Przewoźnicy rozwijają dbałość o środowisko i niosą pomoc

Materiał został przygotowany dzięki wsparciu partnera - firmy Track Tec, czołowego europejskiego producenta materiałów do budowy nawierzchni kolejowej.

Przewoźnicy drogowi i kolejowi realizują plany zmniejszania emisji CO2. Niektórzy wykorzystują do tego zielone technologie, inni tworzą możliwość włączenia się do walki o klimat również pasażerom.

Kompensacja CO2 na rynku transportu, zarówno lądowym jak i lotniczym, jest wprowadzona już przez wiele firm oferujących usługi przewozowe. Na rodzimym rynku takie działanie wprowadziły Polskie Linie Lotnicze LOT. Na rynku zagranicznym są to m.in. przewoźnik kolejowy Leo Express, operator dalekobieżnych podróży autobusowych tj. FlixBus czy w transporcie lotniczym Lufthansa i Ryanair.

Przykładem firmy która zaprzęgła do realizacji swych klimatycznych celów technologię należy FlixBus. Wyznaczył sobie cel, aby do 2040 roku zapewnić pasażerom w Europie całkowicie neutralne podróże pod względem emisji CO2. Firma wierzy, że aby spełnić ten cel, potrzebne jest aktywne podejście do zmniejszania śladu węglowego, dlatego testuje nowe technologie, które pozwolą zapewnić całkowicie zielony transport.

W ramach programów pilotażowych, Flix jako pierwsza firma na świecie, zdecydował się na użycie na terenie Francji i Niemiec w pełni elektrycznych, dalekobieżnych autobusów. Testy obejmują także wykorzystanie paneli słonecznych w pojazdach oraz kursy pojazdami zasilanymi bio-gazem i bio-dieslem.

Aktywizacji pasażerów podjęło się natomiast PKP Intercity, które wprowadziło kompensację CO₂ w systemach sprzedaży. Funkcjonalność jest dostępna online w aplikacji mobilnej i systemie e-IC 2.0. Dzięki tej opcji, wspólnie z podróżnymi, PKP Intercity jeszcze lepiej zadba o środowisko, a pasażerowie będą mieli swój udział w działaniach ekologicznych przewoźnika.

Wpłaty podróżnych na kompensację CO₂ są darowizną celową. Oznacza to, że przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystania środków tylko zgodnie z dyspozycją wpłacających tj. na cele środowiskowe. Z wpłat nie mogą być finansowane paliwa kopalne ani żadne inne rozwiązania szkodliwe dla środowiska.

Podróżny przy podsumowaniu kosztów ma możliwość wyboru kwoty z podanych opcji: 2 zł, 3 zł, 5 zł bądź wpisania kwoty jaką chce wpłacić. W pierwszym etapie wprowadzenia funkcjonalności będzie możliwość dokonania płatności poprzez wpłatę BLIK.

Jednak nie wszyscy przewoźnicy chwalą się działalnością dotyczącą zmniejszania CO2, bo kolej z powodu swych środowiskowym walorów już jest stosunkowo bardzo ekologicznym środkiem transportu. W grę może wchodzić więc na przykład wdrażanie lokomotyw wodorowych, co jest jednak długim procesem. Stąd na przykład POLREGIO zostało partnerem programu „Zielone szkoły”. Jest to zainicjowany przez Ministra Edukacji program nieodpłatnych wyjazdów uczennic i uczniów z terenów objętych powodzią. Czas pokaże, czy regionalny przewoźnik zechce przejąć pomysł PKP Intercity.