Wyloguj się do życia… a robi się to TAK!

Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych – FIRST wrzuciła do Internetu dwa nowe filmy na zakończenie kampanii społecznej „Wyloguj się do życia… a robi się to TAK!”. W obu klipach zobaczymy co laureaci konkursu na najlepsze start-upy wyczarowali w swoich miastach, promując w ramach akcji hasło kampanii – Internet jest OK, ale czasem warto się wylogować. Nowe filmy i konkurs to tylko część trwającej od października 2014 kampanii finansowanej przez ministra zdrowia w ramach Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
Nagranie tych filmów było dodatkowym wyróżnieniem dla dwóch szkół, które wygrały konkurs zorganizowany przez FIRST na najlepszy pomysł promujący aktywność poza Internetem. Były to: V LO im. Marii Skłodowskiej – Curie z Lublina i Gimnazjum z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Obrowie. Na zrealizowanie swoich projektów każda placówka otrzymała po 12,5 tys. złotych.

Nie zapomnę do końca życia
Licealiści z Lublina zaproponowali festiwal hip-hopowy “Get in Action”. W ciągu trwającej miesiąc imprezy zaprezentowali wszystkie elementy, które składają się na tę kulturę jak: graffiti, rap, freestyle, street dance, beatbox, skateboard, street jam.
Celem projektu było zwrócenie uwagi na problemy współczesnej komunikacji społecznej: izolacja i zamknięcie się młodzieży w wirtualnym świecie, brak kontaktu z rówieśnikami, trudności w komunikacji twarzą w twarz, brak umiejętności pracy i zabawy w grupie. Projekt miał służyć integracji młodzieży podczas wspólnej nauki i aktywności artystycznej: muzycznej, graficznej i tanecznej. Skierowany był do młodzieży gimnazjalnej i licealnej. W ciągu miesiąca odbyły się warsztaty, na których młodzi ludzie pokazali różne możliwości spędzania wolnego czasu z rówieśnikami w realu.

W filmie dokumentującym to wydarzenie, wypowiadają się twórcy festiwalu: – Ludzi, których poznałem, nie zapomnę do końca życia – przyznaje licealista z V LO w Lublinie. Miasto przez miesiąc żyło “Get in Action”, a na bieżąco młodzi ludzie informowali o tym na facebook.com/getinaction.VLO. Jak się bawili? – Emocje były niesamowite – mówili do kamery. Pokryli gigantycznym graffiti swój ogólniak.

Zumba z seniorami
Drugim finalistą zorganizowanego przez fundację konkursu, byli gimnazjaliści z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Obrowie. Nastolatkowie przygotowali miesięczną „Akademię międzypokoleniową”.

Pomysł polegał na zaangażowaniu seniorów w działania międzypokoleniowe, w którym obie strony mają korzyści. Starsi ludzie czują się potrzebni, a młodzi mogą korzystać z doświadczenia i mądrości seniorów. Okazało się, że projekt najlepiej oddawał klimat kampanii. Służył podtrzymaniu więzi społecznych i rodzinnych. „Akademia” polegała na zorganizowaniu pięciu różnych typów zajęć (wokalne, sportowe, taneczne, plastyczne, kulinarne), skierowanych do grup składających się z młodzieży oraz osób
z miejscowego Klubu Seniora. Mieli oni pokazać nastolatkom jak spędzali czas wolny, kiedy nie było komputerów i Internetu, jak budowali relacje międzyludzkie. A młodzież miała nauczyć ich, jak robić zdjęcia aparatem cyfrowym, kręcić filmy i jak je zamieścić w Internecie. Seniorzy mieli się dowiedzieć jakiej muzyki i jakich piosenek słuchają ich wnuki. Zaplanowali, że razem  będą śpiewać, tańczyć, malować, ćwiczyć, gotować.

– Dwie grupy, które rzadko spotykają się ze sobą w działaniu, będą współpracować – wyjaśniał Artur Affelt, dyrektor szkoły w Obrowie dla lokalnej gazety.

W Obrowie była więc zumba z seniorami, wspólne rajdy rowerowe i warsztaty kulinarne z robienia pierogów. O tym jest w najnowszym klipie, który nagrała fundacja. Seniorzy z nastolatkami wyżywali się na warsztatach plastycznych, tanecznych, wokalnych i na basenie. A wszystko po to, by pokazać młodym ludziom,  jak ciekawy jest świat poza siecią. Na bieżąco można ich było śledzić na facebook.com/amobrowo.

Debaty, filmy, sondy uliczne, relacje online… czyli podsumowanie kampanii
Nowe filmy, to tylko promil całej kampanii zorganizowanej przez FIRST. W ciągu dziewięciu miesięcy trwania kampanii:
– powstały dwa spoty z udziałem gwiazd– ambasadorów kampanii, które zainaugurowały akcję (sportowcy światowego formatu jak: Robert Lewandowski i Wojciech Szczęsny oraz raperzy Sokół, Ten Typ Mes, Stasiak, Pjus)
https://www.youtube.com/watch?v=YO3UN6gQeaA
https://www.youtube.com/watch?v=AMYE4IAjTa0
– zorganizowano konkurs dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na najlepszy projekt promujący równowagę między spędzaniem czasu w sieci, a realizowaniem pasji poza internetem
– odbyły się cztery debaty (Warszawa, Poznań, Gdynia, Lublin) transmitowane na żywo w Internecie, podczas których eksperci rozmawiali i dawali wskazówki jak radzić sobie z problemem nadmiernego korzystania z internetu
– zrealizowano warsztaty dla nauczycieli i pedagogów z różnych części Polski, na których dowiedzieli się jak rozmawiać z uczniami zagrożonymi uzależnieniem i ich rodzicami
– prowadzono profil kampanii na Facebooku, która ma już ponad 23 000 fanów www.facebook.com/Wyloguj
– stworzono specjalną stronę  www.wylogujsie.org, na której znajdują się wszystkie materiały kampanii

Jak podkreśla Tatiana Mindewicz-Puacz, prezes fundacji i organizatorka akcji,  kampania,  miała z jednej strony pokazać ryzyko, jakie niesie nadmierne i niekontrolowane korzystanie z sieci, a z drugiej  zachęcić młodych ludzi do szukania fajnych aktywności poza światem wirtualnym. I żeby umieli połączyć jedno z drugim w konstruktywny i mądry sposób. Bo nastolatkowie przyznają, że surfują w sieci wiele godzin. Szukają wrażeń, adrenaliny i przeżyć. Zachęcając do „wylogowania się”, fundacja pokazała to, co wzbudza wśród młodych ludzi pozytywne emocje i stanowi konkurencję dla internetowych atrakcji. Są to przede wszystkim sport i muzyka.