Continental systematycznie zwiększa udział zrównoważonych materiałów w produkcji opon. W 2025 roku firma spodziewa się wzrostu ich udziału do niemal 30%, a do końca dekady planuje przekroczyć próg 40%. To efekt intensywnych prac nad innowacjami materiałowymi, cyfryzacją procesów oraz współpracy z certyfikowanymi dostawcami.
Wzrost udziału zrównoważonych surowców
W 2024 roku średni udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w oponach Continental wynosił 26%. W bieżącym roku firma spodziewa się wzrostu o 2–3 punkty procentowe. Oznacza to konsekwentny postęp na drodze do realizacji długofalowego celu: osiągnięcia poziomu ponad 40% do 2030 roku.
Do wzrostu tego przyczyniają się między innymi: kauczuk syntetyczny pozyskiwany z odnawialnych źródeł, poliester z recyklingu PET, przetworzona stal oraz innowacyjne wypełniacze, takie jak krzemionka z popiołu łuski ryżowej.
– Systematycznie zwiększamy udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w naszym portfolio surowców. W ciągu pięciu lat zamierzamy przekroczyć próg 40%. Aby osiągnąć zrównoważoną mobilność, nieustannie poszukujemy materiałów jeszcze bardziej przyjaznych dla środowiska – podkreśla Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires.
Bilans masy – gwarancja identyfikowalności
Ważnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju Continental jest wdrożenie systemu bilansu masy. Dzięki temu podejściu firma może włączać surowce odnawialne i pochodzące z recyklingu do istniejących procesów produkcyjnych, zachowując ich pełną identyfikowalność.
Bilans masy pozwala mieszać certyfikowane i niecertyfikowane materiały w łańcuchu wartości, a ich ewidencję prowadzić oddzielnie za pomocą dokumentacji księgowej. Taka metodologia umożliwia sprawne zarządzanie materiałami w skali globalnej i wspiera transformację branży oponiarskiej.
Continental posiada certyfikację ISCC PLUS dla stosowania systemu bilansu masy. Dotyczy ona m.in. kauczuku syntetycznego i sadzy wytwarzanej z surowców biologicznych. Zakłady produkcyjne w Lousado, Hefei, Puchov i Korbach otrzymały już odpowiednie certyfikaty zrównoważonego rozwoju.
Odpowiedzialne źródła i innowacyjne technologie
Continental stawia na odpowiedzialne pozyskiwanie kluczowych surowców, w tym naturalnego kauczuku. Firma prowadzi liczne działania na rzecz jego zrównoważonej uprawy: od lokalnych inicjatyw i cyfryzacji procesów po mapowanie ryzyka w łańcuchu dostaw.
W produkcji opon stosowane są także przetworzone butelki PET, wykorzystywane dzięki opatentowanej technologii ContiRe.Tex, która eliminuje konieczność chemicznej obróbki pośredniej. Od 2022 roku ten materiał jest używany w komercyjnej produkcji, zapewniając wysoką stabilność i trwałość opon.
Z kolei stal wykorzystywana w rdzeniach i karkasach pochodzi z recyklingu złomu. Również krzemionka – odpowiadająca m.in. za przyczepność i niski opór toczenia – produkowana jest nie tylko z piasku, ale także z popiołu z łusek ryżowych, będącego produktem ubocznym rolnictwa.
Ekologiczne alternatywy dla tradycyjnych składników
W ramach ekologicznych innowacji Continental od 2019 roku stosuje powłokę tekstylną COKOON, która zastępuje toksyczne substancje, takie jak formaldehyd i rezorcyna. Umożliwia to trwałe łączenie tekstyliów i gumy bez szkody dla środowiska.
Również dodatki stosowane podczas wulkanizacji opony – zabezpieczające przed utlenianiem i wysoką temperaturą. Są systematycznie zastępowane bardziej zrównoważonymi odpowiednikami, bazującymi na odnawialnych źródłach lub surowcach z recyklingu.
Badania i testy napędzają zmiany
Firma nieustannie rozwija ofertę innowacyjnych materiałów, które po przejściu rygorystycznych testów trafiają do produkcji seryjnej. Kluczowe jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i wydajności – bez kompromisów.
– Opracowaliśmy kompleksową ofertę bardziej zrównoważonych materiałów i stale wdrażamy je do naszych produktów. Dzięki temu nie rezygnujemy ani z bezpieczeństwa, ani z osiągów. Nasza strategia pozwala nam sukcesywnie zbliżać się do długoterminowych celów zrównoważonego rozwoju – dodaje Jorge Almeida.
Źródło: Continental