Agata Koppa, Carlsberg Polska: ESG jest dla nas integralną częścią strategii biznesowej, a nie eko-dodatkiem

Ilustr.. Carlsberg

Strategia ESG pozwala nam odpowiedzieć na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu, ograniczenie zasobów naturalnych, rosnące oczekiwania społeczne czy regulacyjne – mówi w wywiadzie dla RaportCSR.pl Agata Koppa, Dyrektorka ESG Carlsberg Polska.

RaportCSR.pl.:Jak istotną rolę odgrywa ESG w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa Carlsberg Polska?

Dyrektorka Agata Koppa. Fot. Carlsberg Polska

Agata Koppa: W Carlsberg Polska agenda ESG jest integralną częścią strategii biznesowej. Realizacja działań z tego zakresu jest nie tylko naszym zobowiązaniem wpisanym np. w roczne cele, ale też kluczowym czynnikiem, który wpływa na długoterminową wartość przedsiębiorstwa.

Strategia ESG pozwala nam odpowiedzieć na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu, ograniczenie zasobów naturalnych, rosnące oczekiwania społeczne czy regulacyjne. Dzięki jej konsekwentnej realizacji osiągamy mierzalne efekty, takie jak redukcja emisji dwutlenku węgla, zmniejszanie zużycia wody czy promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, co bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie reputacji firmy, lojalności partnerów biznesowych oraz wybory konsumenckie.

Które działania mogą być przykładami fundamentów polityki zrównoważonego rozwoju Carlsberg Polska?

Fundamentami naszej polityki zrównoważonego rozwoju są działania zdefiniowane w programie „sześciu zer”, który opiera się na sześciu celach: zero śladu węglowego, zero śladu rolniczego, zero odpadów opakowaniowych, zero marnowania wody, zero nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz zero wypadków. Strategia jest tożsama dla wszystkich rynków należących do Grupy Carlsberg – wszyscy gramy do „jednej bramki”. Naszym zadaniem jest osiągnięcie konkretnych rezultatów do 2040 roku.

Równolegle do osiągania celów ważny jest styl, w jakim to robimy, czyli kultura organizacyjna. Nasza – Growth Culture – oparta jest na wewnętrznej pasji do zmiany, innowacyjności, ciągłej chęci wzrostu, współpracy, pozytywnej energii i empatii, bliskości z klientem i szybkim, skutecznym działaniu.

Jak istotną sprawą jest dla firmy zrównoważony łańcuch wartości? Czy ma szczególne cechy wyróżniające na tle innych firm albo branż?

Jesteśmy ważnym ogniwem tego łańcucha. Nasze decyzje i działania wpływają nie tylko na nasze wyniki, ale i wyniki naszych klientów, na przykład na ich ślad węglowy. Zrównoważony łańcuch wartości obejmuje cały proces produkcji – od pozyskania surowców i opakowań, przez warzenie, rozlew, pakowanie, aż po dystrybucję piwa.

Tworząc agendę ESG zbadaliśmy np. co w naszym łańcuchu wartości, generuje najwięcej CO2. I okazało się, że nie jest to wcale warzenie piwa. 46% pochodzi z produkcji i utylizacji opakowań, a 24% z upraw i przetwarzania surowców, głównie jęczmienia browarnianego. To pokazało jak szeroko musimy myśleć i działać, chcąc osiągać realną zmianę. W konsekwencji, dziś jesteśmy zaangażowani w rozwój rolnictwa regeneratywnego, wdrażamy dużo projektów oszczędności zużycia surowców w opakowaniach, stawiamy na butelki wielokrotnego użytku.

Ponadto konsekwentnie wdrażamy pomysły pracowników umożliwiające ograniczenie zużycia wody, co doprowadziło nas do pozycji lidera branży w efektywności wodnej. W 2024 roku osiągnęliśmy rekordowo niski wyniki 2,53 hl wody na 1 hl gotowego produktu.

Jak Carlsberg Polska buduje poczucie lojalności i dobrostanu pracowników?

Podstawowym składnikiem piwa jest człowiek, o czym fantastycznie odpowiada film dokumentalny, który powstał z okazji jubileuszu 180-lecia Browaru Okocim – do obejrzenia na You Tube – polecam. Dlatego w centrum naszego zainteresowania są pracownicy i kultura pracy, o której już wspomniałam. Działamy interdyscyplinarnie, w poszanowania dla naszej różnorodności, jesteśmy innowacyjni i ciągle chcemy się rozwijać, czy to w przestrzeni zawodowej czy prywatnej.

W Carlsberg Polska dużo uwagi poświęcamy poszukiwaniu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Realizujemy „Kurs na dobrostan”, który obejmuje wsparcie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dostęp do platform wsparciowo-edukacyjnych.

Budujemy pomosty między pokoleniami poprzez projekt „Wywarzone Duety”. Dodatkowo, mamy elastyczne systemy benefitów, wspieramy inicjatywy sportowe, co sumarycznie pozytywnie wpływa na zaangażowanie oraz samopoczucie naszych pracowników.

Na co warto zwracać uwagę, aby działania ESG faktycznie przynosiły zysk?

Kluczem jest traktowanie działań ESG jako integralnej części strategii biznesowej, a nie wyłącznie jako dodatkowego obowiązku. CRS to nie są tylko eko-pikniki i eko-dodatki. Ważne jest określenie jasnych mierzalnych celów i monitorowanie ich realizacji. Przydaje się jasne komunikowanie skali oszczędności. Za wieloma inicjatywami odzysku ciepła czy elektryfikacji ciepła stoją realne korzyści finansowe. Nasze inicjatywy redukcji emisji dwutlenku węgla oraz odzysku wody są biznesowymi inwestycjami, które przynoszą konkretne oszczędności przez obniżenie zużycia surowców oraz energii.

Warto także integrować agendę ESG w procesy decyzyjne na wszystkich poziomach organizacji, łączyć cele odpowiedzialnościowe z celami rocznymi pracowników, promować innowacje oraz współpracować z partnerami biznesowymi, którzy podzielają nasze wartości, co dodatkowo wzmacnia efektywność ekonomiczną realizowanych inicjatyw.

Co należałoby zmienić w sferze legislacji, aby realizacja ESG i raportowanie stały się mniej biurokratyczne?

Aby zmniejszyć biurokrację związaną z raportowaniem ESG, kluczowe byłoby uproszczenie i ujednolicenie wymagań raportowania, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. Obecnie firmy muszą często spełniać różne wymogi w różnych jurysdykcjach, co powoduje znaczące obciążenia administracyjne.

Ujednolicenie standardów raportowania oraz stworzenie jednolitej platformy do raportowania, która byłaby obowiązująca w całej UE, znacznie uprościłoby proces oraz pozwoliło firmom skupić się na merytorycznym wdrażaniu celów ESG zamiast na aspektach czysto formalnych. Dziś na przykład nasze wyniki śladu węglowego raportujemy dla różnych klientów w różnych narzędziach, które oni wykorzystują. Dobrze by było mieć jedną źródłową bazę wiedzy, z której każdy by mógł pobrać dane.

Na ile zmiany klimatu i susza stanowią duże wyzwanie dla procesu produkcyjnego w Carlsberg Polska?

Zmiany klimatu, a zwłaszcza coraz częściej występujące okresy suszy, to duże wyzwanie dla produkcji napojowej. Woda jest podstawowym składnikiem piwa oraz kluczowym elementem procesów produkcyjnych od chłodzenia tanków, po mycie instalacji, butelek zwrotnych czy opakowań przed rozlewem. Już teraz wprowadzamy rozwiązania ograniczające jej zużycie, takie jak odzysk wody technologicznej oraz optymalizacja procesów produkcyjnych.

Jako lider branży w efektywności wodnej nieustannie inwestujemy w technologie ograniczające nasz ślad wodny. Jednak postępujące zmiany klimatu wymagają coraz bardziej skomplikowanych, droższych i trudniejszych inwestycji, aby zagwarantować ciągłość produkcji.

Rozmawiał Bogusław Mazur