Edukacja przyszłości w polskich szkołach

Cyfrowa edukacja najmłodszych jest już tak samo potrzebna, jak nauka pisania czy czytania. Dzięki programowi Mistrzowie Kodowania, już od marca, uczniowie 118 szkół podstawowych z całej Polski będą mieli okazję nauczyć się podstaw programowania.

Na światowym i polskim rynku pracy stale rośnie zapotrzebowanie na programistów, a sama znajomość podstaw programowania wpisuje się w wymogi najbardziej pożądanych zawodów przyszłości. Według szacunków Komisji Europejskiej do 2015 roku liczba nieobsadzonych miejsc pracy w branży informatycznej może wynieść aż 900 0001. Od marca ponad 100 szkół podstawowych z całej Polski rozpocznie cykl lekcji programowania w ramach I edycji programu „Mistrzowie Kodowania”. Głównym jego celem jest wspieranie rozwoju kompetencji cyfrowych u najmłodszych oraz wyposażenie szkół w narzędzia i materiały, które pomogą nauczycielom pracować z uczniami. Dzieci które będą brały udział w zajęciach poznają podstawy kodowania przy użyciu intuicyjnego języka Scratch – prostego narzędzia, opracowanego przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology (MIT), pozwalającego tworzyć gry, animacje i pokazy multimedialne. Jednak korzyści z tych zajęć wykraczają poza, potocznie rozumianą, edukację. Przez zabawę uczą analitycznego i kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów oraz pracy zespołowej.

Dzieci uczą się programowania na całym świecie. Tego typu inicjatywy podejmowane są m.in. w Estonii, Stanach Zjednoczonych czy Irlandii. Przykłady te pokazują, że naukę programowania warto rozpocząć już od najmłodszych lat, bo właśnie wtedy przynosi ona największe efekty. W Wielkiej Brytanii rusza właśnie Year of Code, na który rząd przeznaczył pół miliona funtów. Brytyjska inicjatywa opiera się na zasadzie „train the trainers”, czyli przeszkoleniu grupy 400 trenerów, którzy będą szkolić nauczycieli w całym kraju. W Polsce zajęcia z kodowania prowadzone są w ramach programu „Mistrzowie Kodowania”.

Kiedy zaczynaliśmy działania w ramach pilotażowej edycji mieliśmy obawy, czy polskie szkoły będą chciały uczestniczyć w tak innowacyjnym programie – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Manager Samsung Electronics Polska – Entuzjazm, z którym nauczyciele i uczniowie podeszli do lekcji programowania przerósł nasze oczekiwania. Polska szkoła jest otwarta na zmianę.

Program Mistrzowie Kodowania realizuje Samsung Electronics Polska we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji”. Ta szeroka inicjatywa zebrała pozytywne recenzje zarówno środowisk nauczycielskich, jak również przedstawicieli władz lokalnych i państwowych, uzyskując prestiżowe patronaty Pierwszej damy, Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji i Ministerstwa Gospodarki. Więcej informacji na stronie www.mistrzowiekodowania.pl.