Pierwszy cywilny śmigłowiec w pełni certyfikowany do lotów IFR (na podstawie wskazań przyrządów) trafi od Leonardo do Life Link III – amerykańskiej firmy specjalizującej się w usługach ratownictwa i transportu medycznego.
COVID-19 uderzył w lotnictwo, powodując odwołanie przez niektórych przewoźników rejsów pasażerskich przekraczających 90 proc. całej siatki połączeń. Jednocześnie stan pandemii przyniósł zwiększone zapotrzebowanie na loty towarowe oraz specjalistyczne, w tym na usługi transportu medycznego dla chorych dotkniętych silnie zakaźnym wirusem SARS-CoV-2.
Korzystając z floty maszyn fabrycznych, wykorzystywanych zwykle do testów, koncern Leonardo wypełnił swoje zobowiązania wobec włoskiego społeczeństwa użyczając załogi oraz statki powietrzne (wśród nich śmigłowce AW139 i AW189) do wykonywania zadań transportowych w podwyższonym rygorze sanitarnym w czasie pandemii koronawirusa, zdobywając przy tym szereg cennych doświadczeń w misjach w środowisku faktycznego kryzysu.
Na podstawie zdobytych doświadczeń, dla maszyn AW139, AW169 oraz HH-101 (wersja AW101 wykorzystywana m.in. przez Włoskie Siły Powietrzne) stworzono specjalistyczne systemy izolacji biologicznej, umożliwiające transport chorych na koronawirusa bez narażania załogi śmigłowca na zakażenie. Rozwiązanie to zostało wielokrotnie sprawdzone w praktyce przez służby we Włoszech – w kraju najmocniej w Europie dotkniętego aktualnym kryzysem epidemiologicznym.
Podczas gdy większość linii lotniczych i operatorów samolotów pasażerskich rezygnuje z zamówień lub odkłada odbiory w czasie, Life Link III postanowił włączyć do swojej floty nowy, już 11. śmigłowiec AW119. Najnowszy nabytek, spodziewany przez firmę w trzecim kwartale 2021 r., przeznaczony jest do realizacji zadań nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, dzięki wyborowi wariantu posiadającego pełną certyfikację FAA (Federal Aviation Administration – amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa) do lotów na zasadach IFR (Instrument Flight Rules – lot według wskazań przyrządów, bez widoczności lub z ograniczoną widocznością), co podnosi pewność wykonania powierzonego zadania i niezawodność usług firmy – kluczowych czynników w przypadku zadań ratownictwa oraz transportu medycznego.
AW119 to pierwsza na świecie jednosilnikowa maszyna w pełni certyfikowana do lotów IFR przez FAA. Dotychczas sprzedano 350 egzemplarzy śmigłowca 130 klientom w 40 krajach. Szeroki wybór dostępnych konfiguracji umożliwia realizację zadań z zakresu ratownictwa medycznego, transportu ładunkow, gaszenia pożarów, pilnowania bezpieczeństwa publicznego oraz transportu pasażerów, a także przeprowadzania szkoleń. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wybrała śmigłowiec do celów szkolenia następnych pokoleń amerykańskich lotników morskich. Flota AW119 należących do firmy Life Link III wylatała dotychczas ponad 21 tys. godzin.
Ksawery Długoszewski