Prognozy wskazują, że do 2050 r. zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie niemal dwukrotnie, co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania.
Takie wnioski prezentuje raport KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024”. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych 3. kwartałach 2024 r. zarejestrowano 399 tys. nowych aut osobowych (wzrost 13,8% r/r), natomiast segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 t, odnotował spadek sprzedaży o 21% rok do roku.
Dalsza część tekstu jest pod filmem
Od stycznia do września br. w Polsce zarejestrowano 399 tys. aut osobowych
Rośnie popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu dziewięciu miesięcy br. zarejestrowano ich 206 tys., co oznacza wzrost o 31% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Od stycznia do września br. w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ub. roku.
Samochody ciężarowe
– O ile w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2024 r. Polska – jako jeden z nielicznych krajów – zanotowała w przypadku pojazdów osobowych blisko 14 proc. wzrost rejestracji, o tyle rejestracje samochodów ciężarowych spadły o 21 proc. Jeszcze gorsze wyniki zanotowaliśmy w segmencie przyczep i naczep. Tu bowiem spadek wyniósł 31,3 proc.
Biorąc pod uwagę fakt, że polskie firmy wykonują ponad 30 proc. przewozów w Europie i dysponują jednym z najnowocześniejszych taborów, spadki te mogą świadczyć o nadejściu przewidywanego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście równie istotne jest to, że cały sektor transportowy przeżywa obecnie kryzys, co przekłada się na znacznie mniejsze zakupy pojazdów. Jeśli do tego dodamy konieczność przechodzenia na zeroemisyjne floty w najbliższych latach, to jawi nam się niezbyt optymistyczny obraz – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Pojazdy z napędami alternatywnymi zdobywają rynek
– Od stycznia do września br. Polacy zarejestrowali 206 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 31% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. Wzrost w zakresie napędów alternatywnych w kolejnym kwartale generowany jest przede wszystkim w segmencie pojazdów o napędach hybrydowych. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost jest niewielki i generowany w większym stopniu przez hybrydy plug-in. Na finalny wynik rejestracji samochodów elektrycznych w 2024 r. może mieć wpływ wyczerpanie się budżetu na dopłaty do ich leasingu i najmu. Zgodnie z zapowiedziami program ten ma być wznowiony w 2025 r., a samochody rejestrowane obecnie także mają zostać objęte dotacjami po wznowieniu naboru. Rośnie liczba punktów ładowania instalowanych ze wsparciem NFOŚiGW oraz w miejscach gdzie duzi przedsiębiorcy zobowiązani są do ich zainstalowania do końca 2024 r. – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Mocny spadek liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie gorzej. Od stycznia do września br. zanotowano 21 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-21% r/r). Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 13,8 tys., co stanowi spadek aż o 31,3% w porównaniu z wynikami sprzed roku.
Z kolei rok 2024 przyniósł znaczący wzrost rejestracji motocykli, jak i wyraźny rozwój rynku motorowerów. W pierwszych 3. kwartałach br. zarejestrowano 32,8 tys. nowych motocykli, czyli o 36,6% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 11,6 tys. nowych motorowerów (wzrost o 25,2% r/r). Tymczasem od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce 437 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 3,1% r/r).
Rozwój technologii alternatywnych otwiera nowe perspektywy dla transportu
Zaś do 2050 r. zapotrzebowanie na transport towarowy może wzrosnąć niemal dwukrotnie w porównaniu z poziomem z 2023 r., co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz elektromobilności. Rozwój technologii alternatywnych otwiera nowe perspektywy dla branży transportowej, jednak wiąże się także z istotnymi wyzwaniami – wynika ze wspomnianego raportu.
Przeczytaj też: https://raportcsr.pl/grupa-zabka-troske-o-srodowisko-naturalne-ma-wpisane-w-dna/
– Aby skutecznie przejść transformację w stronę paliw alternatywnych oraz elektromobilności, organizacje powinny przeprowadzić kompleksową analizę regionalnych łańcuchów dostaw i ram regulacyjnych, identyfikując najbardziej opłacalne rodzaje paliw dla ich działalności. W przypadku infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce wkrótce będzie możliwe skorzystanie z dotacji NFOŚiGW do 100% kosztów inwestycji, równolegle wsparcie będzie zapewnione dla operatorów systemu dystrybucyjnego na inwestycje w przyłącza. Ponadto ma zostać uruchomiony nabór na dotacje na leasing i zakup elektrycznych samochodów ciężarowych – dodaje Przemysław Szywacz.
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres: biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.