Transformacja biznesu w kierunku GOZ

W erze globalnej konkurencji i rosnącej presji związanej z ochroną środowiska, umiejętność prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami GOZ (gospodarki obiegu zamkniętego) przestaje być jedynie atutem, stając się wręcz niezbędnym elementem dla przedsiębiorstw. Również konsumenci odgrywają kluczową rolę w tym kontekście. Zgodnie z badaniem Circular Voice, zdecydowana większość z nich dąży do przyjęcia bardziej cyrkularnego stylu życia w przyszłości, a 57% badanych jest gotowych dostosować swoje nawyki konsumenckie w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na klimat. Jak więc firmy mogą sprostać tym wyzwaniom?

 

GOZ – modele biznesowe oparte na zasadach cyrkularnych

Takie właśnie, innowacyjne działania czy pomysły na wdrożenie lub promocje idei gospodarki obiegu zamkniętego nagradzane są w konkursie Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jego celem jest inspiracja przedsiębiorstw w Polsce do wyboru strategii związanych z modelem GOZ, które skutecznie zmniejszą ilość odpadów, ułatwią odzyskiwanie zasobów, ich wielokrotne wykorzystanie oraz zastosowanie w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu. Siódma edycja konkursu właśnie wystartowała.

 

Surowce, na których opiera się nasza cywilizacja – jak ropa naftowa, węgiel, gaz, uran czy złoto – są nieodnawialne. Aby zapobiec ich wyczerpaniu na skalę globalną, konieczne jest odejście od modelu linearnego, czyli schematu “wyprodukuj, użyj, wyrzuć”. Zmiana tego modelu biznesowego stanowi kluczowy krok dla firm, które nie tylko chcą zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko, lecz także muszą szybko dostosować się do nowych uregulowań prawnych. “Wprowadzenie rozwiązań opartych na gospodarce obiegu zamkniętego wiąże się nieodłącznie z poprawą wizerunku firmy. W dobie wzrastającej świadomości ekologicznej i społecznej odpowiedzialności biznesu, firmy skupiające się na zrównoważonym rozwoju zyskują pozytywne opinie zarówno wśród konsumentów, jak i partnerów biznesowych. Przejście na model cyrkularny pomaga w budowaniu marki lidera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, co z kolei może wpłynąć na lojalność klientów oraz zdobycie nowych.” – mówi Aleksandra Surdykowska, Manager ds. PR i Marketingu Stena Recycling.

 

Coraz więcej konsumentów pragnie odejścia od modelu linearnego gospodarki

Chcą oni, aby koniec życia produktu był początkiem nowego produktu lub usługi. Z wyników najnowszego badania Circular Voice, zrealizowanego na zlecenie Stena Recycling w maju 2023 roku i obejmującego 5 064 respondentów w wieku od 18 do 65 lat z Polski, Norwegii, Szwecji, Danii oraz Finlandii, wynika, że 77% badanych uważa za istotne posiadanie szerokiego wyboru zrównoważonych produktów, przyjaznych klimatowi i naszej planecie. Konsumenci w Polsce jasno wyrażają chęć zakupu towarów przyczyniających się do zwiększenia stopnia cyrkularności na świecie – aż 72% respondentów uważa to za istotne.

 

Opinie konsumentów są niezwykle istotne dla firm. Niemal cztery na pięć osób (79%) uważa, że przejrzyste informacje o produkcie stanowią najważniejszy czynnik przy ocenie czy produkt jest zrównoważony. To zajmuje najwyższe miejsce na liście, tuż za nim plasuje się informacja o możliwości naprawy produktu lub jego niskim zużyciu energii podczas użytkowania (77%). Jasne informacje o produkcie są najbardziej pożądane w Polsce, gdzie oczekuje tego aż 84% respondentów.

 

Stena Recycling w 2017 roku wprowadziła pierwszy w Polsce konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, nagradzający firmy za promowanie i wdrażanie działań na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego i umożliwiający wzajemne inspirowanie się, co ma istotne znaczenie dla upowszechniania samej idei oraz korzyści biznesowych. Konkurs ten mobilizuje firmy oraz studentów do stosowania najlepszych praktyk w obszarze GOZ. W ten sposób tworzymy platformę do wymiany doświadczeń i edukacji.” – dodaje Aleksandra Surdykowska. Poprzez tę inicjatywę firma wspiera transformację gospodarki z modelu linearnego na cyrkularny, tworząc platformę dla wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi sektorami biznesu w Polsce. Udowadnia, że ideę cyrkularną mogą wdrażać zarówno duże, międzynarodowe koncerny, średnie i małe przedsiębiorstwa, jak i start-upy.

 

Już 8 stycznia br. rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń do VII edycji konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego (SCEA). Swoje projekty dotyczące gospodarki cyrkularnej mogą przesłać przedsiębiorstwa, start-upy, jak i studenci.

W konkursie są cztery kategorie:

1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ.

Kategoria dla firm, które mogą podzielić się cyrkularnymi działaniami wprowadzonymi w firmie.

2. Przedsiębiorstwa promujące koncepcję gospodarki cyrkularnej.

Kategoria dedykowana przedsiębiorstwom, które organizowały wydarzenia, akcje lub kampanie promujące ideę gospodarki o obiegu zamkniętym

3. Start-upy, które promują lub wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego.

4. Studenci

Kategoria skierowana do studentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ.

Zgłoszenia można przesyłać od 8 stycznia do 18 lutego przez formularz znajdujący się na stronie www.stenarecycling.com/pl/scea/