ORLEN VC inwestuje w OXCCU: przełomowa technologia produkcji syntetycznego paliwa lotniczego

Fot. ORLEN

ORLEN VC zainwestował w nowatorską technologię brytyjskiego start-upu OXCCU, umożliwiającą produkcję syntetycznego paliwa lotniczego (e-SAF) z zielonego wodoru i wychwyconego CO₂. Rozwiązanie wpisuje się w strategię Grupy ORLEN, której celem jest dekarbonizacja transportu lotniczego i osiągnięcie neutralności emisyjnej.

Strategia ORLEN i nowe inwestycje

– Inwestujemy w technologie „jutra”, by skutecznie transformować nasz biznes. Do 2035 roku chcemy być w Europie jednym z wiodących producentów SAF. Nowa inwestycja w OXCCU wspiera ten cel i wzmacnia naszą konkurencyjność – podkreślił Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo wytwarzane z odnawialnych i odpadowych surowców. Może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 94 proc., co ma kluczowe znaczenie, gdyż lotnictwo odpowiada za 3 proc. globalnych emisji CO₂. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem ReFuelEU Aviation, udział SAF w rynku ma wynieść 6 proc. do 2030 roku, w tym 2 proc. ma stanowić e-SAF.

– Chcemy zbudować mocną pozycję na rynku zrównoważonych paliw lotniczych. Technologia OXCCU ma potencjał, który zapewni przewagę konkurencyjną na nowym rynku paliw alternatywnych – zaznaczył Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Rozwoju Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych ORLEN.

OXCCU i przełomowy katalizator

Technologia OXCCU, opracowana przez naukowców z Uniwersytetu Oksfordzkiego, opiera się na innowacyjnym katalizatorze upraszczającym produkcję e-SAF i obniżającym jej koszty. Rozwiązanie umożliwia także wykorzystanie biomasy, biogazu czy odpadów drzewnych do produkcji niskoemisyjnego paliwa.

– Pozyskane 28 mln dolarów w ramach rundy B pozwolą przyspieszyć komercjalizację i skalowanie technologii – poinformował Andrew Symes, CEO OXCCU.

W gronie inwestorów obok ORLEN VC znalazły się m.in. United Airlines Ventures Sustainable Flight Fund, Aramco Ventures, Eni Next, Trafigura Power Ventures, International Airlines Group, Safran Corporate Ventures oraz Uniwersytet Oksfordzki.

SAF w europejskich portach lotniczych

Od 2025 roku paliwo SAF jest szeroko wdrażane w Europie. Z oferty ORLEN korzystają już lotniska w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Pradze, a dzięki spółce ORLEN Lietuva również w Wilnie, Rydze i Tallinie. Umożliwiło to Grupie ORLEN spełnienie wymogów unijnego rozporządzenia, które nakłada obowiązek osiągnięcia 2-procentowego udziału SAF w sprzedaży w 2025 roku.

O spółce OXCCU TECH LTD

OXCCU TECH LTD, spin-off Uniwersytetu Oksfordzkiego, specjalizuje się w katalizatorach i reaktorach do przekształcania odpadowego węgla w ciekłe węglowodory wykorzystywane jako paliwa i surowce chemiczne. Firma działa w Begbroke Science Park w Oksfordzie oraz na lotnisku London Oxford Airport.

Źródło i cała informacja: ORLEN

To też może Cię zainteresować:

Zielone paliwa. Czas na wielkie zmiany w UE? Polsko-duński okrągły stół