Aż 83% Polaków zadeklarowało, że ostatnio uczynili coś dobrego dla innych – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie marki Wawel. Wawel jako producent wyjątkowych słodyczy kwestię dobra ma wpisaną w swoje DNA. Zgodnie z hasłem „Czujesz się dobrze, czynisz dobrze” realizuje ją w każdym aspekcie swojej działalności, od tworzenia najwyższej jakości słodyczy z dobrymi składnikami, które wpływają na dobre samopoczucie, po wieloletnią działalność dobroczynną i budowanie społeczności wokół idei czynienia dobra. Chcąc inspirować Polaków do dobrych uczynków, Wawel sprawdził, jak obecnie wygląda ich podejście do tych kwestii i ma dobre wiadomości – jesteśmy lepsi, niż nam się może wydawać!
Badanie Podejście Polaków do czynienia dobra miało na celu odpowiedzenie na pytanie, jak mieszkańcy naszego kraju rozumieją to pojęcie i czy w ich życiu jest miejsce na dobre uczynki. Bycie dobrym człowiekiem znalazło się na trzecim miejscu w rankingu wartości, warunkujących udane, szczęśliwe życie. Wyżej znalazło się tylko zdrowie i udane małżeństwo. Zdefiniowanie dobrego uczynku okazało się jednak nie takie łatwe.
Polacy spontanicznie łączą czynienie dobra z wielkimi uczynkami, które realizowane są w ramach szeroko zakrojonych akcji społecznych, w które zaangażowane są duże grupy ludzi i duże pieniądze. Na co dzień nie zwracają uwagi na to, że dobrem, a raczej czynieniem dobra są też małe, drobne gesty, które wykonują w stronę innych ludzi. Choć niemalże wszyscy badani deklarowali, że pomaganie innym, życzliwe spojrzenie, dobre uczynki są bardzo ważne, to nie dostrzegają potencjału tych działań w ogólnej skali czynienia dobra – mówi socjolog, dr Tomasz Sobierajski. Drobne uczynki ze strony innych, które najczęściej dajemy i najczęściej otrzymujemy tworzą swoistą „triadę dobra”: uśmiech, miłe słowo i miły gest.
Te wskazania wyraźnie przewyższają inne, takie jak: pomoc w pracy, empatia czy pomoc finansowa. To pokazuje, jak niewiele trzeba nam i innym do tego, żebyśmy byli wobec siebie lepsi, życzliwsi, uważniejsi, dobrzy – komentuje ekspert.
Wyniki badań potwierdzają, że wbrew pozorom czynimy dużo dobra na co dzień – aż 83% Polaków uczyniło w ostatnim tygodniu cos dobrego dla innych. Zdecydowana większość (93%) przyznaje, że łatwiej jest im szerzyć dobro, kiedy sami czują się dobrze.
Słodycze a dobry nastrój
Inspirowanie ludzi do dobrych uczynków poprzez wprowadzanie ich w dobry nastój jest głęboko wpisane w DNA marki Wawel, która dąży do tworzenia wysokiej jakości słodyczy dostępnych dla konsumentów na co dzień. Jednak, jak podkreśla dr Tomasz Sobierajski, trudno o dobre uczynki gdy jesteśmy w złym nastroju: Czynienie dobra – co wynika z warunków psychospołecznych oraz z balansu procesów chemicznych w mózgu – jest niezwykle mocno skorelowane z tym, jak sami się czujemy. Im lepszy nasz nastrój i samopoczucie, tym chętniej realizujemy dobre uczynki wobec innych.
Potwierdza to inny ekspert, dr hab. inż. Agnieszka Filipiak-Florkiewicz, prof. UR, specjalistka ds. technologii żywności i żywienia z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, członek Rady Ekspertów firmy Wawel – To nie przypadek, że ludzie sięgają właśnie po czekoladę kiedy są w złym nastroju. Jej spożycie poprawia nasze samopoczucie za sprawą tryptofanu, czyli związku chemicznego odpowiedzialnego za podnoszenie w mózgu poziomu serotoniny. Badania wskazują, że niekiedy sam zapach czy konsystencja czekolady wywołują poczucie szczęścia –zaznacza. – Dodatkowo, czekolada wspomaga produkcję dopaminy – neuroprzekaźnika, który wywołuje dobry nastrój oraz wpływa na wydzielanie fenyloetyloaminy, czyli hormonu, który wydzielany jest także wtedy, gdy jesteśmy zakochani. To dlatego wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez czekolady. Jednak kluczowe jest, aby sięgać po wyroby najwyższej jakości i zachowywać umiar w konsumpcji nie tylko czekolady, ale także żywności w ogóle – dodaje dr Filipiak-Florkiewicz.
Dobre słodycze z Dobrymi Składnikami
Czynienie dobra w wykonaniu producenta słodyczy to przede wszystkim dostarczanie konsumentów najlepszej jakości produktu – tak, aby każdy mógł pozwolić sobie na dobry nastrój bez obaw o to, czy w produkcie zastosowano niepotrzebne „ulepszacze”. Realizacja tej misji była główną motywacją do wdrożenia innowacyjnego projektu „Dobre Składniki”, który zakłada usunięcie z wyrobów Wawelu wszelkich zbędnych dodatków.
Zależało nam na osiągnięciu krótkiego i nieskomplikowanego składu produktów – bez substancji konserwujących, barwników, sztucznych aromatów, E476 – dając przy tym 100% smaku i przyjemności w rozsądnej cenie. W naszych słodyczach postawiliśmy także na najwyższej jakości ziarna kakaowca, lecytynę z certyfikowanych ziaren soi bez GMO, organiczne substancje słodzące i żelujące oraz naturalne aromaty – mówi Tadeusz Czarniecki, dyrektor marketingu firmy Wawel.
A kiedy czujemy się dobrze, chcemy czynić dobrze
Dobre samopoczucie i chęć czynienia dobra są ze sobą ściśle powiązane, a zgodnie ze swoją misją Wawel dba nie tylko o pierwszą część tego równania. Za hasłem „Czujesz się dobrze, czynisz dobrze” idą realne działania w warstwie dobrych uczynków, które podejmuje firma. Niebawem fundacja „Wawel z Rodziną” obchodzić będzie dziesięciolecie swojej działalności, a październik to miesiąc startu drugiej edycji akcji społeczno-konsumenckiej „Serce Rośnie”, która w szczególny sposób inspiruje konsumentów do czynienia dobra. Każdy, kto kupi wyroby Wawelu oznaczone specjalnym serduszkiem, może przeznaczyć realną kwotę na wsparcie jednej z pięciu organizacji: Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, Fundacji „Wawel z Rodziną”, „Akademii Przyszłości” księdza Jacka Stryczka, Fundacji Jaśka Meli „Poza Horyzonty” i Fundacji Ewy Błaszczyk „Akogo?”. Klient może zadecydować, do której z nich trafi określona kwota z zakupionego produktu, a dodatkowo zbierać punkty na swoje indywidualne konto i wymienić je na gwarantowane nagrody rzeczowe. Pula pieniężna, którą firma przeznacza na wsparcie szczytnych celów zaproszonych do udziału organizacji pożytku publicznego wynosi 1,5 miliona złotych. – Wawel pokazuje nam, że każdy może pomagać chorym, samotnym, biednym i niepełnosprawnym ludziom. Trzeba tylko wykonać mały gest – zachęca Anna Dymna, ambasadorka akcji „Serce Rośnie”.
Aby zainspirować Polaków do czynienia drobnych dobrych uczynków, firma uruchamia specjalną stronę www.sercerosnie.com.pl. Na podkreślenie zasługuje fakt, że beneficjenci akcji mają szansę na jeszcze większą pulę funduszy – jeśli w pierwszych miesiącach od startu akcji uczestnicy wejdą na stronę programu i w wirtualny sposób nakleją łącznie milion serduszek na opakowanie czekolady Wawel, to w puli znajdzie się dodatkowy milion złotych, co daje łącznie 2,5 miliona złotych na pomoc potrzebującym od firmy Wawel.
Podczas poprzedniej edycji programu Polacy udowodnili, że los potrzebujących nie jest im obojętny. Z badania marki Wawel wynika, że Polacy są nie tylko dobrzy – są lepsi niż im się wydaje! Udział w akcji „Serce Rośnie” to kolejna szansa na wykonanie małego, dobrego uczynku, który może w realny sposób zmienić los wielu potrzebujących. Warto to zrobić – przekonuje Tomasz Schimscheiner, aktor i prezes Fundacji „Wawel z Rodziną”.
Więcej informacji na temat działań prowadzonych przez firmę Wawel można znaleźć na stronach internetowych: www.wawel.com.pl, www.dobreskladniki.pl, www.sercerosnie.com.pl