Coraz więcej hejtu wśród dzieci. Nowe technologie pomagają chronić najmłodszych

Fot. Pexels

Hejt i przemoc rówieśnicza to dziś jedne z najpoważniejszych zagrożeń, z jakimi dzieci spotykają się w internecie. Mimo to rzadko mówią o tym dorosłym. Eksperci wskazują, że skuteczna ochrona najmłodszych wymaga edukacji, ale także wsparcia technologicznego – jak aplikacje wykrywające mowę nienawiści czy monitorujące aktywność online – informuje Newseria Biznes.

Hejt zaczyna się wcześnie

Z raportu NASK „Nastolatki 3.0” wynika, że coraz więcej dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku 7–8 lat. W tym samym czasie po raz pierwszy stykają się z hejtem, który staje się coraz bardziej powszechny w mediach społecznościowych. Ponad dwie trzecie młodych internautów uznaje mowę nienawiści za największy problem w sieci.

Niestety, dzieci rzadko informują dorosłych o przykrych sytuacjach, których doświadczają online. Dlatego coraz większe znaczenie zyskują narzędzia cyfrowe służące ochronie dzieci przed przemocą słowną, oszustwami i szkodliwymi treściami.

Dalsza część tekstu jest po relacją z debaty

Rodzice często nie wiedzą, co dzieje się w sieci

Z danych Europejskiego Biura Regionalnego WHO wynika, że co szósty nastolatek na świecie padł ofiarą cyberprzemocy. W Polsce skala problemu jest większa – dotyczy nawet jednego na pięcioro dzieci.

– Dzieci najbardziej narażone są na takie zjawiska jak oszustwa, hejt, dezinformacja. Te zjawiska dość trudno opisać technicznie, dlatego tak ważna jest edukacja – ta wyniesiona z domu, ale też prowadzona przez szkoły i instytucje – mówi agencji Newsweria Przemysław Dęba, dyrektor cyberbezpieczeństwa w Orange Polska.

Rodzice często nie są świadomi tego, co naprawdę spotyka ich dzieci w internecie. Choć niemal 60 proc. z nich uważa, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online, co trzeci nastolatek przyznaje, że był wyzywany, a co czwarty – ośmieszany i poniżany.

Nowoczesne narzędzia w służbie bezpieczeństwa

W odpowiedzi na rosnącą skalę problemu Orange Polska i SafeKiddo stworzyły usługę Bezpieczne Dziecko w Sieci, wyposażoną w funkcję AntyHejt. Aplikacja monitoruje aktywność dziecka w internecie, umożliwia dostęp jedynie do bezpiecznych treści i pozwala rodzicom kontrolować czas spędzany online – podkreśla Marcin Marzec, założyciel i prezes SafeKiddo.

AntyHejt reaguje na mowę nienawiści

Moduł AntyHejt wykrywa niebezpieczne wyrażenia w komunikatorach takich jak Messenger, WhatsApp czy TikTok. Reaguje nie tylko na tekst, ale również na emotikony i obrazy.

– Rodzic otrzymuje powiadomienie o potencjalnie niebezpiecznej treści, ale nie poznaje jej dokładnej treści – szanujemy prywatność dziecka. Taka informacja to sygnał do rozmowy z dzieckiem, bo od niej zaczyna się troska o jego bezpieczeństwo – tłumaczy Marcin Marzec.

W aplikacji znajduje się także sekcja „Raporty”, umożliwiająca rodzicowi sprawdzenie, w jakich aplikacjach pojawiły się nieodpowiednie treści. W najbliższym czasie Orange planuje rozszerzenie usługi o konsultacje psychologiczne, które pomogą rodzicom zrozumieć problem i skutecznie reagować. Nowa funkcja ma być dostępna jeszcze przed wakacjami.

Cyberprzestępczość nie omija dzieci

Zespół CERT Orange Polska w 2024 roku obsłużył tysiące incydentów w sieci. Wśród nich aż 12,5 proc. dotyczyło obraźliwych i nielegalnych treści, takich jak spam, naruszenia praw autorskich czy rozpowszechnianie treści zabronionych prawem, m.in. rasistowskich i pornograficznych.

– Cyberataki możemy generalnie podzielić na dwie grupy. Pierwsza to ataki pospolite, które dotyczą każdego z nas. Druga to bardziej zaawansowane, wymierzone w firmy i instytucje. Te pierwsze często polegają na zdobyciu danych karty kredytowej, infekowaniu urządzeń czy przejmowaniu kont – wyjaśnia Przemysław Dęba.

CyberTarcza chroni przed zagrożeniami

Dodatkowym zabezpieczeniem oferowanym przez Orange jest CyberTarcza, działająca już od 10 lat. To rozwiązanie wykrywa i blokuje podejrzane strony, linki w SMS-ach i e-mailach, chroni dane użytkowników oraz ich pieniądze podczas zakupów online.

– CyberTarcza powstała jako lekcja po dużym ataku, w którym przejęto 50 tys. urządzeń podłączonych do naszej sieci. Postanowiliśmy rozwijać to rozwiązanie, by zapobiegać nie tylko takim, ale i innym zagrożeniom – jak phishing, malware czy podatności systemowe – dodaje ekspert Orange.

W 2024 roku CyberTarcza zablokowała 305 tys. domen phishingowych i uchroniła blisko 5 mln użytkowników przed utratą wrażliwych danych. To narzędzie, które – wraz z edukacją i dialogiem – może realnie zwiększyć bezpieczeństwo dzieci w cyfrowym świecie.

Źródło i cała informacja: Newsweria Biznes.