczna: w roku 2022 wyniosła 97% vs 9% (między sumarycznymi odpowiedziami mówiącymi o chęci do podejmowania odpowiednich działań częstym wdrażaniem ich na co dzień)” – mówi Katarzyna Zalewska, Client Development and Commercial Lead, Sustainable Transformation Practice w Kantar Polska.
„Niemniej, analizując przyczyny powstania tej dysproporcji, na każdym z rynków objętych badaniem (w sumie ponad 30stu) dostrzegamy podobne motywacje i bariery – począwszy od elementarnych braków wiedzy, świadomości złożoności zjawisk, przez przeszkody związane z dostępnością (finansową i mentalną) aż po poczucie sprawczości/ wskazanie odpowiedzialnych za zrównoważoną transformację” – dodaje Zalewska.
„I tutaj pojawia się rola biznesu, firm – to u nich Polacy upatrują prowodyrów dobrych zmian – sprzymierzeńców, którzy wspomnianą wyżej lukę pomogą zamknąć. Już w 2021 większość Polaków (69%) zgodziła się ze stwierdzeniem, że >>ludziom może zależeć na zrównoważonym rozwoju, ale nie czują, że to jest ich odpowiedzialność, to zależy od firm i producentów <<”. Jak ta sytuacja wygląda rok później? Co Polacy myślą, czego oczekują, a co robią w kontekście zrównoważonego rozwoju teraz, w drugiej połowie 2023? Jak postrzegają rolę i [stopień odpowiadania na ich potrzeby przez firmy z różnych sektorów? Sprawdzimy już na początku października, kiedy to będzie można nabyć najświeższe analizy w ramach badania Kantar Sustainability Sector Index. A już we wrześniu, podczas Międzynarodowego Tygodnia Działania, przedpremierowo, Kantar podzieli się wybranymi wnioskami płynącymi z najświeższych badań.
Odpowiedź firm: Gdzie jesteśmy, a gdzie powinniśmy być?
Jednak to nie tylko konsumenci zwracają uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju. Badanie „Potencjał gospodarki obiegu zamkniętego” przeprowadzone w Polsce przez Politykę Insight przy współpracy ze Stena Recycling oraz Rekopol Organizacją Odzysku Opakowań wskazuje, że 78,8% polskich przedsiębiorstw generuje odpady nadające się do recyklingu, ale tylko połowa z nich wykorzystuje surowce wtórne w procesie produkcji. Zaledwie 37% firm deklaruje działania w modelu gospodarki obiegu zamkniętego, a praktyki obejmują głównie ponowne wykorzystanie odpadów i opakowań (45,7%), a także segregację odpadów/śmieci (26,3%).
„Stwarza to ogromny potencjał do działań związanych z redukcją ilości wytwarzanych odpadów, ich ponownym wykorzystaniem, przetwarzaniem, odnawianiem produktów i odzyskiem zasobów w procesie produkcji. Zwłaszcza, że w miarę rosnącego znaczenia raportowania ESG, coraz więcej firm będzie jednak musiało uwzględnić koncepcję GOZ i dostarczać odpowiednie dane ze względu na swoją rolę w łańcuchach dostaw – nawet jeśli same nie będą bezpośrednio objęte tym obowiązkiem.” – podkreśla Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager w Stena Recycling.
Stena Recycling: Inspirując odpowiedzialne działania
Stena Recycling jako aktywny uczestnik Międzynarodowego Tygodnia Działania organizowanego przez Kampanię 17 celów, stawia sobie za cel pokazanie korzyści płynących z recyklingu i odpowiedzialnego zarządzania odpadami, inspirując zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstwa do podejmowania świadomych decyzji.
„Udział w Międzynarodowym Tygodniu Działania organizowanym w Polsce przez Kampanię 17 Celów to dla nas istotna okazja do wymiany doświadczeń i wiedzy, ale także do podkreślenia, jak ważne jest wdrażanie praktyk zgodnych z Celami Zrównoważonego Rozwoju. Współpraca z przemysłem jest kluczowa, by wspólnie realizować Cel 12 i budować przyszłość na solidnych fundamentach zrównoważonego rozwoju.” – dodaje Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager w Stena Recycling.
O Międzynarodowym Tygodniu Działania
Międzynarodowy Tydzień Działania to wydarzenie promujące 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Kampania 17 Celów, organizując Międzynarodowy Tydzień Działania, stawia sobie za cel zwiększenie świadomości oraz współpracy między sektorami w realizacji tych celów na rzecz lepszej przyszłości.
O Stena Recycling
Od 2001 roku Stena Recycling oferuje kompleksowe rozwiązania w dziedzinie zarządzania odpadami, recyklingu oraz usług środowiskowych. Przetwarza odpady i dostarcza nowe materiały do różnych gałęzi przemysłu. Wspólnie z klientami zbiera i poddaje recyklingowi wszelkie odpady poprodukcyjne, dając materiałom nowe życie w kolejnych produktach. Stena Recycling działa w 15 lokalizacjach w Polsce, każdego roku przetwarza ponad 800 tysięcy ton odpadów pochodzących z działalności biznesowej i przemysłowej, uzyskując z nich nowe surowce. We wszystkich obszarach swojej działalności Stena Recycling kieruje się filozofią CARE, czyli dbałością o klientów, pracowników, biznes i zasoby, a także o środowisko i społeczeństwo.