Zrównoważony rozwój Lidla służy ludziom i środowisku

Materiał partnerski

Fot. Lidl

Cieszymy się, że już od ponad 20 lat towarzyszymy Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach, wytworzone w sposób zrównoważony. Nieustannie angażujemy się w obszary, które są ważne dla społeczeństwa – ochronę środowiska naturalnego, troskę o klimat i bioróżnorodność, a także działanie na rzecz ludzi: pracowników, klientów, dostawców i lokalnych społeczności. 

Lidl Polska to miejsce, w którym pracownicy mają szansę na zbudowanie stabilnej kariery oraz podnoszenie swoich kompetencji. Obecnie Lidl Polska zatrudnia blisko 29 tys. osób. Poza atrakcyjnymi warunkami wynagradzania, zaletami pracy w Lidl Polska jest możliwość rozwoju zawodowego, a także szeroka oferta benefitów pozapłacowych. Firma promuje również równość płacową kobiet i mężczyzn oraz awanse wewnętrzne.

Klienci chętnie kierują się do naszych sklepów, bo wiedzą, że znajdą tam wiele promocji, nowości produktowych, jak również mnogość artykułów od polskich producentów. Kluczowe jest jednak nasze społeczne zaangażowanie – nieustannie realizujemy projekty CSR. Jednym z najważniejszych zobowiązań jest dążenie Lidl do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku w oparciu o nowe ambitne cele klimatyczne w łańcuchu dostaw. W ten sposób firma po raz kolejny znacząco zwiększa swoje zaangażowanie w zrównoważone praktyki biznesowe i ochronę klimatu w ramach międzynarodowej strategii CSR.

Lidl odnotował już znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych – o 52% we wszystkich krajach, w których jest obecny (w porównaniu z rokiem 2019). W tym celu Lidl będzie w przyszłości jeszcze ściślej współpracować ze swoimi partnerami i dostawcami. Firma zobowiązała swoich największych dostawców, którzy są odpowiedzialni za 75% emisji związanych z produktami w zakresie 3, do osiągnięcia celów redukcyjnych do 2026 roku zgodnie z inicjatywą Science Based Targets Initiative (SBTi).

Równolegle do działań operacyjnych, Lidl stawia na edukację. W 2024 roku realizowaliśmy inicjatywę #teamlidl YOU skierowaną do pracowników. W ramach tego długoterminowego programu przybliżyliśmy ponad 360 000 pracowników w 31 krajach zaangażowanie sieci w działania CSR oraz zachęciliśmy ich do aktywności na rzecz środowiska i społeczeństwa. Celem akcji jest zainspirowanie pracowników do włączenia zrównoważonych działań w ich codzienne życie zawodowe i prywatne.

Program obejmuje komunikację, szkolenia, tworzenie innowacyjnych platform edukacyjnych i wymiany doświadczeń oraz programy motywacyjne umożliwiające dzielenie się pomysłami. W 2025 r. planujemy jeszcze silniej zaangażować pracowników w działania w ramach inicjatywy #teamlidl YOU.

Lidl jako jeden z największych detalistów na świecie, oraz WWF, jedna z najbardziej znanych i niezależnych organizacji zajmujących się ochroną środowiska, w tym roku ogłosili nawiązanie nowego pięcioletniego, strategicznego partnerstwa obejmującego 31 krajów. Długoterminowa współpraca z WWF skupi się na działaniach w łańcuchu wartości Lidla, mając na celu stawienie czoła globalnym wyzwaniom ekologicznym naszych czasów. Partnerstwo umożliwi większej liczbie odbiorców dostęp do bardziej zrównoważonych wyborów i będzie promować modele biznesowe działające w harmonii z naturą i w granicach planety.

Po raz 16. wspieraliśmy także działania Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Do tej pory wraz z klientami przekazaliśmy już ponad 54 mln złotych na cele fundacji, a tylko w tym roku aż 5 mln złotych! Ponadto, w sierpniu 2024 r., podczas Najpiękniejszego Festiwalu Świata – Pol’and’Rock Festival – po raz kolejny wybudowaliśmy rockowy sklep Lidla, który funkcjonował nieprzerwanie przez ponad 100 godzin. W jego uruchomienie zaangażowani byli pracownicy centrali oraz sklepów Lidl z całej Polski.

W mijającym roku odbyły się również mniejsze inicjatywy, w tym zorganizowana wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia Akcja Sprzątania Świata w Poznaniu: „WARTA warta posprzątania”, podczas której około 400 wolontariuszy zebrało w 2 dni blisko tonę śmieci.

Oprócz regularnych działań, angażujemy się również w pomoc tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna. We wrześniu 2024 r. jako firma odpowiedzialna społecznie natychmiast włączyliśmy się w pomoc humanitarną, wysyłając do gmin dotkniętych powodzią tiry z paletami żywności, wody pitnej oraz środków higienicznych. Lidl Polska wraz ze swoimi klientami przekazał ponad 375 ton towarów dla mieszkańców terenów dotkniętych kataklizmem. Sieć rozesłała potrzebującym pomoc o łącznej wartości 1,2 mln zł. Oprócz organizowania zbiórek żywności, we wszystkich sklepach uruchomiliśmy także możliwość przekazywania elektronicznych donacji dla powodzian.

Nasze działania w obszarze zrównoważonego rozwoju w latach 2023-2024 zostaną podsumowane w raporcie CSR – w 2025 roku ukaże się już czwarta edycja tej publikacji. Raport sporządzany jest zgodnie ze standardem GRI.