Farmacja jest Kobietą – kampania edukacyjna

Wystartowała kampania edukacyjna, której głównym celem jest pokazanie aktualnej roli polskich farmaceutek, stanowiących ponad 80% wszystkich farmaceutów.  Organizator i inicjator kampanii – firma farmaceutyczna Nutropharma, dbająca od ponad 30 lat o zdrowie kobiet – poprzez swoją kampanię pragnie wesprzeć dbające o zdrowie innych kobiety-farmaceutki w ich nowej codzienności, a tym samym przypomnieć jak w ostatnich latach zmieniła się opieka farmaceutyczna i jak duży potencjał drzemie w zawodzie farmaceutki, m.in. dzięki zmianom wprowadzonym poprzez pandemię COVID-19 oraz zmianę ustawy o zawodzie farmaceuty.

 

Wejście w życie ustawy o zawodzie farmaceuty sprawiło, że wykonujący ten zawód zyskują sporo nowych uprawnień, pozwalających dbać o zdrowie Polaków w jeszcze bardziej odpowiedzialny sposób. Ponieważ jednak wielu nadal nie wie, z czym konkretnie wiążą się te zmiany – zaistniała potrzeba poinformowania społeczeństwa, jakie usługi mogą być obecnie realizowane w aptekach. Jednocześnie okazało się, że dla kobiet farmaceutek, które stanowią 83% osób z tytułem magistra farmacji, największą zaletą i jednocześnie motywacją wynikającymi z nowej ustawy jest odpowiedzialność za drugiego człowieka. W Międzynarodowy Dzień Farmaceuty, wypadający 14 maja, wystartowała kampania edukacyjna „Farmacja jest kobietą”, która ma przybliżyć temat nowych uprawnień, jakie posiadają farmaceuci, oraz zwrócić uwagę na ich zwiększoną rolę w możliwości wsparcia zdrowia społeczeństwa.

Farmaceuci cieszą się bardzo wysokim zaufaniem społecznym, a farmakoterapia to podstawowy element leczenia wielu chorób. Według danych z raportu Ministerstwa Zdrowia „Opieka Farmaceutyczna”, w 2019 r. 90,4% Polaków deklarowało, że ufa farmaceucie. Biorąc dodatkowo pod uwagę konsekwencje okresu pandemicznego, rola aptekarzy musiała ewoluować. Dzięki ustawie o zawodzie farmaceuty wprowadzono szereg nowych usług, takich jak m.in.: przegląd lekowy (obecnie na etapie pilotażu usługi), wykonywanie prostych badań diagnostycznych (na etapie dyskusji proceduralnych), holistycznie rozumianą opiekę farmaceutyczną, możliwość wykonywania szczepień przeciwko COVID-19 i grypie. Mimo że część tych uprawnień jest jeszcze na etapie wdrażania, Polacy powinni mieć wiedzę na ich temat, by mogły służyć jako narzędzie realnego wsparcia społeczeństwa.

 Zmiany w polskim systemie opieki zdrowotnej były inspiracją do przyjrzenia się sprawie z punktu widzenia farmaceutów, w związku z czym powstała kampania „Farmacja jest kobietą”.

Kanwą do stworzenia kampanii było przeprowadzone na zlecenie Nutropharma badanie, w ramach którego sprawdzono jak pandemia wpłynęła na różne obszary życia farmaceutek, zarówno zawodowe, jak i zdrowotne. Badanie i stworzony na jego bazie raport „Farmaceuci w pandemii” wykazał, że choć pandemia i zwiększona liczba pracy i odpowiedzialności odcisnęła duże piętno na codziennym życiu i zdrowiu farmaceutek, to właśnie te zwiększone zmianami COVIDowymi i nową ustawą o zawodzie farmaceuty uprawnienia stanowią dla nich największą motywację do pracy.

„Przez wiele lat praca farmaceutów – reprezentowanych w większości przez kobiety – była niedoceniana. Czas pandemii, rozszerzenie uprawnień farmaceutycznych pokazało jednak, jak wielka jest moc, zaangażowanie i pomoc farmaceutów we wspieraniu zdrowia innych. Nowe uprawnienia zwiększają potencjał farmaceutów, systematyzują ich pomoc i co wykazało przeprowadzone przez  nas badanie jest dla nich największą motywacją do pracy. Mimo, że wciąż wielu Polaków nie wie, w jak wielu obszarach zdrowia farmaceutki mogą im pomóc. Realizując kampanię Farmacja jest Kobietą chcielibyśmy zwrócić uwagę jak wielka jest moc polskich farmaceutek, jak wielka jest moc kobiet tworzących farmację; podziękować za trud jaki wnoszą w rozwój polskiej farmacji i opieki farmaceutycznej. Poprzez zwiększenie świadomości społeczeństwa nt. aktualnie obowiązujących uprawnień farmaceutycznych chcielibyśmy przyczynić się także do większego wykorzystania potencjału, jaki drzemie w polskich farmaceutkach. Chcielibyśmy również sprawić, aby farmaceutki czuły się bardziej docenione i zauważone, a pacjenci w pełni i bardziej świadomie korzystali z ich wiedzy, doświadczenia i pomocy– powiedziała dr n.med. Ewa Wietrak, farmaceutka, inicjatorka kampanii i Prezes Zarządu Nutropharma.