Lidl wspólnie z WWF wzmacnia swoje międzynarodowe zaangażowanie w promocję świadomego odżywiania

Materiał partnerski

Ilustr. Lidl Polska

Lidl zwiększa zaangażowanie w promocję świadomego odżywiania poprzez dalsze dostosowywanie swojego asortymentu do założeń Diety Planetarnej (Planetary Health Diet – PHD)[1] do 2050 r. Do 2030 r. Lidl zwiększy udział sprzedawanych artykułów pochodzenia roślinnego, takich jak roślinne źródła białka, produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, o 20 procent w porównaniu z 2023 r. Lidl jest pierwszym sprzedawcą detalicznym, który wypracował przejrzystą ofertę dla wszystkich kategorii żywności w ramach swojego asortymentu w 31 krajach, w których działa sieć. Aby to osiągnąć, Lidl bazuje na metodologii WWF.  Tym sposobem sieć umożliwia swoim klientom dokonywanie bardziej świadomych i zdrowszych wyborów.

Aby sprostać globalnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatu, utrata bioróżnorodności i choroby dietozależne, musimy przekształcić nasz system żywnościowy[2]. Uznając te pilne kwestie i swoją odpowiedzialność, Lidl przyczynia się do globalnej transformacji systemu żywnościowego, wyznaczając ambitne cele w całym swoim łańcuchu wartości. Klienci zachowując swobodę wyboru, mogą łatwiej podejmować bardziej zrównoważone decyzje zakupowe. Aby to osiągnąć, Lidl, przy wsparciu ekspertów WWF, stawia sobie coraz ambitniejsze cele w swojej strategii Świadomego Odżywiania we wszystkich 31 krajach, w których znajdują się sklepy sieci. Firma rozszerza swoje obecne założenia w zakresie wprowadzania białka roślinnego i wyznacza ambitne plany we wszystkich trzech prozdrowotnych kategoriach założeń Diety Planetarnej[3].

Świadome odżywianie wspiera zdrowie i ochronę środowiska

Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska tłumaczy: „W celu wyżywienia rosnącej populacji świata, w granicach możliwości naszej planety, a jednocześnie w sposób zdrowy, niezbędna jest transformacja globalnego systemu żywnościowego. Lidl od lat angażuje się w realizację tego celu – w oparciu o naukowe założenia Diety Planetarnej. Wspólnie z WWF chcemy zwiększyć nasz wpływ i oferować klientom stale rosnącą gamę produktów wysokiej jakości w niskich cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony”.

Mariella Meyer z WWF International dodaje: „Z zadowoleniem przyjmujemy partnerstwo Lidla w promowaniu Diety Planetarnej z wykorzystaniem metodologii WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology[4]. Jest to kluczowy krok w przekształcaniu systemu żywnościowego, który jest głównym czynnikiem powodującym degradację środowiska. Zwiększając asortyment produktów opartych na roślinach, Lidl nadaje priorytet zarówno zdrowiu ludzi, jak i planety. Mamy nadzieję, że zainspiruje to innych sprzedawców detalicznych do pójścia tą drogą”.

Ambitne cele w zakresie roślinnych źródeł białka i produktów pełnoziarnistych

Międzynarodowy cel zwiększenia proporcji oferowanej żywności pochodzenia roślinnego o 20% do 2030 r. (w porównaniu do 2022 r.) jest częścią strategii CSR i koncepcji żywieniowej w Lidlu. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez zmiany w kategoriach produktów zawierających źródła białka, pełne ziarna oraz owoce i warzywa. Począwszy od 2025 r., Lidl będzie corocznie raportować swoje postępy, udostępniając dane publicznie. W celu promocji świadomego i zdrowego odżywiania, firma działa według metodologii WWF i przyjmuje poniższe cele:

– Źródła białka: Od 2022 r. Lidl oblicza stosunek źródeł białka pochodzenia roślinnego w porównaniu do źródeł białka zwierzęcego w swoim asortymencie. Lidl Polska dąży do zwiększenia udziału źródeł białka pochodzenia roślinnego w stosunku do źródeł zwierzęcych do 15 procent do 2030 r. Obejmuje to rośliny strączkowe, orzechy, nasiona i wegańskie alternatywy dla mięsa, jaj i ryb. W celu zapewnienia transparentności, począwszy od 2025 r., Lidl Polska będzie co roku raportował stosunek białek roślinnych do zwierzęcych.

– Pełne ziarna: Błonnik jest niezbędny dla długiego i zdrowego życia[5]. Do 2030 r. Lidl Polska zamierza zwiększyć udział pełnych ziaren w produktach zbożowych do 15%, w porównaniu z rokiem 2023. Do 2030 r. Lidl zaoferuje również co najmniej jedną opcję pełnoziarnistą we wszystkich odpowiednich grupach produktowych .

– Owoce i warzywa: Świeże owoce i warzywa są istotnym elementem strategii Świadome Odżywianie w Lidlu. Firma zobowiązuje się do dalszego zapewniania klientom szerokiego wyboru świeżych produktów każdego dnia.

Więcej informacji na temat Świadomego Odżywiania w Lidlu znajduje się tutaj: https://kimjestesmy.lidl.pl/pdf/show/86320.

[1] W 2019 roku EAT Lancet Commission opublikowała założenia „Diety przyjaznej planecie” (Planetary Health Diet – PHD)5 jako naukową podstawę globalnych zmian w diecie. Publikacja została przygotowana pod kierownictwem prof. Johana Rockströma oraz opracowana przez 37 naukowców z 16 krajów specjalizujących się w obszarach związanych z odżywianiem, zdrowiem, zrównoważonym rozwojem, rolnictwem i polityką. Z badań ekspertów wynikało, że gdyby wszyscy stosowali dietę opartą głównie na roślinach, w 2050 roku, około 10 miliardów ludzi mogłoby być żywionych zdrowym jedzeniem bez nadmiernego obciążenia planety.

[2] https://www.worldwildlife.org/publications/2024-living-planet-report

[3] Trzy kategorie prozdrowotne według Diety Planetarnej: roślinne źródła białka (rośliny strączkowe, orzechy, nasiona), produkty pełnoziarniste oraz owoce i warzywa.

[4] WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology: https://planetbaseddiets.panda.org/retailers https://planetbaseddiets.panda.org/retailers

[5] University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.