O edukacyjnej akcji „Czytajmy etykiety” prowadzonej w sklepach sieci Biedronka rozmawiamy z dr n. med. Agnieszką Jarosz, kierownikiem Centrum Promocji Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Instytutu Żywności i Żywienia.
Jak Pani ocenia poziom świadomości konsumenckiej Polaków? W których grupach społecznych jest on wyższy, a w których niższy? Czy ulega poprawie, czy też wraz ze wzrostem zamożności i dostępu do artykułów spożywczych jemy bardziej słodko i tłusto?
Świadomość konsumencka Polaków sale wzrasta, ale ciągle mamy jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w gestii korzystania z wartości odżywczej produktów.
Powszechnie wiadomo, iż wyższy poziom edukacji wiąże się z większą wiedzą i korzystaniem z tej wiedzy. Obserwujemy, że młodzi ludzie, którzy są w trakcie edukacji coraz baczniej przyglądają się produktom spożywczym. Istnieją mody żywieniowe w każdym środowisku nie zawsze zgodne z zasadami prawidłowego żywienia, ale każdy produkt ma swoje miejsce w diecie, trzeba go jednak świadomie stosować. Najbardziej narażone na to są dzieci i młodzież.
Nawet bardziej świadomi klienci często są niedoinformowani. Np. unikając produktów z cukrem, wybierają zawierające izoglukozę, czyli syrop glukozowo-fruktozowy, który zdrowy raczej nie jest. Albo unikają tłuszczy w ogóle, bo nie wiedzą, że są też nienasycone kwasy tłuszczowe. Czy podczas akcji propagowana jest również tak pogłębiona wiedza?
W swojej działalności spotykamy się z tym, że np. produkty postrzegane jako prozdrowotne np. olej czy oliwa stosowane są bez umiaru, a przecież dostarczają takiej samej ilości kalorii jak inne tłuszcze np. smalec. Dlatego należy wnikliwie czytać etykiety nawet kiedy już jakiś czas stosujemy dany produkt. Przecież producent mógł coś zmienić, o czym informuje nas na etykiecie produktu.
W sklepach sieci Biedronka trwa właśnie akcja edukacyjna „Czytajmy etykiety”, którą prowadzi Instytut Żywności i Żywienia w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Jaki jest cel tego przedsięwzięcia?
Celem akcji „Czytajmy etykiety” jest zwrócenie uwagi konsumentów na bardzo ważny aspekt, jakim są informacje dotyczące wartości odżywczej na etykiecie. Informacje te są potrzebne przy dokonywaniu właściwych wyborów żywieniowych. Zdobycie wiedzy na temat wartości odżywczej i umiejętne korzystanie z tych informacji ma na celu wybór jak najlepszego produktu spożywczego w epoce epidemii otyłości.
Biedronka jest siecią sklepów znajdującą się w dużych i małych miejscowościach w naszym kraju. Ma ponad 2600 sklepów, a w każdym z nich zamieszczamy swoje materiały edukacyjne: plakaty i ulotki. Duża część naszego społeczeństwa ma możliwość zaznajomienia się z akcją. Dodatkowo prasa znajdująca się w Biedronkach zawiera artykuły edukacyjne ekspertów IŻŻ. Jest to akcja non profit, Biedronka nie otrzymuje za to żadnych korzyści finansowych, a dodatkowo ze względu na organizowanie stoiska ekspertów w sklepach, strony itd. ponosi pewne koszty.
Żeby dowiedzieć się jak czytać etykiety zapraszamy na akcję, która odbywa się na terenie województwa mazowieckiego z udziałem edukatorów z IŻŻ, a konkretne miejsca i terminy znajdziecie Państwo na stronie programu www.zachowajrownowage.pl lub podstronie Biedronki www.biedronka.pl/pl/czytaj-etykiety
Rozmawiał: Bogusław Mazur