Social media to narzędzia służące do nawiązywania nowych kontaktów, dzielenia się swoimi przeżyciami, wymiany wiedzy i wyrażania własnego zdania na aktualne tematy. Z dostępem do nich wiąże się jednak także odpowiedzialność oraz troska o bezpieczeństwo swoje i innych.
Media społecznościowe mają wiele zalet, ale mogą też przyczynić się do odczuwania negatywnych emocji. Stres, zazdrość, samotność, niska samoocena – to tylko niektóre z nich. Jeśli kiedykolwiek podczas przeglądania aktualności w sieci wystąpiły u was podobne emocje, to wiedzcie, że nie jesteście sami. UNICEF opracował wskazówki – jak dbać o siebie i innych w świecie online:
1. Unikaj bezmyślnego scrollowania
Zwróćcie uwagę na to, jak media społecznościowe wpływają na wasze emocje, myśli i działania. Możecie zadać sobie kilka pytań kontrolnych:
- Co czuję, gdy przeglądam profile społecznościowe?
- Oglądanie tych treści sprawia, że czuję się dobrze czy źle?
- Bezwiednie przeglądam powiadomienia, czy robię to z pełną świadomością?
Określcie, dlaczego korzystacie z internetu i jak się wtedy czujecie. Pomoże wam to w ustaleniu odpowiednich limitów czasu spędzanego w mediach społecznościowych lub innych aplikacjach. Możecie też wyciszyć powiadomienia lub przestać obserwować konta, które źle wpływają na wasze samopoczucie.
2. Znajdź pozytywne treści
Istnieje mnóstwo programów i treści online, które pomagają w dbaniu o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie. Od aplikacji do medytacji i relaksu, przez kursy online pozwalające rozwijać nowe umiejętności, po platformy, które wzmacniają poczucie własnej wartości. Spróbujcie znaleźć pozytywne, motywujące treści i twórców, którzy was inspirują.
3. Chroń siebie i innych
Sprawdźcie ustawienia prywatności na wszystkich profilach w mediach społecznościowych. Zasłońcie kamerkę w laptopie, gdy jej nie używacie. Zachowajcie także ostrożność podczas rejestracji w aplikacjach i usługach online – nie podawajcie danych osobowych bez zastanowienia.
Jeśli dane treści w internecie wzbudziły wasze obawy, pamiętajcie, że możecie o tym porozmawiać z zaufanym dorosłym, rodzicem lub nauczycielem. Zgłoszenie incydentu na danej platformie to również dobry pomysł – pamiętajcie o zrobieniu zrzutu ekranu jako dowodu. Jeśli potrzebujecie wsparcia, to skorzystajcie z telefonów zaufania.
Możecie także pomóc innym, zwracając uwagę na ich aktywność online. Widzicie, że kolega z klasy lub przyjaciel nie czuje się dobrze, a może wykazuje oznaki niepokoju? Zapytajcie o jego samopoczucie, okażcie zrozumienie i zaoferujcie wsparcie.
4. Wybierz życzliwość
Korzystajcie z mediów społecznościowych w dobrym celu, dzieląc się pozytywnymi i wspierającymi treściami z rodziną i znajomymi. Możecie na przykład poinformować kogoś, że o nim myślicie lub dodać pozytywny komentarz do udostępnionego postu.
Chcecie napisać negatywny komentarz? Zatrzymajcie się na chwilę i zastanówcie, czy możecie ująć to w inny sposób lub zamiast tego odbyć osobistą rozmowę z daną osobą. Słowa mają znaczenie i ważne jest, aby dokładnie przemyśleć to, w jaki sposób się komunikujemy. Jeśli widzicie albo otrzymujecie wiadomości, które uznajecie za nękanie, zgłoście je lub zablokujcie.
5. Bądź obecny tu i teraz
Granice między światem online i offline coraz bardziej się zacierają, co utrudnia życie tu i teraz oraz zaspokajanie naszej naturalnej potrzeby kontaktu z ludźmi. Czy zdarza wam się przerywać to, co robicie, aby opublikować to w mediach społecznościowych lub przewijać relacje znajomych, zamiast się z nimi spotkać lub zadzwonić? Ważne jest, aby od czasu do czasu spróbować się wyłączyć i zrobić przerwę od mediów społecznościowych, a także spędzać czas z przyjaciółmi i rodziną w prawdziwym życiu.
Źródło: UNICEF