Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy – faza studium wykonalności

Fot. Gaz-System

Rozpoczęła się faza studium wykonalności Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego (NBHC). Podjęli się jej Europejscy Operatorzy Systemów Przesyłowych Gazu (OSP) z Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Niemiec.

Jak poinformowała polska spółka Gaz-System, po finalizacji wstępnego studium wykonalności w 2024 r., sześciu operatorów systemów przesyłowych rozpoczyna prace nad studiami wykonalności projektu na poziomie krajowym.

Studia te będą koncentrować się na kluczowych aspektach, w tym na przebiegu trasy gazociągu, planowaniu lokalizacji tłoczni, analizie finansowej i ekonomicznej, kwestiach związanych z pozwoleniami środowiskowymi oraz bezpieczeństwem, a także na kwestiach dotyczących harmonogramu realizacji projektu. Prace potrwają do połowy 2026 r.

Na początku 2025 r. wspólna analiza biznesowa projektu

Na podstawie wyników krajowych studiów wykonalności operatorzy przeprowadzą również studia transgraniczne, które będą podstawą do dalszego rozwoju projektu. Analizy transgraniczne obejmą:

  • opracowanie wspólnej definicji technicznej projektu,
  • jego analizę od strony komercyjnej,
  • kwestię zaangażowania odbiorców i interesariuszy.

Zakończenie analiz transgranicznych planowane jest na koniec 2026 r.

Przed rozpoczęciem studiów wykonalności operatorzy systemów przesyłowych przeprowadzą na początku 2025 r. wspólną analizę biznesową projektu. Będzie ona miała na celu przeanalizowanie wstępnego podejścia do możliwej formuły transgranicznej alokacji kosztów, a także wypracowanie modelu biznesowego i taryfowego, które zapewnią finansową opłacalność projektu dla wszystkich zaangażowanych operatorów przesyłowych.

Zielony wodór i dekarbonizacja

Szczegółowe analizy i badania stanowią fundamenty dla budowy NBHC jako bezpiecznego, niezawodnego i opłacalnego rurociągu służącego do transportu wodoru odnawialnego, który będzie połączony z przyszłą europejską siecią przesyłową wodoru w Europie Środkowej.

– Projekt Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego ma dla nas kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala połączyć możliwości produkcyjne zielonego wodoru z potrzebami konsumpcyjnymi w kilku krajach, gdzie przemysł może potrzebować go w procesie dekarbonizacji. Przykładowo w Polsce wesprze efektywne planowanie krajowych sieci przesyłowych wodoru oraz lokalizacji przyszłych międzynarodowych połączeń wodorowych – powiedział Sławomir Hinc, prezes Gaz-System.

Równoważenie systemu energetycznego

Projekt NBHC jest ważnym elementem przejścia Europy na zrównoważony i zdekarbonizowany system energetyczny, wspierający unijne cele klimatyczne i wzmacniający regionalną współpracę energetyczną. NBHC znacząco wesprze cele Unii Europejskiej w zakresie dekarbonizacji poprzez integrację branży odnawialnego wodoru w sześciu państwach członkowskich.

Do 2050 roku Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy pozwoli zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 37 milionów ton ekwiwalentu CO2 rocznie. Zwiększy on także bezpieczeństwo energetyczne i wpłynie na zwiększenie zróżnicowania źródeł dostaw w regionie i w całej Europie, łącząc lokalną produkcję wodoru odnawialnego z istniejącymi i nowymi centrami popytu, a także przyczyni się do dekarbonizacji sektorów, w których trudno jest obniżyć emisje.

W kwietniu 2024 r. Komisja Europejska przyznała NBHC status projektu będącego przedmiotem wspólnego zainteresowania (Project of Common Interest – PCI) w ramach „Planu połączeń międzysystemowych na rynku energii państw bałtyckich w zakresie wodoru” (BEMIP Hydrogen). W październiku 2024 r. operatorzy systemów przesyłowych złożyli wnioski o dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), a wyniki tego postępowania spodziewane są w 1. kwartale 2025 r.

NBHC to wspólny projekt 6. europejskich operatorów systemów przesyłowych:
  • Gasgrid vetyverkot Oy z Finlandii,
  • Elering z Estonii,
  • Conexus Baltic Grid z Łotwy,
  • Amber Grid z Litwy,
  • Gaz-System z Polski
  • Ontras z Niemiec.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć w zakładce Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy.
To też może Cię zainteresować:

Zielone paliwa. Czas na wielkie zmiany w UE? Polsko-duński okrągły stół