Z badania przeprowadzonego na zlecenie EY Polska przez Kantar Public wśród osób w wieku 10-17 lat wynika, że 34 proc. nastolatków surfuje w sieci co najmniej 4 godziny dziennie w dni powszednie. W weekendy odsetek ten wzrasta do 60 procent. Młodzież nie zawsze przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Co czwarty ankietowany otworzył plik z nieznanego źródła lub kliknął w link wysłany od nieznajomego użytkownika, a do rozmowy z osobami poznanymi jedynie w sieci przyznało się aż 48 proc. nastolatków.
Cyberprzestępcy korzystają z metod inżynierii społecznej, czyli manipulacji użytkownikami, by wyłudzić informacje, pieniądze lub skłonić do określonego działania. Do najczęstszych cyberataków należą m.in.: scamy, phishingi czy malvertising:
- Scamy, czyli wyłudzenia pieniędzy
- Phishing polegający na tym, że użytkownik ma kliknąć w link, który tak naprawdę jest wirusem lub oprogramowaniem szpiegującym (śledzącym to, co użytkownik robi za pomocą smartfonu). Natomiast vishing to próba wyłudzenia informacji podczas rozmowy telefonicznej.
- Malvertising – fałszywe reklamy darmowych aplikacji, które okazują się być wirusem
Cyberzagrożenia to nie tylko cyberataki. To także nielegalne lub szkodliwe treści oraz cyberprzemoc. EY pokazuje sposoby walki z tym zjawiskiem i możliwe działania prawne. Porusza też problemy dotyczące dezinformacji, w tym m.in. tzw. deep fake.
Eksperci EY tłumaczą, na czym powinna polegać kontrola rodzicielska. Rola rodziców i opiekunów w zapewnianiu dzieciom bezpieczeństwa w sieci jest kluczowa i to właśnie do nich adresowane są materiały edukacyjne.
Eksperci podkreślają, że rodzice muszą rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o zaletach oraz wadach sieci. Oczywiście mogą skorzystać z takich rozwiązań jak ograniczenia w czasie spędzanym w cyfrowym świecie lub zastosować programy do kontroli rodzicielskiej, jednak dużo ważniejsza jest dyskusja, wspólne uczenie się i uświadamianie zagrożeń, które są nieodłącznym elementem korzystania z Internetu.
Jak podkreślamy w udostępnionych materiałach – cyberprzestępcy stale wprowadzają nowe sposoby m.in. wyłudzania pieniędzy czy danych, dlatego tak ważne jest aktualizowanie wiedzy rodziców, którzy przekazują ją dzieciom. Zdajemy sobie sprawę, że trudno jest dotrzymać kroku cyberprzestępcom, ale ochrona dzieci przed niebezpieczeństwami jest najważniejszym zadaniem rodziców i opiekunów. Mamy nadzieję, że nasze materiały to ułatwią – podsumowują eksperci EY.
Gdzie szukać pomocy?
- Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży to 116 111
lub 800 12 12 12, czynny codziennie, 24 godziny na dobę. - Strona internetowa: 116111.pl – wystarczy się zarejestrować
i skontaktować z konsultantami mającymi dyżur online. - Telefon dla rodziców, nauczycieli oraz opiekunów
to 800 100 100, czynny w dni powszednie w godzinach
12:00 – 15:00. Strona internetowa: 800100100.pl