Przystanek zabytek. Warszawa Wawer w dwóch odsłonach

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Dzięki wsparciu unijnych funduszy kolejarze, którzy remontowali stacje kolejową Warszawa Wawer, szczególnie zadbali o to, aby zabytkowe elementy harmonijnie współgrały z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Podczas modernizacji przystanku kolejarze natknęli się na historyczną kostkę bazaltową, która niegdyś zdobiła perony. Po jej oczyszczeniu, wypiaskowaniu i zaimpregnowaniu, zdecydowali się wykorzystać ją ponownie, mimo widocznych śladów upływu czasu. – Bazaltową kostkę ułożyliśmy w środkowym pasie peronów oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego. Zabytkowe elementy znalazły swoje miejsce również w przejściu podziemnym, gdzie przymocowaliśmy historyczne płytki, które współgrają z nowymi – współczesnymi – kształtem kolorem i formą – mówią przedstawiciele PKP PLK.

Płytki kontrastują z nowymi podłogami z lastryko odtworzonymi na wzór tych historycznych. Zamontowano również odtworzone drewniane poręcze, które swoim kształtem nawiązują do oryginalnych elementów. Wszystkie prace związane z historycznymi materiałami były realizowane we współpracy z konserwatorem zabytków, który uzgadniał metody ich odświeżenia.

– Podróżowanie koleją w Warszawie łączy współczesność z szacunkiem dla dziedzictwa miasta, co można zobaczyć na przykładzie przystanku w Wawrze. Został on pierwotnie wzniesiony w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, a podczas II wojny światowej został zniszczony wraz z tunelem. W latach 1959-1961 przeprowadzono jego odbudowę, z zachowaniem szczególnej troski o oryginalne elementy. Niedawno zabezpieczono i ponownie zamontowano oryginalne kafelki oraz kostkę bazaltową z lat 30., co podkreśla dbałość o zachowanie historycznego charakteru tego miejsca – mówi Marcin Dawidowicz, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Nowe przejście pod torami to tylko jedna z wielu inwestycji zwiększających bezpieczeństwo na modernizowanej linii między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer, której koszt wynosi ponad 422 mln zł netto.