
9 maja w SGH w Warszawie przyznano nagrody w konkursie Grand ESG, po raz pierwszy zorganizowanym przez Fundację Grand Press. Konkurs powstał, by promować wdrożenia ESG istotne z perspektywy wielu grup interesariuszy, inspirować, jak w zróżnicowanych branżach skutecznie przekładać działania ESG na ich efektywną i odpowiedzialną komunikację oraz łączyć perspektywy środowisk w myśleniu o ESG w sposób kompleksowy.
– Zawsze patrzyłam na ESG i jego komunikację jako na promowanie dobra. I namawiam państwa, abyśmy wszyscy w ten sposób o tym myśleli. Tym bardziej, że zgłoszone projekty udowadniają, że nasze przedsiębiorstwa i organizacje myślą odpowiedzialnie i kreatywnie o wyzwaniach przyszłości. Zapoznawanie się ze zgłoszonymi konkursowymi pracami było dla nas zarówno inspirujące, jak i bardzo pouczające – mówiła otwierając galę prezeska Fundacji Grand Press Weronika Mirowska.
Nad wyborem najlepszych prac obradowały dwa zespoły jurorskie, łącznie 40 osób, oceniające projekty zgłoszone w dwóch głównych kategoriach:
- Najlepsze Wdrożenie ESG
- Najlepsza Komunikacja Wdrożenia ESG.
Najlepsze Wdrożenie ESG
W kategorii Najlepsze Wdrożenie ESG jurorzy najwyżej ocenili nowatorski projekt, który nie tylko wspiera firmy w działaniach ESG, ale jednocześnie też łączy je z osobami potrzebującymi – dając drugie życie meblom oraz sprzętom gospodarstwa domowego, które zwykle trafiłyby na śmietniki. Grand ESG w tej kategorii otrzymał projekt: „OBIEG – punkty ESG dla firm, wsparcie dla organizacji społecznych”, zgłoszony przez Fundację BRDA.
– Bardzo dużo takich mebli, którym szukamy drugiego życia marnuje się, a zwykle jest to tylko kwestia logistyczna, bo ktoś się wyprowadza megaszybko i nie wie, co z tymi rzeczami zrobić. Chciałbym powiedzieć jasno – jest na to rozwiązanie – mówił Petro Vladimirow z Fundacji BRDA, odbierając nagrodę.
Dyrektor Centrum Badań Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu na Akademii Leona Koźmińskiego dr hab. Bolesław Rok tak mówił ogłaszając zwycięzcę drugiej nagrody w kategorii Najlepsze Wdrożenie ESG: – Pracują z bardzo ważną organizacją pozarządową, która rozwiązuje istotne wyzwanie społeczne. Przyczyniają się poprzez technologię i swoje rozwiązania do tego, żeby rozwiązywanie tego wyzwania szło dużo lepiej.
Mówił o projekcie: „Glovo x Bank Żywności SOS – technologia w walce z marnowaniem jedzenia”, zgłoszonym przez Glovo Polska.
– Próbujemy radzić sobie z bardzo szalonym problemem: Jedna trzecia żywności produkowanej na świecie jest marnowana, a już jedna czwarta część z tej jednej trzeciej byłaby ilością wystarczającą do tego, by rozwiązać problem głodu na świecie” – mówiła Małgorzata Żurowska, Impact & Sustainability Lead w Glovo.
Trzecią nagrodę w kategorii Najlepsze Wdrożenie ESG otrzymał projekt: „Obliczanie emisyjności produkcji za pomocą kalkulatora śladu węglowego w Papaya Films”, zgłoszony przez Papaya Films. – Od 2023 roku wszystkie realizowane produkcje tej firmy są oceniane pod kątem wskaźnika emisyjności – podkreślała uzasadniając decyzję jury Karolina Gromke, managerka ds. ESG w Grupie Benefit Systems.
– Dziękuję za nagrodę. Jest dla nas bardzo ważna, bo przyznana za realne działania. Jesteśmy przekonani, że to, co robimy w ramach naszej strategii ESG ma sens i ta nagroda jest tego najlepszym potwierdzeniem – mówiła Iga Kaliszuk z Papaya Films.
W kategorii Najlepsze Wdrożenie ESG kapituła zdecydowała również o przyznaniu dwóch wyróżnień. Otrzymały je projekty: „Emitel: działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej spółki i ochrony środowiska realizowane przez Integratora infrastruktury przyszłości” firmy Emitel SA oraz „Program Sprawny staż” zgłoszony przez Fundację Grupy ERGO Hestia Integralia.
Najlepsza Komunikacja Wdrożenia ESG
Pierwszą nagrodę Grand ESG za najlepszą Komunikację Wdrożenia ESG przyznano projektowi: „Wear Your Story – druga edycja kampanii edukacyjnej »Dbaj o Ubranie«”, zgłoszonemu przez LPP i Lighthouse.
– Naszym zadaniem było nagrodzić projekt o edukacji, o świadomości, o zmianie nawyków, o wpływie na środowisko. To wszystko zrobiliśmy. A przy okazji zdecydowaliśmy się nagrodzić projekt, który jest opowieścią o więziach, o relacjach, o wspólnocie, o historii – mówiła przewodnicząca tej grupy jurorskiej, Agnieszka Maszewska, dyrektorka marketingu i komunikacji w Jet Line. Wcześniej opowiedziała wzruszające wspomnienie o swojej mamie i babci, które w jedną noc uszyły jej własnoręcznie sukienkę na szkolną uroczystość.
Zwyciężczynie, odbierając nagrodę, zapraszały na stronę firmy, gdzie można znaleźć poradniki i tutoriale z instrukcjami szycia i naprawiania ubrań.
– Warto spojrzeć na swoje ubrania trochę pod innym kątem. Jak coś się nam zepsuje, warto to naprawić. Jeśli czegoś nie nosimy, może warto to przerobić – radziły Katarzyna Matolicz z Lighthouse i Ewa Jańczukowicz–Cichosz z LPP.
Drugą nagrodę w kategorii Najlepsza Komunikacja Wdrożenia ESG otrzymał projekt „Zdrowe Miasta”, zgłoszony przez Grupę LUX MED. Jurorka Eliza Misiecka, dyrektorka generalna Genesis PR, tak uzasadniała ten wybór: – To kampania, która na mnie zrobiła, i robi nadal, duże wrażenie. Można mówić: wielki zasięg, można mówić: niesamowite efekty – to prawda. Ja osobiście doceniam bardzo ideę, doceniam wartości, doceniam konsekwencję, z jaką projekt jest prowadzony i to, że nie jest krótki, chwilowy, ale naprawdę trwa.
Prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR i juror Marcin Gaworski, przyznanie trzeciej nagrody w kategorii Najlepsza Komunikacja Wdrożenia ESG projektowi „Kampania społeczna »Dom zaczyna się od serca«”, zgłoszonemu przez PEPCO Poland i Komunikacja Plus Group tak uzasadniał: – ESG to są często sytuacje z życia: niewygodne, trudne, kłopotliwe, ale prawdziwe. Ta nagroda wędruje do marki, która zajęła się tematem milczenia w domach. (…) Ten projekt udowodnił, że można rozmawiać o emocjach i że są na to sposoby. Powstało 600 różnych publikacji, wielu Polaków dowiedziało się o tym projekcie – stwierdził.
– Temat, który poruszaliśmy mógł wywołać niepewność, niepokój, że nie wiemy, co słychać u naszych najbliższych. Dlatego bardzo nam zależało, żeby zachęcić do tego, żeby się dowiadywać – w ten prosty sposób, jakim jest rozmowa. Bardzo się cieszę, że kapituła dostrzegła, że poruszanie tematów niewygodnych jest przydatne, jest potrzebne i jest dobre. A tego dobra nam trzeba – mówił Wojciech Wołk-Łaniewski, PR manager w Komunikacja Plus.
Jury nie przyznało nagrody głównej Grand Prix w konkursie Grand ESG, zdecydowało jednak o przyznaniu nagrody specjalnej Grand ESG, którą otrzymał projekt „Wybory bez picu – Obywatelska Kontrola Wyborów Komitetu Obrony Demokracji”, zgłoszony przez Komitet Obrony Demokracji oraz Komunikację Plus Group, Must Be Loud.
Projekt ten, co podkreślała Weronika Mirowska, jest fundamentem wszystkich pozostałych wartości, o których mówimy w ESG i spowodował, że jako społeczeństwo postanowiliśmy wstać i powiedzieć: Każdy z nas ma głos, a tego głosu należy pilnować. Powiedzieliśmy: zawalczmy o prawa człowieka.
– Nadchodzące wybory są zbyt ważne, by zostawić je bez kontroli. Dlatego zachęcam do dołączenia do obywatelskiej kontroli wyborów – mówiła Marta Samsonow z Must Be Loud.
– Chciałem podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że ten projekt powstał (…) A szczególnie chciałbym podziękować pani Teresie. Dzisiaj byłem w biurze i ludzie odbierają zaświadczenia, bo jak wiecie, za dziewięć dni są wybory. I przyszła Pani Teresa. I pani Teresa zapytała, bo była wpisana w system na dzień i zobaczyła, że nie ma nikogo na zmianę: To jak to, tu nikt nie będzie patrzył, jak się liczy głosy? No akurat w tej komisji nie. To ja wrócę do domu, wyprowadzę psa i zostanę. I ona tam będzie siedzieć do tej trzeciej rano. Ja chciałem powiedzieć: bądźcie jak pani Teresa – mówił Jakub Karyś, przewodniczący KOD.
Galę zwieńczyło uhonorowanie Człowieka Roku Grand ESG. Tytuł ten przyznało jury konkursu w pełnym, 40-osobowym składzie.
Nagrodę tę mogła otrzymać osoba – prezes, prezeska, członek, członkini zarządu firm biorących udział w konkursie – która wyznacza trendy, inspiruje dobrymi praktykami i traktuje ESG jako strategiczną szansę na budowanie przewag rynkowych.
Najpierw każdy i każda z jurorów mogli wskazać troje kandydatek i kandydatów do tytułu, a następnie, po przeprowadzeniu dyskusji, podczas niejawnego głosowania nad najwyżej ocenionymi kandydaturami, wybrano troje nominowanych: Zofię Dzik – prezes Instytutu Humanites, Annę Rulkiewicz – prezes Grupy Lux Med. oraz prof. Piotra Wachowiaka – rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
– To osoba, która od 18 lat prowadzi dużą grupę, która nie tylko nas leczy, ale która leczy też nasze miasta – mówiła Weronika Mirowska, ogłaszając zwyciężczynię. Człowiekiem Roku Grand ESG została Anna Rulkiewicz.
– Jestem bardzo wzruszona, ale też bardzo dumna. Widzieli państwo chwilę temu mój cudowny zespół. Nawet gdybym nie wiem jakie trendy wyznaczała, jak naszą grupę prowadziła, to bez wspaniałych ludzi, którzy to realizują, nie byłabym w stanie nic zrobić (…) Jesteśmy jedną z pierwszych firm, chyba największą, która podpisała 10-letnią umowę na zieloną energię, więc cała nasza infrastruktura jest zasilana zieloną energią, nasze wszystkie przychodnie są zmieniane tak, żeby były jak najbardziej ekologiczne. Wierzymy w to i to jest nasza misja, żeby czynić świat lepszym – mówiła laureatka.
– W czasach, kiedy niektóre firmy czy marki wycofują się z wartości ESG, które kiedyś niosły na sztandarach, powstaje pytanie, czy te firmy naprawdę w te wartości wierzyły. Więc to wielka odwaga zespołu Garden of Words oraz Fundacji Grand Press, że ten konkurs zorganizowały – podsumował swoje wystąpienie Prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Marcin Gaworski.
Pierwszą galę konkursu Grand ESG prowadził Wojciech S. Wocław.
KAPITUŁA KONKURSU GRAND ESG:
KATEGORIA: NAJLEPSZE WDROŻENIE ESG
Justyna Gościńska-Bociong, Justyna Górniak, Karolina Gromke, Ewelina Jabłońska-Gryżenia Dorota Jankowska-Tomkow, Urszula Jóźwiak, Janusz Kuczka, Lidia Kwiatkowska, Barbara Lisiewicz, Aleksandra Majda, Miłosz Marchlewicz, Magdalena Olborska, Mirella Panek-Owsiańska – przewodnicząca, dr Marta Potocka, dr hab. Bolesław Rok, Magdalena Rzeszotalska, Kinga Sowik, prof. SGH, dr hab. Ewelina Szczęch-Pietkiewicz, Renata Szredzińska, Mario Zamarripa
KATEGORIA: NAJLEPSZA KOMUNIKACJA WDROŻENIA ESG
Bartosz Bieszyński, Marcin Gaworski, Magdalena Kitlas, dr Magdalena Krukowska, Julian Krzyżanowski, dr Ewa Łabno-Falęcka, Karolina Łuczak, Agnieszka Maszewska – przewodnicząca, Iwona Michalczyk, Arkadiusz Mierzwa, Weronika Mirowska, Eliza Misiecka, Przemysław Mitraszewski, Adrianna Morze, Jan Mróz, Łukasz Niewola, Bartłomiej Rajchert, Małgorzata Rybak-Dowżyk, Izabela Tworzydło, Katarzyna Życińska
Nominacje w kategorii Najlepsze Wdrożenie ESG
• „#REGENERACJA – kampania na rzecz rolnictwa regeneracyjnego”
Sektor produkcji masowych dóbr konsumpcyjnych FMCG
Zgłaszający: Jędrzej Cichowlas “Cichowlas Polskie Warzywa”
Współzgłaszający: Catchers
• „Elektroniczny System Medycyny Szkolnej”
Sektor społeczny NGO
Zgłaszający: Fundacja Medicover
• „Emitel: działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej spółki i ochrony środowiska realizowane przez Integratora infrastruktury przyszłości”
Sektor technologiczny i telekomunikacyjny ICT
Zgłaszający: Emitel
• „Glovo x Bank Żywności SOS – technologia w walce z marnowaniem jedzenia”
Sektor technologiczny i telekomunikacyjny ICT
Zgłaszający: Glovo Polska
• „Green Media Product”
Sektor rozrywki, kultury, mediów i marketing
Zgłaszający: Ringier Axel Springer Polska
• „Innowacyjny model współpracy z KLIM – wsparcie rolnictwa regeneratywnego”
Sektor finansowy i ubezpieczeniowy
Zgłaszający: BNP Paribas Bank Polska
• „Nowa kotłownia biomasowa w fabryce VELUX w Gnieźnie”
Sektor budowlany
Zgłaszający: VELUX Polska
• „OBIEG – punkty ESG dla firm, wsparcie dla organizacji społecznych”
Sektor społeczny NGO
Zgłaszający: Fundacja BRDA
• „Obliczanie emisyjności produkcji za pomocą kalkulatora śladu węglowego w Papaya Films”
Sektor rozrywki, kultury, mediów i marketingu
Zgłaszający: Papaya Films
• „Obywatelska Kontrola Wyborów Komitetu Obrony Demokracji”
Sektor społeczny NGO
Zgłaszający: Komitet Obrony Demokracji
• „Otwórz Swoje Ż w Grupie Żywiec”
Sektor produkcji masowych dóbr konsumpcyjnych FMCG
Zgłaszający: Grupa Żywiec
• „Program Sprawny staż”
Sektor społeczny NGO
Zgłaszający: Fundacja Grupy ERGO Hestia na rzecz integracji zawodowej osób z niepełnosprawnościami Integralia
• „Sieć Pokoleń od T-Mobile: Cyfrowa integracja seniorów”
Sektor technologiczny i telekomunikacyjny ICT
Zgłaszający: T-Mobile Polska
Współzgłaszający: 24/7Communication
• „W kierunku ZERA”
Sektor produkcji masowych dóbr konsumpcyjnych FMCG
Zgłaszający: Carlsberg Polska
Nominacje w kategorii Najlepsza Komunikacja Wdrożeń ESG
• „#REGENERACJA – kampania na rzecz rolnictwa regeneracyjnego”
Sektor handlowy
Zgłaszający: Jędrzej Cichowlas “Cichowlas Polskie Warzywa”
Współzgłaszającv: Catchers
• „#rePETujemy – butelka PET na rzecz środowiska”
Sektor produkcji przemysłowej – lekkiej, innej niż FMCG oraz ciężkiej
Zgłaszający: „ALPLA” Opakowania z tworzyw sztucznych
Współzgłaszającv: Catchers
• „Kampania społeczna >>Dom zaczyna się od serca<<”
Sektor handlowy
Zgłaszający: PEPCO Poland
Współzgłaszający: Komunikacja Plus Group
• „Logistyka dla gospodarki obiegu zamkniętego”
Sektor logistyczny i transportowy
Zgłaszający: DB Schenker
Współzgłaszający: Komunikacja Plus Group
• „MAMY czas na zdrowie, czyli jak zmienić podejście pracujących mam do swojej choroby”
Sektor produkcji masowych dóbr konsumpcyjnych FMCG
Zgłaszający: Haleon Poland
Współzgłaszający: Weber Shandwick, 45PR, Fundacja Share The Care
• „Wybory bez picu – Obywatelska Kontrola Wyborów Komitetu Obrony Demokracji”
Sektor społeczny NGO
Zgłaszający: Komitet Obrony Demokracji
Współzgłaszający: Komunikacja Plus Group, Must Be Loud
• „Ptaszek Staszek ćwierka o ESG”
Sektor produkcji masowych dóbr konsumpcyjnych FMCG
Zgłaszający: Carlsberg Polska
• „Wear Your Story – druga edycja kampanii edukacyjnej >>Dbaj o Ubranie<<”
Sektor handlowy
Zgłaszający: LPP
Współzgłaszający: Lighthouse
• „Zdrowe Miasta”
Sektor medyczny i farmaceutyczny
Zgłaszający: Grupa Lux Med
***
Organizator: Fundacja Grand Press
Patronat honorowy: JM Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Polska Prezydencja w Radzie EU
Mecenas konferencji: ORLEN
Partnerzy konferencji: PepsiCo, Philip Morris Polska, Bank BNP Paribas, LPP, Ergo Hestia, Garden of Words Group, PRCN, Ringier Axel Springer Polska, Strefa Biznesu
Patroni instytucjonalni: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Stowarzyszenie Agencji Public Relations, Związek Firm Public Relations
Patroni medialni: Polskie Radio, Polska Agencja Prasowa, „Tygodnik Powszechny”, „Forbes”, Ngo.pl, PRoto, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, ESG Trends, oesg.pl, RaportCSR.pl, Esg.pl
Partnerzy konferencji i gali: Pałac Mała Wieś x Batida, Studio Cocosound, Czysta Odwaga.
Więcej informacji na Grandesg.pl