Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie przy wsparciu Asseco Data Systems wprowadza nową formę biletu na przejazdy komunikacją miejską. Jest to kolejny przykład współpracy firmy z miastem na rzecz wdrażania rozwiązań z zakresu smart city.
Celem projektów smart city jest poprawa jakości życia w każdej sferze styku między aglomeracją miejską a użytkownikiem końcowym, czyli mieszkańcem. Oznacza to wprowadzanie zmian w zakresie gospodarki miejskiej, poprawę mobilności, ułatwiony dostęp do ochrony zdrowia, zmiany w zakresie ekologii, edukacji czy poziomu bezpieczeństwa. Konsekwentnie wdrażana polityka modernizowania usług miejskich wsparła mieszkańców w czasie pandemii, a także pokazała, że miasto jest lepiej przygotowane do kolejnego kryzysu, jakim był wybuch wojny w Ukrainie.
Rzeszów, zgodnie ze swoją misją, jako „Stolica Innowacji”, stale rozwija i udoskonala sposoby korzystania z usług miejskich. E-bilet to kolejny krok w stronę usprawniania mobilności w stolicy Podkarpacia.
Umożliwiono korzystanie ze sklepu „E-bilet”, który pozwala na przypisanie biletów czasowych do różnych nośników m.in. aplikacji mobilnej, karty płatniczej oraz portfeli elektronicznych, a także smartwatchy. Pasażerowie mogą dokonać zakupu w e-sklepie lub bezpośrednio w aplikacji mobilnej, która również może stanowić nośnik biletu. Ponadto wprowadzono możliwość przypisania do swojego konta np. najbliższych członków rodziny. E-bilet to kolejne udogodnienie z zakresu smart city wdrażane w Rzeszowie.
– Zależy nam na tym, aby coraz więcej mieszkańców korzystało z komunikacji miejskiej, bo to oznacza mniej samochodów na ulicach i mniejszą emisję spalin. W jednym autobusie może zmieścić się nawet 160 osób. Wszyscy oni jadą jednym pojazdem, zamiast kilkudziesięcioma samochodami. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że aby tak się działo, pasażer musi mieć możliwość łatwego, szybkiego i pewnego zakupu biletów. Dlatego wprowadzamy nową opcję zakupu biletów czyli E-bilet – mówi Konrad Fijołek, Prezydent Miasta Rzeszowa.
– E-bilet to bardzo wygodne rozwiązanie, które z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem naszych pasażerów. Zaproponowaliśmy nowe opcje zakupu biletów – za pomocą strony www, w aplikacji mobilnej oraz w biletomacie poprzez kodowanie z pomocą karty płatniczej pasażera, a także różne formy e-płatności. Wystarczy, że kupimy bilet i w zależności od wybranej opcji, podczas kontroli, przyłożymy do czytnika kartę płatniczą (lub zegarek czy telefon) lub okażemy aplikację mobilną. Warto jednak dodać, że kontroler może także poprosić o okazanie dokumentu tożsamości. Co ważne, utrzymaliśmy wszystkie poprzednie formy zakupu biletów komunikacji miejskiej w Rzeszowie – dodaje Łukasz Mikołaj Dziągwa p.o. Zastępcy Dyrektora ds. Komunikacji Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
– W Rzeszowie, mieście, które słynie z innowacji, wprowadziliśmy kolejne udogodnienie
z zakresu smart city. E-bilet to wygodne rozwiązanie, które usprawnia korzystanie
z komunikacji miejskiej, gdyż eliminuje potrzebę zakupu papierowego biletu. Z myślą
o wszystkich pasażerach dostępne są dwie opcje skorzystania z e-biletu: przypisanego do aplikacji mobilnej lub karty płatniczej. Pasażer szybko i bezpiecznie może zakupić bilet
i skorzystać z nośnika, który zawsze ma przy sobie. Ponadto pamiętając o najstarszych oraz najmłodszych użytkownikach wprowadziliśmy możliwość przypisania do konta członków rodziny czy np. grupy uczniów. Dzięki temu można kupić bilet dla seniora, który chce się wybrać do lekarza albo całej klasy na potrzeby szkolnej wycieczki – podkreśla Robert Kobylański, Wiceprezes Zarządu Asseco Data Systems.
W naszym projekcie ważną rolę odgrywa unikalność oraz dostępność nośników, którymi mogą być karty płatnicze i ich zwirtualizowane wersje (elektroniczne nośniki kart płatniczych jak np. Portfele Apple i Google posiadają odmienne identyfikatory niż karty fizyczne) oraz aplikacja mobilna. Zdecydowanie najwygodniejszym wydaje się aplikacja mobilna. Pasażerowie, którzy pobiorą ją na swoje urządzenia, zyskają dostęp do szybkiego i intuicyjnego zakupu biletów na komunikację miejską. Ten sposób jest zdecydowanie najwygodniejszy, gdyż telefon mamy zwykle przy sobie, a przy kontroli wystarczy okazać wyświetlany w aplikacji kod QR”– podsumowuje Wiktoria Wnęk, Project Manager, Asseco Data Systems.
Sklep e-bilet dostępny jest na stronie https://ztm.rzeszow.pl/ pod adresem: https://ebilet.erzeszow.pl/ natomiast aplikację mobilną można pobrać na platformach Apple Store i Google Play.
Utworzenie elektronicznego sklepu e-bilet wraz z kontem użytkownika zrealizowano w ramach projektu pt. “Integracja różnych form publicznego transportu zbiorowego w Rzeszowie”. Zadanie zostało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość brutto zadania: 1 416 900,00 zł. Wartość dofinansowania: 1 120 725,00 zł.