Gdy temperatury przekraczają 30 stopni, praca staje się wyzwaniem. To nie tylko niedogodność, ale czasem realne zagrożenie dla zdrowia i życia. Dlatego Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało przepisy, które zabezpieczą zdrowie pracowników, lecz które dopiero wejdą w życie. A co warto wiedzieć już dzisiaj?
Dzisiaj prawo chroni pracowników jedynie przed zimnem – w przepisach BHP nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca. Jest jednak określona temperatura minimalna. Tymczasem upały to realne zagrożenie dla zdrowia i życia, dlatego ministerstwo przygotowało jasne przepisy, które zabezpieczą zdrowie pracowników.
Jak zaznacza ministerstwo, „Wsłuchaliśmy się w głos pracodawców i przesunęliśmy termin wejścia w życie nowych regulacji z 1 stycznia 2026 roku na 1 stycznia 2027 roku. Chcemy dać pracodawcom czas na dostosowanie się do zmian”.
Zanim nowe regulacje zaczną obowiązywać, warto wiedzieć co nieco już dzisiaj!
Pracodawca ma obowiązek „organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy”. Na przykład poprzez:
- zapewnienie wody zdatnej do picia lub innych napojów,
- klimatyzowanych miejsc do odpoczynku,
- dodatkowych przerw w pracy
- osłony przed promieniami słonecznymi.
- W szczególnych przypadkach pracodawca może zdecydować o zwolnieniu pracowników z obowiązku świadczenia pracy.
Poznaj cały pakiet informacyjny „Dobry Klimat w Pracy”: