W ostatnich dniach na Instagramie pojawił się wysyp fałszywych kont, gdzie można wygrać telefon Iphone 13 Pro lub suszarkę Dyson SuperSonic. To oszustwo!
Przestępcy tworzą konta, na których ogłaszają konkurs. Publikowane są tam posty, w których oznaczane są przypadkowe profile. Aby wziąć udział w rozdaniu, należy podać swoje dane osobowe: imię, nazwisko, adres oraz numer telefonu, a także dane do karty płatniczej. W ten sposób oszuści nie tylko zyskują nasze prywatne dane, ale także uruchamiają płatną subskrypcję, ściągając cykliczną opłatę z konta bankowego.
W poście, informującym o konkursie została oznaczona także Monika. Miała ona okazję rzekomo wygrać suszarkę marki Dyson.
– Od razu poinformowałam o fałszywym konkursie CyberRescue. Kilka miesięcy temu, właśnie w takim konkursie włączono mi płatną subskrypcję – tłumaczy kobieta.
Fałszywe konkursy w mediach społecznościowych to plaga. Jakiś czas temu na Facebooku pojawiły się posty, w których można było zdobyć elektryczną hulajnogę od Amazon czy robota kuchennego Monsieur Cuisine Smart.Tym razem oszuści kuszą nas nowymi modelami telefonów.
Z mojego konta znikają pieniądze, co robić? – Jeżeli włączyliśmy płatną subskrypcję, na samym początku należy wyzerować limity na transakcje internetowe na karcie oraz ją zastrzec – mówi Arek Tosek z CyberRescue.
Należy również spróbować skontaktować się z usługodawcą, u którego została włączona cykliczna opłata i poprosić o jej dezaktywowanie, a także usunięcie wszystkich danych osobowych. Próbujmy również wyegzekwować od usługodawcy zwrot pobranych środków, ewentualnie możemy zgłosić się do banku w celu skorzystania z procedury chargeback (reklamacji kartowej), która jest dedykowana m.in. nieautoryzowanym transakcjom kartowym.