Kluczowi wciąż będą ludzie i dobrostan pracowników

Fot. Pexels

Zgodnie z danymi McKinsey, sztuczna inteligencja jest w stanie zautomatyzować nawet 70% powtarzalnych zadań w sektorze finansowym i obsłudze klienta. HR również coraz częściej sięgać będzie po AI. Kluczowi natomiast wciąż będą ludzie – dobrostan pracowników oraz troska o różnorodne grupy składające się na firmę.

Katarzyna Mikulska, dyr. zarządzająca Obszarem Human Resources w VeloBanku podkreśla, że nie bez znaczenia w 2025 r. pozostanie kwestia mądrego przywództwa. Bieżący rok to czas liderów otwartych na nieustanne zmiany.

Managerowie będą musieli sprostać nieustannej zmianie

– Rozpoczynający się 2025 rok, nie tylko w sektorze finansowym, sprzyjać będzie wzrostowi znaczenia dobrostanu pracowników, zwiększeniu uwagi na kwestie włączania, silniejszemu zaangażowaniu technologii oraz postawi nowe wyzwania przed kadrą zarządzającą. Szybko zmieniające się otoczenie konkurencyjne, regulacje prawne oraz zmiany wewnętrzne w firmach sprawią, że managerowie będą musieli sprostać nieustannej zmianie jako motorowi napędowemu dla rozwoju – wskazuje Katarzyna Mikulska.

Dobrostan fundamentem firmy

Według raportu „2024 Return on Wellbeing Survey”, firmy Wellhub niemal wszyscy (99%) liderzy HR wskazują, że programy wellbeingowe przekładają się na wzrost produktywności pracowników. W rozpoczynającym się roku na znaczeniu zyskają aktywności firm dbające o zdrowie fizyczne i psychiczne zatrudnionych. Spodziewany jest rozwój i zwiększenie dostępności programów wellbeingowych, np. związanych z redukowaniem stresu czy mindfulness. Nadal duże znaczenie dla pracowników i kandydatów będzie mieć elastyczność organizacji pracy oraz działania związane z zapewnieniem równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym.

Otwarte zespoły wygenerują innowacje

Opracowanie McKinsey „Diversity Matters Even More” mówi o silnej korelacji między różnorodnością na kluczowych stanowiskach kierowniczych w firmach, a wieloma wskaźnikami wpływu na pracowników, społeczność i środowisko. Prawidłowości te występują we wszystkich sektorach gospodarki. Zróżnicowane zespoły łatwiej generują innowacje, sprawniej podejmują decyzje, a ich praca sprzyja lepszym wynikom finansowym. W 2025 roku firmy poświęcą większą uwagę przeciwdziałaniu uprzedzeniom i wsparciu integracji. Wzrośnie znaczenie mierzenia oraz raportowania wskaźników związanych z DEI (Diversity, Equity and Inclusion).

Mądre przywództwo w zróżnicowanym środowisku

Dynamiczne, podlegające nieustannej ewolucji środowisko w jakim funkcjonują dziś firmy, wymaga rozwoju nowych kompetencji kadry zarządzającej. Rok 2025 zwiększy znaczenie „human leadership”, przywództwa opartego na budowaniu relacji, wsparciu zespołów oraz trosce o spersonalizowany rozwój pojedynczych pracowników. Przedstawiciele kadry kierowniczej w niespotykanej dotąd skali będą musieli łączyć umiejętności analityczne z empatią i otwartością na budowę włączających zespołów i firm.