Nowy rozdział w transporcie kolejowym – globalna rewolucja na torach

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Fot. Pexels

Polskie kolejnictwo przechodzi prawdziwą rewolucję. Nowe połączenia z portami bałtyckimi, miliony inwestowane w modernizację infrastruktury oraz niespotykane dotąd prędkości pociągów sprawiają, że podróż pociągami wkracza na zupełnie nowy tor rozwoju. W ten postęp wlicza się nie tylko kwestia zwiększonej wygody pasażerów, ale również kluczowe elementy takie jak innowacja gospodarki, mniejsze zanieczyszczanie powietrza oraz prognoza zrównoważonego transportu przyszłości.

Wszystko wskazuje na to, że pociągi wracają na szczyt podium środków transportu w jeszcze szybszym, bardziej ekologicznym i nowocześniejszym wydaniu niż kiedykolwiek wcześniej.

Rewolucja na torach

Pociągi to nie tylko wspomnienie sprzed wieków, które kojarzy się z brudem, ciężarem i hałasem – to środek transportu, który we współczesnych czasach wraca na szczyt. Kolejnictwo na świecie przechodzi renesans – od lokalnych projektów zauważalnych w codziennym doświadczeniu podróżowania, po światowy postęp kolei, wprowadzający pozytywne zmiany w wielu sektorach infrastrukturalno-gospodarczych.

Już dziś słyszy się o rekordowych ilościach pasażerów podróżujących pociągami oraz o wielkich inwestycjach wkładanych w rozbudowę sieci kolejowych, unowocześnianie składów pociągów i rozwijanie nowych technologii, które to wszystko dostosowują na miarę wygody i innowacyjności dzisiejszych czasów. Przyszłość kolejnictwa to nie tylko szybkie pociągi pasażerskie, ale także rozwój przewozów towarowych, jak również modernizacja otaczającej je infrastruktury.

Wielki postęp – jak pociągi zmieniają Polskę

Modernizacja linii kolejowych jest jednoznaczna z krótszym czasem podróży. Aby zapewnić pasażerom szybszą komunikację, Polskie Linie Kolejowe na początku 2024 roku podniosły prędkość na aż 1600 kilometrach linii kolejowych. To przykładowa innowacja na krajowych torach. W planach są również takie projekty jak Rail Baltica, Zintegrowana Sieć Kolejowa czy komponent kolejowy Centralnego Portu Krajowego (CPK).

Wdrożenie każdego z tych rozwiązań ma na celu tworzenie wspólnej sieci kolejowej, która nie tylko połączy CPK z każdym zakątkiem kraju pociągami osiągającymi nawet do 250km/h, ale przede wszystkim połączy Polskę z krajami bałtyckimi, dzięki czemu będziemy kluczowym węzłem logistycznym w regionie. Dodatkowo, umożliwi to szybkie, parogodzinne połączenia z otaczającymi Polskę stolicami, co znacznie zmniejszy czas podróży i zwiększy komfort pasażerów.

Ekologia na szynach

Pociągi pod wieloma względami prześcigają inne środki transportu, zwłaszcza w kwestii ekologii i zrównoważonego transportu. Kolej emituje mniej dwutlenku węgla na pasażera niż samoloty czy samochody. Co więcej, rosnąca obecność pociągów i ciągła rozbudowa linii docierających do portów wpływa na zmniejszenie zapotrzebowania TIR-ów na drogach. Te bowiem, pomimo stanowienia zaledwie 2% pojazdów w Europie, odpowiadają za ponad ¼ emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu.

Elektryfikacja i rozwój infrastruktury kolejowej zmniejszają szkodliwe emisje i odciążają zatłoczone drogi. Kolej jest fundamentalnym elementem europejskiej strategii klimatycznej, na której opiera się transformacja ekologiczna europejskiego transportu.

Rewolucja technologiczna w transporcie kolejowym

Rewolucja w transporcie kolejowym to nie tylko nowoczesne pociągi czy szybsze połączenia. To również wprowadzenie przełomowej technologii i logistyki, które zmieniają sposób w jaki zarządzamy ruchem, zasilamy pojazdy i planujemy dalsze kroki naprzód.

Jednym z większych postępów jest europejski system sterowania ruchem kolejowym – ERTMS – który zwiększa przepustowość i bezpieczeństwo na szynach. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest większa przepustowość torów oznaczająca zwiększoną częstotliwość jazdy pociągów. System ten również poprawia bezpieczeństwo, umożliwiając lepsze monitorowanie ruchu pociągów i zapobiegania potencjalnym kolizjom.

Innym zwrotem w kolejnictwie jest stosowanie nowoczesnych technologii w projektowaniu pociągów. Mając na misji odejście od tradycyjnego modelu pociągu zasilanego paliwami kopalnymi, w wielu europejskich krajach budowane są pociągi zasilane wodorem, które stanowią alternatywę dla pociągów elektrycznych i spalinowych. Pociągi na wodór mają dużą zaletę ekologiczną, ponieważ tym co emitują jest jedynie para wodna, która nie zanieczyszcza środowiska. Tego typu projekty przeżywają swój rozwój we Francji i Niemczech, które stały się pionierami w kwestii testowania i wdrażania takich pociągów.

Poza kolejami wodorowymi, trwa również produkcja pociągów hybrydowych, które mogą korzystać z dwóch rodzajów napędu – elektrycznego i spalinowego w przypadku braku trakcji elektrycznej, co pozwala na elastyczne korzystanie z różnych źródeł energii w zależności od poziomu zaawansowania infrastruktury dostępnej w danym regionie.

Krok ku zrównoważonemu rozwojowi

Rewolucja w kolejnictwie to nie tylko szybkie pociągi, ale także nowoczesne technologie, ekologia i zrównoważony rozwój. Dzięki inwestycjom, innowacjom i zaawansowanym rozwiązaniom infrastrukturalnym, kolej staje się filarem przyszłości transportu, który nie tylko łączy miasta, ale także zmienia oblicze całej gospodarki. Pociągi wracają na tor, a my wkraczamy w nową erę mobilności.